Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Statisk IP på Raspberry Pi


Anbefalte innlegg

Heisann

Sitter å ser litt på nett hvordan å få statisk IP på en Raspberry Pi 3 med DeConz og Phoscon.

Ser forskjellige løsninger med det er liksom ikke likt med den jeg har.

Noen som vet eller har en guide.

Er egentlig helt blank på linux, men fikk på et vis med hjelp fra guider å sette opp en til DeConz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør jeg også, men selv om jeg ikke har brydd meg med å gjøre det på deCONZ, så liker jeg at "spesialisert hardware" har egen fast IP.

 

Jeg mener jeg hadde dette på deCONZ før (jeg måtte resette for mange år siden), og da gjorde jeg det i det gamle webgrensesnittet. Mulig det kan gjøres i Phoscon nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så et av alternativene er å gjøre det på ruter ja, satt bare innbilte meg selv at d beste er på selve Raspberryen.

Men da tror jeg jeg gjør det på ruteren som dere.

Interfacen fra Homeseer til z-wave var enkel, bare og logge seg inn å endre. 

Sikkert en pi det også, men homeseer har gjort det enkelt.

Ser ikke noe steder det kan gjøres i selve Phoscon programmet nei.

 

En ting, jeg satte som sagt fast ip adresse på homseer komputeren og z-wave interface. 

I tilegg så la jeg dem inn i adressereservering på ruter, med samme ip adresse selvfølelig.

Blir det litt smør på flesk? Er det en fordel slik at både ruter og klient vet straks adresse, eller kan det skape problemer da det er litt dobbelt opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Slabbedask skrev:

I tilegg så la jeg dem inn i adressereservering på ruter, med samme ip adresse selvfølelig.

Blir det litt smør på flesk?

Ruteren bør vite om faste adresser på enheter slik at den ikke deler ut den samme adressen til en annen enhet via dhcp.

Men en annen måte å løse det på er at du har forskjellige adresseområder til dette. Da kan du sette opp dhcp til å dele ut fra .100 til .200 og de faste adressene setter du til ip adresser lavere enn .100

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.