Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Trøbbel pare enheter med deCONZ/Conbee II


RuneR

Anbefalte innlegg

Ny installasjon med deCONZ og Conbee II (prøvd på to forskjellige maskiner) men får ikke til å pare en eneste enhet. Pøvd Philips Hue GU10 pære, Hue dimmerswitch og Aqara Temperatur/Fuktighetssensor.

 

Noen tips til hva jeg gjør feil?

 

I Phoscon appen får jeg opp info under settings -> gateway så jeg antar kommunikasjonen med Conbee II virker som den skal.

PhosconApp.thumb.PNG.9f9e4a0d299a2e37528161031b4b88dc.PNG

 

deCONZ viser at jeg er "in Network"

 

deCONZ.thumb.PNG.28f57373397c12849a51e22b03f15755.PNG

 

Kan det være noe med driveren til Conbee II? I enhetsbehandling viser den seg kun som seriell USB-enhet

 

ENhetsbehandling.thumb.PNG.19e2b9baca542950c42e6ceb279810ee.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, VikingOy skrev:

Forklar oss hva du gjør når du forsøker å parre en enhet med Conbee.  Husk at de fleste enheter har ulike måter å settes i pairing-mode.


Aqara sensoren prøver jeg å pare i Phoscon appen. Velger sensorer og «andre merker». Holder inne reset-knappen på sensoren i 5 sekunder når Phoscon tilsynelatende står i paringsmodus.

 

hue dimmer switchen prøver jeg også å pare med PWI. Velger switcher > Philips -> riktig switch. Holder så inne setup knappen bak på dimmerbryteren til lyset blir grønt.

 

Pærene har jeg prøvd både i deCONZ og i PWI. Pærene er slettet fra Hue Bluetooth app og er relativt sikker på at de er resatt til fabrikkinstillinger. Skrur de så på mens deCONZ/PWI er i paringsmodus. Prøver selvfølgelig en og en pære.

 

har en følelse av at set er noe veldig basic jeg har gått glipp av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, VikingOy skrev:

Øverst i høyre hjørne av Phoscon app'en skal det stå: Phoscon-GW etterfulgt av en IP adresse (dette er ikke synlig i bildene du har postet). Sjekk om IP adressen er korrekt.

Ja, hva skal den være?

 

Det er ihvertfall samme IP-adresse som maskinen Conbee II er koblet til har og deCONZ/Phoscon appen kjører på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er det korrekt.

Det er ikke uten videre lett å si hva som da kan være galt. Men jeg har sett at det anbefales å ikke plugge Conbee direkte i en USB port, men heller gå via en (ikke altfor lang) USB extender kabel slik at du får gateway'en litt vekk fra PC'en den er koblet til.  Du bør heller ikke ha enheten du ønsker å parre, for nærme Gateway'en (Conbee). Dette i motsetning til hva IKEA krever (< 5cm fra sin HUB)

Det kan også være interferense med annet Zigbee/Z-Wave utstyr du måtte ha i huset (men det er ikke veldig sannsynlig).

Jeg har min Conbee koblet til en QNAP NAS og jeg kan huske at jeg trøblet en del i starten med å få satt riktig IP og registrert API-key i Home Assistant, men det løste seg. Jeg brukte den gamle deCONZ appen til å hjelpe meg. Har du prøvd den?  Den har noen litt andre settings-muligheter. Du finner download linken i den appen du bruker nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, VikingOy skrev:

Ja, da er det korrekt.

Det er ikke uten videre lett å si hva som da kan være galt. Men jeg har sett at det anbefales å ikke plugge Conbee direkte i en USB port, men heller gå via en (ikke altfor lang) USB extender kabel slik at du får gateway'en litt vekk fra PC'en den er koblet til.  Du bør heller ikke ha enheten du ønsker å parre, for nærme Gateway'en (Conbee). Dette i motsetning til hva IKEA krever (< 5cm fra sin HUB)

Det kan også være interferense med annet Zigbee/Z-Wave utstyr du måtte ha i huset (men det er ikke veldig sannsynlig).

Jeg har min Conbee koblet til en QNAP NAS og jeg kan huske at jeg trøblet en del i starten med å få satt riktig IP og registrert API-key i Home Assistant, men det løste seg. Jeg brukte den gamle deCONZ appen til å hjelpe meg. Har du prøvd den?  Den har noen litt andre settings-muligheter. Du finner download linken i veden appen du bruker nå.

Har nå også prøvd med en 2m USB kabelskjøt uten at det hjalp noe. Har nok antakelig hatt enheter for nærme gatewayen når jeg har prøvd å pare, men prøvd nå med 1m avstand isj uten forbedring.

Har ikke annet Zigbeeutstyr. Har dog noe Z-wave, men bare 32 noder.

IP-konflikter er vel lite sannsynlig når Conbee er plugget i samme maskin som deCONZ/Phoscon (og forsåvidt Homeseer som dette skal integreres med) kjører på. 

 

Blir litt forvirret over alle de forskjellige elementene. Jeg har deCONZ software versjon 2.05.79. Derfra går det link til Phoscon Web Interface og til noe som heter Open Wireless Light Control (2016). Er det den gamle deCONZ appen? Har prøvd den også ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, VikingOy skrev:

Har du fått integrasjonen mellom Conbee og Homeseer opp og stå?


Nei. Har ikke prøvd engang. Tenkte jeg skulle få inkludert noen enheter og få det til å virke før jeg begynner å integrere det inn i Homeseer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ta det åpenbare for jeg gjorde samme feil selv en gang. Husk at i brukergrensesnittet til deconz så må du, etter at type enhet er valgt, trykke deg videre slik at deconz faktisk kommer i modus der den venter på nye enheter. Det skal være en eget skjermbilde på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, stigvi skrev:

Bare for å ta det åpenbare for jeg gjorde samme feil selv en gang. Husk at i brukergrensesnittet til deconz så må du, etter at type enhet er valgt, trykke deg videre slik at deconz faktisk kommer i modus der den venter på nye enheter. Det skal være en eget skjermbilde på det.

 

Hm... I deCONZ softwaren velger man vel ikke type enhet å pare med? Der kan man bare pare lys, eller? Så snakker du om Phoscon appen, eller den gamle deCONZ appen (Open Wireless Light Control)? Jeg TROR jeg gjør det riktig, men ikke godt å si for det funker åpenbart ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la merke til at du kjører nyere versjoner enn meg både på Conbee firmware og deConz. Så for å eliminere muligheten for at dine problemer har sammenheng med endringer gjort i programvaren tok jeg og oppgraderte både min Conbee og deConz til samme versjoner som du har, men dessverre førte det ikke til noe som helst. Hos meg virker alt som det skal - som før.

Jeg begynner nesten å lure på om din Conbee kan ha en defekt radio. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, VikingOy skrev:

Jeg la merke til at du kjører nyere versjoner enn meg både på Conbee firmware og deConz. Så for å eliminere muligheten for at dine problemer har sammenheng med endringer gjort i programvaren tok jeg og oppgraderte både min Conbee og deConz til samme versjoner som du har, men dessverre førte det ikke til noe som helst. Hos meg virker alt som det skal - som før.

Jeg begynner nesten å lure på om din Conbee kan ha en defekt radio. 


Har tenkt samme tanken og holdt på å bestille meg en ny Conbee II, men nå finner jeg ingen som har den på lager. Skal skaffe meg en ny og se om det løser problemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enden på visa var rett og slett å bytte Conbee II. Da skle alt rett inn med en gang.

 

Må også nevne at både Kjell.com, Eldirekte og Intin har vært tomme for Conbee II en liten stund (Intin har fått på lager nå). I går formiddag gikk jeg lei å vente og bestilte en fra Amazon.de. I går ettermiddag fikk jeg tekstmelding om at den leveres i dag. Hentet den etter jobb. Det var effektivt. Og til en pris som er rundt det de andre tar for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.