Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Effekt fra HAN port


Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å finne det jeg lurer på i dokumentasjon, men finner ikke noe.
Det jeg lurer på er:

Via HAN port rapporteres det effekt hvert 2,5 sekund. Er dette en øyeblikkseffekt på et gitt tidspunkt innenfor disse 2,5 sekunder eller vil måleren integrere opp effekten i 2,5 sekunder og dele på tidsperioden?

Hvis en bruker/belaster med 1kW i 1,25 sekund så vil effekt rapportert over HAN port være 0, 1000W eller 500W avhengig av hvordan måleren gjør dette.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Moskus skrev:

Det blir jo bare en spekulasjon, for jeg har ikke sett dokumentasjonen på det, men det burde være ekvivalentnivået for de siste 2,5 sekunder som blir rapportert.

Ser ikke sånn ut. Jeg har en Aidon måler og lagde et lite eksperiment. Jeg slo av og på en belastning på 1500W med en periodetid på 2,5s og i lange perioder så fikk jeg ikke rapportert denne effekten på nå-verdi fra måleren. Ovnen ble slått av og på med et 50/50 forhold.

Men energi som ble brukt og rapportert hver time fikk det med seg, naturlig nok.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, stigvi skrev:

Ser ikke sånn ut.

Ok. Forståelig ut fra et teknisk standpunkt, men skuffende likevel. Da får man utlede gjennomsnittsmålinger fra dagsforbruket. Det blir sannysnligvis mindre nøyaktig, men hvis tiden for gjennomsnittet er lang nok blir det sikkert brukbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Ok. Forståelig ut fra et teknisk standpunkt, men skuffende likevel. Da får man utlede gjennomsnittsmålinger fra dagsforbruket. Det blir sannysnligvis mindre nøyaktig, men hvis tiden for gjennomsnittet er lang nok blir det sikkert brukbart.

Jeg har en terrassevarmer styrt av en Shelly1 og esphome. Tok ut releet og har erstattet det med et halvlederrele. Der hadde jeg en periodetid på 3s og det var bruken av den som fikk meg til å mistenke at det var noe der. Fikk store avvik mellom effekt som ble rapportert og kWh telleren.

Men nå har jeg satt periodetid til 30s så da regner jeg med det går greit. Egentlig ikke store problemet, men jeg lagde dette systemet for å kunne holde meg under et bestemt timesforbruk og det er avhengig av at jeg kan måle nøyaktig forbruk i løpet av en time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.