Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fineoffset temp og fukt måler over 433Mhz


Anbefalte innlegg

Jeg har i ett par år nå tenkt på å bygge min egen føler for fuktighet i jorda. Det meste av tiden har jeg fablet om å benytte solen som energikilde. Ulempen med å bruke solenergi er at det blir litt høyere terskel for å få noe gjort. 

Denne sommeren har jeg forkastet solceller og heller benyttet batteri.

 

Inspirert av en blogg om egenutviklet fuktighetsføler så satte jeg igang.

Low cost garden sensor  

 

Målet var å basere den på en enkel "hjerne": ATTiny85

ATTiny85.thumb.png.d2ce1c7597807f420c6b58aea31720c6.png

Ikke store karen når den som holder han er en standard legomann.

 

Jeg har valgt å benytte Arduino C og bygget meg en enhet for å kunne programmere ATTiny.

Shield.png.e456cd7cd90a76ca83b7a4b7ddbd57a4.png

Dette er ett shield som sitter på toppen av en Arduino Uno. 

(Instruksjoner finner du her Attiny shield)

 

Det har blitt endel timer som har endt opp med at jeg har lært følgende:

 

Capacitive Soil Moisture sensor trenger minimum 3,3V for å gi verdier. 2 AA batterier klarer ikke helt å levere dette. Som gjorde at jeg endte opp med å lage en 3 batteri holder.

DS18B20 klarer ikke gi verdier hvis ATTiny er satt til 1KHz klokke. 8KHz er nødvendig for at data timings skal bli korrekt.

 

I min forskning har jeg endt opp med følgende oppsett:

Fritz.png.85bbe3a57c15b3df541dd7aa9a0d4741.png

Komponenter:

2 stykk 2 AA batteriholdere koblet sammen til 3 AA i serie

1 4,7K motstand

1 FS1000A 433MHz sender

1 Capacitive Soil Moisture sensor v1.2

1 NPN transistor (for å slå av og på strøm til sensorer)

1 led

1 ATTiny85

 

 

Som ser ut som følger når man har det på breadboard

Fritz.png.3b3a3b2f5d4cc4a54d2d07b2f987a47b.png

 

Og jeg ser helt fint senderens data i RFLink i HomeSeer.

 

Den som ønsker min Arduino C kode finner denne på github 

 

ATTiny85MoistureTempTransmitter

 

Og så var det å få dette loddet og satt i en boks....

Endret av Guahtdim
  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt mer testing så må nok endringer skje for at det skal holde litt lenger enn ett par dager. Versjon 2 er på trappene før vi har kommet så langt som å sette sammen versjon 1. Det ser ut som om radiosenderen trenger så mye kraft den kan få og slik sett må kobles til utenom fukt og temp følere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Etter å ha testet litt mer så skjønner jeg at jeg ikke har gjort ting riktig. Batteriene tømmes desverre veldig fort.  

Nå har jeg en bunch med nye komponenter på gang fra AliExpress.

 

Neste enhet vil muligens bli laget med utgangspunkt i noe litt "større" enn ATTiny85. Muligens atmega328p som vedkommende jeg linket til hadde brukt. Da får jeg endel flere utganger som jeg kan benytte.

 

To be continuted.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å følge fremover.

433 Mhz er nok veien å gå om man skal ha noe spesialtilpasset.

ATTiny bør være anvendelig på batteridrift da den bruker veldig liten strøm i sleep.

 

Å ha radioen mest mulig avslått er en god ting på batteridrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en 433 temp/fuktmåler fra Nederland som har fungert bra iallefall i ett halvt år nå. Kostet ett par hundre kroner.
Husker ikke navnet, men ser det kan være artig å lage selv.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fra før følgende fuktmålere:

Temp/fukt - Wireless soil moisture (https://www.plantcaretools.com/en/product/wireless-soil-moisture-sensor/) 3 stykker som fungerer veldig bra, men 3 er maks av hva man kan ha. De fungerer overraskende bra mot RFXCOM (etter at jeg satte på RFXCOM bedre antenne)

Fukt - Ecowitt WH51 (sammen med Ecowitt GW1000) (http://www.ecowitt.com/wifi_weather/81.html) Jeg har 2, og man kan ha maksimalt 8 stykk. Mottager burde hatt en bedre antenne slik at avstanden kunne vært større.

 

Så målet er å få laget noe selv som jeg kan ha mer enn 11 stykker av uten at det blir noe problem. Addresseringen for FineOffset er fra 0 til teoretisk 65535 (FFFF hex) så det gir endel enheter hvis man trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en PIR-basert 433MHz fjernsrtømbryterfjernkontroll med omtrent de samme problemstillinger til strømforbruk.

Min AtTiny85 er normalt i dvale-modus og våkner kun ved endring bevegelsessensorens status. Da våkner den kun brøkdelen av et sekund for å sende av/på til fjernstrømbryteren.

Jeg bruker 4 AA-batterier, som gir noe over 6V ved fulle batterier. Det er litt for mye for Attinyen, så jeg bruker en  LDO spenningsregulator og reduserer spenningen på Attinyen til 3.3V.

PIR-sensoren og 433Mhz-senderen får full batterispenning. Batteriene mine har nå vart i over 2 år (stadig over 6V), selv om bryteren slår seg av og på mange ganger om dagen.

Jeg ville tro at du vil kunne vekke Attinyen med klokke-interrupt og skru på sensoren og sende resultatene for så å sette alt i dvale til neste sending. Litt avhengig av hvor lang tid fuktighetssensoren bruker på å være klar, tror jeg også ditt system vil kunne gå lenge på batterier. Jeg tror kanskje jeg ville brukt en MOSFET enn en BJT transistor til å slå av/på sensoren, da jeg tror dette vil kunne redusere strømforbruket.

Jeg sitter nå med en slik fuktighettsensor i hånden og lurer på om jeg også skal bygge en. Det er vel mye morsommere enn de ferdige :)

Håper du fortsetter å poste oppdateringer.

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...

Rister litt liv i denne tråden.


Fikk pluteselig behov for å måle fuktighet i jorda hos noen plantevekster.


Hadde liggende en gammel Esic 433Mhz temp&fukt måler
og 5 slike sensorplater: https://www.ebay.com/itm/163572387007         (Fra prosjekt som ikke ble noe av den gang...)     
(Benytter kun platene, ikke elektronikken i denne omgang).

 

Esci'n har kablet sensor for utetemp med plugg, koblet denne fra, benyttes ikke.

Koblet én sensorplate til utgangen på Esic'n med motstand 47kΩ i serie. (Kom fram til 47kΩ etter prøv & feil).
ESIC viser -15 i lett fuktig jord, +20 i "passe" fuktig jord.

Det bør være et passende måleområde.

(ESIC viser °C i display, men i min grafiske fremstilling kan dette endres slik at resultat vises som  % fukt.) 

 

For alle som kan motta 433Mhz og FineOffset, er dette en enkel løsning for måling av fuktighet i jord og evt. starte vanning.
Kan sikkert benytte annen sender med ekstern sensor, men da må man muligens endre motstand (prøv & feil).

 

Det er ønskelig med z-wave, men har ikke kommet over noen med ekstern sensor, tips mottas med takk. 

----

Sensorplatene leveres med et elektronikk kort som har både analog og digital utgang.
Analog utgang går low/high og kan f. eks kobles til en Nexa WBT-912. 

Testet dette, men WBT-912 sender litt vel mye. 

---

Platene vil antagelig bli "spist" etter hvert så man bør ha noen i reserve.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Jeg har fra før følgende fuktmålere:
Temp/fukt - Wireless soil moisture (https://www.plantcaretools.com/en/product/wireless-soil-moisture-sensor/) 3 stykker som fungerer veldig bra, men 3 er maks av hva man kan ha. De fungerer overraskende bra mot RFXCOM (etter at jeg satte på RFXCOM bedre antenne)
Fukt - Ecowitt WH51 (sammen med Ecowitt GW1000) (http://www.ecowitt.com/wifi_weather/81.html) Jeg har 2, og man kan ha maksimalt 8 stykk. Mottager burde hatt en bedre antenne slik at avstanden kunne vært større.
 
Så målet er å få laget noe selv som jeg kan ha mer enn 11 stykker av uten at det blir noe problem. Addresseringen for FineOffset er fra 0 til teoretisk 65535 (FFFF hex) så det gir endel enheter hvis man trenger det.
Jeg kjøpte 3 av disse selv akkurat, men sliter med å få registrert dem med RFXCOM. Den første smatt rett inn, den andre dukket opp etter mange timer. Den siste er ennå ikke blitt detektert, etter snart 14 dager. Stilte forskjellig adresse på alle 3 med jumperkontakt og satt ca 2 m unna RFX mottakeren under registreringen. Har sendt forespørsel til Plantcare, men ikke hørt noe derfra. Noen ide om hva som kan være feil? Ser at senderen blinker blått når den sender.

Sent fra min SM-G981B via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du ikke har riktige protokoller satt for RFXTrx. Selv har jeg x10, AC, OS, LAC, FO, OP satt på min. Hvis du har nyere versjon (XL) så tror jeg at du kan kjøre med alle protokoller, men du kan risikere at noe blir feiltolket siden noen av protokollene er veldig like.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.