Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Overgang fra Domoticz til Home Assistant?


DeVille

Anbefalte innlegg

Jeg har holdt meg til Domoticz i ca 5 år, siden jeg først begynte med hjemmeautomasjon, og har i det store og hele vært veldig fornøyd med det. Men brukermassen er noe begrenset, så det er kanskje på tide å vurdere noe annet. På forumet her er det Home Assistant som har klart flest poster (etter Home Seer), og det tar jeg som et tegn på mange engasjerte brukere. Jeg vil gjerne høre fra de som har erfaring fra både Domoticz og Home Assistant om fordeler og ulemper mellom de to systemene. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I likhet med deg har jeg brukt Domoticz i 4-5 år, og har egentlig stort sett vært fornøyd. Det var driftssikkert og enkelt å sette seg inn i, men jeg følte at det skjedde veldig lite nytt og community'et var litt snevert, så jeg gikk over til Home Assistant i fjor høst/vinter. Jeg skal ikke si at overgangen var smertefri, men jeg er ganske fornøyd med oppsettet i dag. Der Domoticz var enkelt å sette opp/bruke, men ga forholdsvis liten valgfrihet, så er læringskurven brattere og valgmulighetene langt større hos Home Assistant. Samtidig er det et stort community, noe som gjør det enkelt å finne hjelp/løsninger og utviklingen er stor, det kommer stadig nye integrasjonsmuligheter. Ulempen med det er jo at når det kommer nye versjoner så gir det større muligheter for "kræsj". Valgmulighetene i Home Assistant gjør også at det er lettere å gå seg vill dersom en ikke holder tunga rett i munnen. 

 

Men jeg angrer ikke på overgangen, og dersom en ikke hele tiden oppdaterer til siste versjon så er det nok like stabilt som Domoticz var. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg installerte HA på en RPI for å se hvordan systemet fungerte og etter en stund switcha jeg over fra Domoticz. HA er i hvert fall MYE morsommere. Support på Domoticz var et mareritt pga. liten brukermasse. HA har egen Discord server hvor folk svarer hele tiden på alt man måtte lure på, mens man måtte bruke forum med Domoticz. 

Ellers syns jeg Domoticz hele tida krasja ting dersom jeg jevnlig oppdaterte til beta-builds. Så sånn sett er ikke det noen stor forskjell. Noe av det kule med HA er innebygd snapshot-funksjon som gjør at dersom en oppgradering ikke fungerte bra, kan man bare rulle tilbake. Ellers er det mye større endringer når det kommer nye versjoner av HA. Siden det er så aktivt miljø er det nye kule funksjoner hele tiden.

 

Hva kjører du Domoticz på i dag? Jeg har landet på å kjøre HassIO i en virtuell maskin i Virtualbox på en Intel NUC. Denne videoen forklarer greit hvordan man går fra HA på en RPI til en virtuell maskin i Windows, men videoen viser også hvordan man setter opp HassIO fra scratch. Man gjør akkurat  det samme bare uten å importere det gamle snapshotet fra RPI.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, espenln skrev:

og dersom en ikke hele tiden oppdaterer til siste versjon

Enig der. Det som skjer av uheldige ting med Home Assistant er som regel i forbindelse med ny versjon. Det er frivillig å oppgradere og da slipper en styret. Som regel kommer det bugfix-versjoner etter en dag eller to og en slipper også unna en del styr hvis en holder seg til de - altså at en personlig lager seg sin egen regel om at en ny versjon skal minst være en uke gammel før en oppgraderer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle for gode innspill. 

Jeg kjører Domoticz i dag på en RPi 3, og hadde tenkt å eventuelt gjøre det samme med Home Assistant. 

 

I mellomtiden har jeg installert Home Assistant på en ledig RPi for å teste litt. Det er slik at Home Assistant kommer med sitt eget operativsystem?  Jeg likte at det oppdaget andre ting jeg hadde på nettverket, som Hue, Logitech Harmony,  Chromecast, etc, og stod klar til å integrere de. Veien videre, med å sette opp automasjoner synes å ha en noe brattere kurve. Jeg får prøve litt videre. 

 

To tilleggsspørsmål:

1. Jeg har i dag Z-Wave støtte i Domoticz via en UZB1. Kan jeg regne med at jeg ganske enkelt kan flytte UZB1-en over til Home Assistant, med inkluderingene intakt?

2. Jeg har to tablets (7 og 10 tommer) kjørende med Imperihome til kontroll-  og statusformål. (Imperihome ser ut til å gå ut av business, så jeg må uansett finne noe nytt der.) Hva bruker dere til slikt sammen med Home Assistant?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte først Home Assistant på en RPi 3B+, noe som fungerte helt greit, men jeg har siden april kjørt Home Assistant Supervised i Docker på Ubuntu på en gammel laptop (med SSD). Mest bare fordi jeg hadde muligheten og hadde lyst til å forsøke noe nytt. Vurderer etter hvert å installere det i en virtuell maskin, igjen mest bare for å gjøre det. :) 

 

Jeg bruker også UZB1, men måtte, såvidt jeg husker, inkludere alt på nytt, men har fungert godt siden. Jeg bruker forøvrig Home Assistant-appen (Android) til kontroll og styring, hvis jeg ikke bruker PC. For større ting så bruker jeg alltid PC, syns faktisk at Domoticz var enklere å modifisere fra nettbrett/telefon enn hva HA er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trengte ikke inkludere noe på nytt. Alle enheter ble med over i HA.

 

41 minutter siden, espenln skrev:

For større ting så bruker jeg alltid PC, syns faktisk at Domoticz var enklere å modifisere fra nettbrett/telefon enn hva HA er. 

Whaaaat? Blockly var jo helt ubrukelig via mobil. I HA er det mye enklere å lage automasjoner, også på mobil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, DeVille skrev:

2. Jeg har to tablets (7 og 10 tommer) kjørende med Imperihome til kontroll-  og statusformål. (Imperihome ser ut til å gå ut av business, så jeg må uansett finne noe nytt der.) Hva bruker dere til slikt sammen med Home Assistant?

 

Kommer bare til å bruke Home Assistant i seg selv. Setter opp egen Lovelace interface ment for tablet, og kjører Fully Kiosk Browser på tabletten :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.