Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Dimmer som dimmer lavt


MrE

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Noen som vet om en god LED dimmer for skjult montasje til Z-Wave som går fra 0 Watt i utgangseffekt og oppover? Fibaro Dimmer 2 går 50 Watt og oppover, og er en vits i LED sammenheng..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare dimmeren som må klare dette, men lyskilden også. Egentlig synes jeg det er godt gjort at en får en pære til å spille på lag med en dimmer med tanke på at det kommer fra to forskjellige produsenter og at det faktisk er en del tekniske utfordringer her.

Men min løsning er smarte pærer. Men selv de er lagd slik at de gjerne har en minimum lysstyrke en ikke kommer under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, MrE said:

Fibaro Dimmer 2 går 50 Watt og oppover, og er en vits i LED sammenheng..

Dersom dimmeren har tilkoblet last med et effektforbruk på under 50W, kreves Fibaro Bypass 2 FGB-002 for å fungere optimalt. Dette vil unngå flimring ved lav dimmestyrke og samtidig øke dimme spekteret. Man få altså et større område å dimme på.

Jeg har flere Fibaro Dimmer 2 og ingen av de har jeg problemer med å dimme langt nok ned, selv uten bypass, men ikke ved bruk av auto kalibrering


Hvordan tvinge kalibrering

Kalibrering kan startes på 3 forskjellige måter.

  1. Start kalibrering med parameter: Sett parameter 13 til 1 (uten Bypass) eller 2 (med Bypass).
  2. Start kalibrering med bryter: 3 x klikk og hold på lysbryteren S1 (hvert klikk holdes i 5 sekund)
  3. Start kalibrering med "B" funksjonsknapp

Dersom man har Fibaro Bypass 2 i kretsen må kalibrering startes med metode 1 eller 3.

Det er verd et forsøk.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, stigvi skrev:

Det er ikke bare dimmeren som må klare dette, men lyskilden også. Egentlig synes jeg det er godt gjort at en får en pære til å spille på lag med en dimmer med tanke på at det kommer fra to forskjellige produsenter og at det faktisk er en del tekniske utfordringer her.

Men min løsning er smarte pærer. Men selv de er lagd slik at de gjerne har en minimum lysstyrke en ikke kommer under.

Absolutt. Derfor finnes det dimmere hvor man laster inn dimmeprofil tilpasset hvilken lyskilde man har. Men det har jeg ikke funnet på Z-Wave. Men samtlige av mine lyskilder har problemer med Dimmer 2, hvor de gamle dimmerene klarte dette bra og vel så det.

Smarte pærer er en løsning, som Hue, men jeg har dessverre en del downlights med fast lyskilde hvor det ikke lar seg gjøre å sette inn en Hue-pære. Hue-Downlights er såvidt jeg vet med GU10 sokkel og løs pære.

 

4 timer siden, Moskus skrev:

?

At man må ha 50W i last for at den skal virke, er en vits. Da er bruksområdet store lokaler / stuer. Hva bruker man på ett soverom? Det er nok få personer som har over 50W last på soverom, bad, entre etc.

Fibaro Dimmer 2 er ett dårlig produkt. Bra på muligheter, integrasjoner osv, men at last starter på 50VA - det er en skam. Se på andre LED dimmere, de fleste starter på 1VA, noen starter på 0VA.

Derav mitt opprinnelige spørsmål, er det noen som vet om en god dimmer for skjult montasje som dimmer lavt?

 

2 timer siden, Byelektrikeren skrev:

Dersom dimmeren har tilkoblet last med et effektforbruk på under 50W, kreves Fibaro Bypass 2 FGB-002 for å fungere optimalt. Dette vil unngå flimring ved lav dimmestyrke og samtidig øke dimme spekteret. Man få altså et større område å dimme på.

Jeg har flere Fibaro Dimmer 2 og ingen av de har jeg problemer med å dimme langt nok ned, selv uten bypass, men ikke ved bruk av auto kalibrering


Hvordan tvinge kalibrering

Kalibrering kan startes på 3 forskjellige måter.

  1. Start kalibrering med parameter: Sett parameter 13 til 1 (uten Bypass) eller 2 (med Bypass).
  2. Start kalibrering med bryter: 3 x klikk og hold på lysbryteren S1 (hvert klikk holdes i 5 sekund)
  3. Start kalibrering med "B" funksjonsknapp

Dersom man har Fibaro Bypass 2 i kretsen må kalibrering startes med metode 1 eller 3.

Det er verd et forsøk.

 

Hei Byelektrikeren. Er selv elektriker. Tenkte også at Bypass kunne hjelpe, så har montert det på mine lys, har brukt auto kalibrering (som setter min dim nivå til 18%) men må opp 30 % i min brightness level for å unngå at lysene danser.

Dessuten hjelper Bypass 2 med lavere minimumslast på 2-wire kobling. Jeg har 3-wire på alt. Bypass i 3-wire kobling skal hjelpe med dansende lys, og godt mulig at det hjelper, bare dimmenivået er høyt nok... Det blir litt god dag mann økseskaft..

Dimmer 2 har minimumslast på 50VA for LED. Det er for høyt. Jeg lurer på om noen vet om andre dimmere som er lignende, men som går lavere, gjerne fra 1VA. :)

Skal se om jeg får lagt ut en video senere som viser dansende lys.

 

Endret av MrE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte IKEA Ledare og byttet ut halogenpærene over stuebord og spisebord. Hadde samme problem der, at LED ikke lot seg dimme lavt nok. Men, IKEA Ledare kjøpt for et par mnd siden er mye bedre enn de jeg kjøpte for 2-3 år siden (har de i gangene, lar seg ikke dimme lavt). Produktnummer er det samme, men noe har de gjort. Koster ikke så mye, så verdt et forsøk. :) 

 

På soverommet har jeg fortsatt halogen. Får ikke dimmet lavt nok der med LED (men mulig Ledare hadde vært verdt et forsøk der også). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Moskus skrev:

Ja, men det er heldigvis heller ikke sant.

 

image.png

 

Ref: https://manuals.fibaro.com/dimmer-2/

 

Ja hvis 5VA er minimum last (maks dim) kommer man ikke langt ned på en 7W pære :) Nå orker jeg ikke finne VA på noen av pærene her, men hvis man bruker 0,5 i faktor så må jeg opp i minimum 35% styrke for at en 7W pære ikke skal danse. Og det stemmer nokså greit med at jeg må sette min brightness level på 30 for at den ikke skal danse. Men dette er jeg klar over, spørsmålet er fremdeles om noen har prøvd eller vet om en z wave dimmer for skjult montasje som dimmer lavere, helst på 0-1 VA.

 

5 timer siden, Venin skrev:

Har dere testet IKEA sine dim-to-warm? De dimmer imponerende lavt med Fibaro Dimmer 2 uten bypass. Har bare prøvd E27-pæra på 1000lm.

1 time siden, ZoRaC skrev:

Jeg kjøpte IKEA Ledare og byttet ut halogenpærene over stuebord og spisebord. Hadde samme problem der, at LED ikke lot seg dimme lavt nok. Men, IKEA Ledare kjøpt for et par mnd siden er mye bedre enn de jeg kjøpte for 2-3 år siden (har de i gangene, lar seg ikke dimme lavt). Produktnummer er det samme, men noe har de gjort. Koster ikke så mye, så verdt et forsøk. :) 

 

På soverommet har jeg fortsatt halogen. Får ikke dimmet lavt nok der med LED (men mulig Ledare hadde vært verdt et forsøk der også). 

Takk for tips, det skal jeg forsøke! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@MrE, har du prøvd Fibaro dimmer 2 i praksis, eller hauser du deg kun opp over specen?

Min og mange andre sin erfaring er at Dimmer 2 på mange lyskilder fungerer bedre enn garantert, dimmer langt ned og minst like langt som f.eks Elko 315GLI. Og nei, det er ikkje ein reinspikka LED-dimmer, det har heller ikkje Fibaro hevda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, bjornepappa skrev:

har du prøvd Fibaro dimmer 2 i praksis, eller hauser du deg kun opp over specen?

Han har lovet oss en video av problemet. I tillegg skriver han dette, "Men samtlige av mine lyskilder har problemer med Dimmer 2"

Så problemet er helt sikkert reellt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, MrE skrev:

Ja hvis 5VA er minimum last (maks dim) kommer man ikke langt ned på en 7W pære :) Nå orker jeg ikke finne VA på noen av pærene her, men hvis man bruker 0,5 i faktor så må jeg opp i minimum 35% styrke for at en 7W pære ikke skal danse. Og det stemmer nokså greit med at jeg må sette min brightness level på 30 for at den ikke skal danse.

Høres jo potensielt ut som et problem med lyskilden din? Dette er jo ikke vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har nettopp fått montert Dimmer 2 og synes den lyser ganske sterkt på 1%. Jeg hadde håpet på nestenmørke.  Er det noe jeg kunne prøve i HC3 (/senere Homey)? Eller må jeg ha ekstragreier, som bypass?

 

16384735060685565240600089386238.jpg

16384735252015033919586938886646.jpg

Sammenligner epler og bananer her, men det var noe slikt jeg kunne ønske 

163847367354530757127358448408.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nico skrev (24 minutter siden):

 

Jeg har nettopp fått montert Dimmer 2 og synes den lyser ganske sterkt på 1%. Jeg hadde håpet på nestenmørke.  Er det noe jeg kunne prøve i HC3 (/senere Homey)? Eller må jeg ha ekstragreier, som bypass?

 


Har du oppgradert til siste firmware?

Hvilken verdi har parameter 1? Evt så kan du prøve å manuelt sette parameter 1 lavere. 
 

EDIT:

Stemmer det at pæra er 2452 lm? Å sette i en svakere pære vil nok også hjelpe. 

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nico skrev (12 timer siden):

Jeg har nettopp fått montert Dimmer 2 og synes den lyser ganske sterkt på 1%. Jeg hadde håpet på nestenmørke.  Er det noe jeg kunne prøve i HC3 (/senere Homey)? Eller må jeg ha ekstragreier, som bypass?

 

16384735060685565240600089386238.jpg

 

Sammenligner epler og bananer her, men det var noe slikt jeg kunne ønske 

 

 

Slik er det hos meg og. 7W lyskilder, dimmer ikke langt ned i det hele tatt. Kommer til A bytte ut mine dimmer2..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrE skrev (2 minutter siden):

Slik er det hos meg og. 7W lyskilder, dimmer ikke langt ned i det hele tatt. Kommer til A bytte ut mine dimmer2


Hvor mange lm?

Har du sjekket parameter 1?

 

Jeg har dimmer2 i alle rom og har hatt det i 5 år - ingen problemer med å dimme langt nok ned her. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så at parameter 1 sto på 8%. Har nå satt ned til 1% og gleder meg til det blir mørkt ute igjen, så jeg kan sjekke forskjellen. 

 

Edit: 

Heat it - bryteren styrer to takpendler med samme knapper. 

Jeg ser at innstillingene i HC3 er like, men jeg ser også at en pære lyser klart sterkere enn den andre. 

Er det en enkel forklaring på det? 

Det er samme lyspære i begge.

Endret av Nico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (6 timer siden):

Sjekker HC3 hva parameteren faktisk er eller husker den bare fra forrige gang? Kan du tvinge en oppdatering?

Du snakker med en total noob. Parameteren i HC3 har ikke endret seg mellom gangene jeg åpner interfacet. Vet ikke om det er det du mener. Oppdatere.. dimmer eller hc3 eller annet? Oppdaterte firmware nå, uten endring.

 

Lampen ved vinduet dinmer lavere enn den ved trappen, sistnevnte stopper rundt 5% 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.