Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ecowitt værstasjon?


Anbefalte innlegg

På 19.7.2020 den 13.16, Guahtdim skrev:

Express frakt er kanskje ikke så dumt.

Til andre som skal bestille; express frakt er å anbefale. Selv om det tok en uke fra jeg bestilte til de faktisk sendte forsendelsen går det unna når den først har blitt sendt. Halvveis til Norge nå. Kanskje du rekker å bli ferdig med "Ecowittseer" innen jeg får den @Guahtdim? lov å håpe 😉

20200805_143845.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status:

Leser nå greit inn verdier. Måtte endre litt for å få opp hastigheten.

Jeg har begynt på oppsettet for å kunne velge ut de enheter du ønsker å ha inn i HomeSeer. Man setter i tillegg opp hvilke converteringer man ønsker. Så langt har jeg sett behov for følgende konverteringssettinger:

  • KeepAsText,
  • ConvertToDecimal
  • ConvertAsDecimalToFahrenheit
  • ConvertAsFahrenheitToCelsius
  • ConvertAsDecimalToMiles
  • ConvertAsMilesPerHourToKilometerPerHour
  • ConvertAsMilesPerHourToKnots
  • ConvertAsMilesPerHourToMeterPerSecond
  • ConvertAsInchOfMercuryToMillibar
  • ConvertFromUtcToLocalTime

Skrik ut hvis dere ser noe som mangler. Mulig jeg burde ha sett på hvordan å se på hva man har satt som default i HomeSeer av celsius/fahrenheit.

 

Alle datotidspunkt vil bli konvertert til iso-format - 2020-08-7 09:45:13

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Guahtdim skrev:
  • KeepAsText,
  • ConvertToDecimal
  • ConvertAsDecimalToFahrenheit
  • ConvertAsFahrenheitToCelsius
  • ConvertAsDecimalToMiles
  • ConvertAsMilesPerHourToKilometerPerHour
  • ConvertAsMilesPerHourToKnots
  • ConvertAsMilesPerHourToMeterPerSecond
  • ConvertAsInchOfMercuryToMillibar
  • ConvertFromUtcToLocalTime

Skrik ut hvis dere ser noe som mangler.

 

Kan se ut som det bør være noe på lufttrykk, nedbør og sollys/stråling? Dette er konverteringsmulighetene og valgene jeg benytter på Ecowitt.net:

 

image.png.08f629488c83a0bd23f3cf7afd6e3c3b.png

 

Bruker samme konverteringer i appen inn i HS3:

 

image.png.741aea9eaf46d9f2e1b520f83af91120.png

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som føler at de vil ta sjansen.

 

versjon 0.0.0.1

https://bit.ly/HSPI_EcowittSeer_0001

 

Hvordan sette opp Ecowitt

setupscreenEcowittSeer.jpg.1602d2abeb64d609d693fce9e68f0413.jpg

 

Hvis du kjører en annen port så endrer du den fra 80 til ønsket format.

 

Bare å stille spørsmål så skal jeg svare så godt jeg kan. Jeg lager en ny tråd under plugins senere idag eller imorgen. 

 

Funksjonalitet så langt:

General Config

Man kan velge om man vil ha en egen device som viser når man sist fikk data fra Ecowitt Gateway

Man kan sette opp logging. Så langt er det egentlig ikke noe eller debug. 

 

Devices

Man ser data som er kommet inn. Er det tomt så vent litt og trykk på refresh.

Man kan velge om de data som kommer inn skal videre inn i HomeSeer som egne enheter med valgt konverering.

Jeg har laget endel konverterere som skal gjøre om dette fra diverse US-enheter til våre mer kjente metriske. Det er ikke sikkert alle er korrekte.

 

UV-data er jeg usikker på hva kommer inn som så der får jeg vente til en av dere som faktisk har det kan gi meg litt mer info.

 

 

Endret av Guahtdim
mere setup info
  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Guahtdim skrev:

For de som føler at de vil ta sjansen.

 

Flott, jeg er klar men får dessverre ikke testet den før neste gang jeg skal på hytta. Må endre IP i GW1000 før jeg får inn noe data, og det må jo gjøres lokalt. Gir lyd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monterte regnsensoren i går. De har startet med å sende med et filter som gjør at det ikke blir tettet av blader og skitt. Tok kontakt med Lucy siden dette er såpass nytt at det ikke står noe om det i bruksanvisningen. Fikk denne forklaringen. Jeg kommer til å dekke til eller demontere regnsensoren om vinteren, tar ikke sjansen på at den skal bli ødelagt av frost. Tviler på at plastikken vil tåle det. Hva mener dere?

steelfilter_rainsensor.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har værstasjon med "integrert" regnsensor, så vet ikke om den skiller seg på noen måte fra den løse. Men min har stått ute en vinter i rimelig tøft vær på1050 moh, og har fungert prikkfritt. Fremsto like fin i sommer da jeg rengjorde den.

 

41FDEt1Z--L._AC_SY400_.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Guahtdim skrev:

Jeg vurderer å forsøke å skifte ut antennen i min GW1000 siden den ikke akkurat har super rekkevidde.

Dette er min erfaring også. Skal teste litt forskjellige plasseringer, men en ekstern antenne hadde vært en god ide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, toonwolf said:

Også en god ide å teste forskjellige plasseringer siden det kan være forstyrrelser fra andre enheter. Se http://www.wxforum.net/index.php?topic=37938.0

Slik som det er nå så fungerer den greit fra 2. etasje til en måler som er ca 5-8 meter unna i luftlinje. Den som er 30 meter unna får den ikke inn (men det er også litt mer trevegger den må igjennom). Håpet er at en ekstern antenne vil gjøre den litt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 31/03/2020 at 14:37, JohnMartin said:

Disse "jordfukt" målerne er jo også veldig kjekke med.

Kom over denne tråden på WXForum. Til info så holder Ecowitt på å utvikle en ny versjon av fuktmålerne som har "ceramic cap" som heter WN51. Den store fordelen med disse mot WH51 skal være at det ikke er noen kontakt med jord/sand og vil på den måten gi en mer nøyaktig måling. Dette er noe jeg ønsker siden jeg har problemer med avlesning av fukt i sand.

Quote

The sensor is equipped with a ceramic cap which acts like a breathing filter for exchanging soil moisture to its internal sensing media. This filter has the soil type isolated so that sensor is not sensitive to type of soil( clay, sand or fertilization condition etc.).

 

WN51 er til salgs via Amazon, men jeg har vært i kontakt med Lucy hos Ecowitt som sier de holder på å utvikle og at den ikke er til salgs ennå. Anbefaler uansett å kjøpe direkte fra Ecowitt så er du sikker på å få 433Mhz versjon også. Ecowitt kan ikke si når den blir tilgjengelig så jeg har bedt om å bli informert når den kan bestilles.  WN51 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ikke umulig at du kan kjøpe disse nå, men med annet navn (Protech) hos komplett (Skremmende like iallefall )

https://www.komplett.no/product/1156703/hjem-fritid/smarte-hjem/vaerstasjoner/protech-plant-soil-moisture-sensor

(Med tanke på at Komplett har 30 dager angrerett så er det bare å kjøpe en, fyre den opp og se om den kommer inn i ecowitt sentralen. Funker det ikke/synes den ikke så er det bare å returnere)

 

Og her er sentralen (som også ligner veldig)

https://www.komplett.no/product/1156708/hjem-fritid/smarte-hjem/vaerstasjoner/protech-meteorological-wifi-gateway#

 

Edit: Dette er 868MHz 

Endret av Guahtdim
  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Guahtdim skrev:

Ikke umulig at du kan kjøpe disse nå, men med annet navn (Protech) hos komplett (Skremmende like iallefall😞


Veldig interessant! Jeg har bestilt en rain gauge og en plant soil sensor, så får vi se om de lar seg lese av Ecowitt GW1000. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at det er rebrand av Ecowitt! Dette er fra manualen til Protech sin soil moisture sensor:

7D5D11E2-C700-4D49-9DD9-EF7BD781C2D7.thumb.jpeg.bf611ddbd5ee5f66f8f7ed7074feb1d0.jpeg
 

;) 

 

Dessverre finner jeg ikke opplyst noe sted på verken esken eller i manualen om disse bruker 433 MHz... mulig jeg spør Komplett i morgen før jeg pakker opp hele regnsensoren. 
 

Virker forresten som dette er Komplett sitt eget merke:

CE6A3897-4298-4D21-85E4-C16E93AA0BE4.thumb.jpeg.c26208685adedc24a63b851a0f8558e8.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, ZoRaC skrev:

Dessverre finner jeg ikke opplyst noe sted på verken esken eller i manualen om disse bruker 433 MHz... mulig jeg spør Komplett i morgen før jeg pakker opp hele regnsensoren. 

 

Jeg spurte de på chat, fikk til svar det samme som står på nettsiden (433, 868 og 915 MHz). Prøvde å si at jeg tvilte på at den hadde alle 3 og at 915 MHz til og med er ulovlig til denne typen bruk i Norge. Kunderådgiver sjekket med innkjøper og fikk til svar at jeg kunne velge selv hvilken frekvens jeg ville bruke. Spurte hvordan, siden det ikke står i manualen, men det visste de ikke... 🙄

 

De ba meg kontakte leverandøren, så nå har jeg sendt mail til Ecowitt og spurt hvilken frekvens Komplett har bestilt sine værstasjoner med... 🙃

  • Confused 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du må faktisk gjøre jobben til Komplett!?!?

Venter i spenning på fortsettelsen. 

 

Selv så har jeg kjøpt meg 7 fuktighetsmålere av typen WH51 via Aliexpress (jeg hadde en fra før). Hver enhet kom på litt under 100 kroner.

Ikke noe problem med å få de inn i Ecowitt.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, stigvi skrev:

Hva med ut av ecowitt, da? Snakker de fortsatt ikke mqtt?


Ikke så vidt jeg har sett i hvertfall. Jeg kjører fortsatt mitt lille PHP-script som tar i mot POST-data og videresender på MQTT i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, stigvi said:

Hva med ut av ecowitt, da? Snakker de fortsatt ikke mqtt?

Du kan bruke mqtt slik som ZoRaC har gjort.

Eventuelt du bygger deg en plugin for HomeAssistant.

 

Hadde du hatt HomeSeer kunne du brukt plugin(EcowittSeer) som jeg har laget.

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.