Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Blue Iris


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Den 18. mai 2016 klokken 21.04, Moskus skrev:

Jeg får installere BlueIris på nytt igjen, da, se om det gir mer mening denne gangen.

 

@Moskus, hva kom du frem til?

 

Bruker Webcam XP men support der anbefalte en upgrade til Netcam Studio.

 

Hvis "eneste" forskjell er støtte til Homeseer avgjør det valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 27 July 2016 at 19:40, DrLaban said:

Hvilken motion detection-metode bruker du? Object eller zone/hotspot ?

Har installert demoversjonen på en VM nå og ser ut til å fungere rimelig greit, men nå har ikke jeg mange kameraene på heller da :P 

Har glemt å svare på denne ser jeg - bruker object detection.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har trøblet litt med kamera på hytta i det siste - har VPN mellom hjemme og hytta, slik at å få kameraene på hytta opp i Blue Iris hjemme ikke er noe problem. Men på hytta er det en mager ADSL-linje, hvilket betyr at opp-hastigheten er elendig og helt ubrukelig til kameraovervåking. Jeg spurte derfor de som lager Blue Iris hva en ekstra lisens kostet, og fikk til svar at det var halv pris av den første. Så da kjøpte jeg en lisens til og installerte en ny Blue Iris-server på hytta. Da har jeg app-tilgang til den også på mobil.

 

Dessverre støtter ikke pluginen til Blue Iris i HS mer enn en server, og jeg var vist den første som hadde etterlyst mulighet for flere. :) Men det er mulig det kommer.

 

Men jeg klarer å få Blue Iris på hytta til å generere en logghendelse i HS - er det noen måte å trigge en event i HS basert på det tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, mk1 black limited skrev:

Men jeg klarer å få Blue Iris på hytta til å generere en logghendelse i HS - er det noen måte å trigge en event i HS basert på det tro?

Ja, Jon00 har en plugin for det. Det er en del knot å sette opp, men det er mulig. Jeg brukte (eller bruker siden jeg ikke har fjernet det) etter at en kranglete Z-wave node i nettverket trøblet med dørlåsingen.

 

EDIT. Link:

http://board.homeseer.com/showthread.php?t=167046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Den 14.4.2016 klokken 14.27, mk1 black limited skrev:

Tenkte jeg skulle fortelle litt om systemet jeg bruker til kamerasikring, Blue Iris.

 

Jeg har tidligere brukt Milestone (http://www.milestonesys.com) som er et knallbra system, men skal du ha flere kamera enn 8 stk blir det dyrt (inntil 8 er gratis). Dessuten er det foreløpig vanskelig å integrere med Homeseer, som jeg bruker.

 

Blue Iris er også utrolig bra, det finnes plugin til Homeseer, og for opp til 64 kameraer koster det ikke mer enn $60. Jeg er kanskje i overkant opptatt av kamerasikring, men 8 kamera blir fort veldig lite hvis man har normal størrelse eiendom og enebolig. I tillegg har jeg et kamera plassert på min mors gårdsplass og skal ha et (eller flere) på hytta når jeg får Internet der - eksterne kamera på helt andre lokasjoner er helt uproblematisk å integrere.

 

Mer info om Blue Iris finner man her: http://blueirissoftware.com

 

Plugin'en til Homeseer gjør at du kan trigge events basert på bevegelser foran ett eller flere kamera (kan altså erstatte bevegelsessensorer), eller du kan trigge opptak på ett eller flere kamera basert på hendelser i Homeseer, f.eks. en bevegelsessensor har blitt utløst.

 

Det finnes en app til iOS og Android (sorry Moskus) og et webgrensesnitt dersom du åpner for det fra Internet.

 

Man bør ha en rimelig kraftig PC for å kjøre serverdelen hvis man har flere kamera med høy oppløsning. For mine 16 kameraer med litt ymse oppløsning ble en i5 for tregt, måtte opp på en i7. Men det er egentlig ikke så unormalt for et kamerasystem, selv om Milestone var betydelig snillere.

 

Alt i alt er jeg svært fornøyd. :)

Jeg har problemer med Blue Iris,

Etter jeg har kjørt det ca 24 timer så detter programmet ut , 

Da må jeg starte det på nytt, hva kan være feil?

Jeg har stoppet alle sparemoduser, ink.  dvalemoduser osw i windows. 

Harddisk går hele tiden også.

Hva kan være feil?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Rune L skrev:

Jeg har problemer med Blue Iris,

Etter jeg har kjørt det ca 24 timer så detter programmet ut , 

Da må jeg starte det på nytt, hva kan være feil?

Jeg har stoppet alle sparemoduser, ink.  dvalemoduser osw i windows. 

Harddisk går hele tiden også.

Hva kan være feil?

 

 

Hva sier system loggen til Windows?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk samme problemet på BlueIris-serveren på hytta:

 

Faulting application name: BlueIris.exe, version: 4.5.0.0, time stamp: 0x5885147f
Faulting module name: ntdll.dll, version: 10.0.14393.479, time stamp: 0x5825887f
Exception code: 0xc0000374
Fault offset: 0x00000000000f8283
Faulting process id: 0x6b0
Faulting application start time: 0x01d27a42663406ef
Faulting application path: C:\Program Files\Blue Iris 4\BlueIris.exe
Faulting module path: C:\WINDOWS\SYSTEM32\ntdll.dll
Report Id: 20b90bc0-20db-4dc0-888c-93c0cc3a06d0
Faulting package full name: 
Faulting package-relative application ID: 

 

Skjer riktignok ikke så ofte som hver 24. time, men ca. 2/3-hver dag. Har vært i kontakt med support som foreslo å slå av Windows defender og evt. ett og ett kamera. Har ikke funnet løsningen på dette enda. Serveren hjemme har ikke dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mk1 black limited skrev:

Ikke jeg.

 

Ok, jeg har bare lest det en plass hvor de har hatt samme problem og feilen oppstod etter de oppgraderte fra 3 til 4, og å gjøre en clean install av 4 fikset krasjen. 

 

Men hvis du kjører BI som en windows service kan det jo være en midlertidlig løsning å sette den til å automatisk restarte servicen når den krasjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
På 23.9.2016 den 9.44, mk1 black limited skrev:

Har trøblet litt med kamera på hytta i det siste - har VPN mellom hjemme og hytta, slik at å få kameraene på hytta opp i Blue Iris hjemme ikke er noe problem. Men på hytta er det en mager ADSL-linje, hvilket betyr at opp-hastigheten er elendig og helt ubrukelig til kameraovervåking. Jeg spurte derfor de som lager Blue Iris hva en ekstra lisens kostet, og fikk til svar at det var halv pris av den første. Så da kjøpte jeg en lisens til og installerte en ny Blue Iris-server på hytta. Da har jeg app-tilgang til den også på mobil.

 

Dessverre støtter ikke pluginen til Blue Iris i HS mer enn en server, og jeg var vist den første som hadde etterlyst mulighet for flere. :) Men det er mulig det kommer.

 

Men jeg klarer å få Blue Iris på hytta til å generere en logghendelse i HS - er det noen måte å trigge en event i HS basert på det tro?

 

Gammel tråd, men fortsatt håpefull på svar. Vurderer å sette opp kameraer både hjemme og på hytta. 

 - Vet du om det er kommet støtte for å ha 2 Blue Iris instanse kobblet mot samme HomeSeer plugin? 
- Tilsvarende, vet du om man kan ha 2 Blue Iris instanser kobblet mot samme mobil klient? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, borg1n said:

 

Gammel tråd, men fortsatt håpefull på svar. Vurderer å sette opp kameraer både hjemme og på hytta. 

 - Vet du om det er kommet støtte for å ha 2 Blue Iris instanse kobblet mot samme HomeSeer plugin? 
- Tilsvarende, vet du om man kan ha 2 Blue Iris instanser kobblet mot samme mobil klient? 

 

Ikke støtte for 2 Blue Iris via plugin dessverre. Har spurt han som har laget den, men det så ikke ut til at han hadde planer om å støtte mer enn en.

 

2 (eller flere) servere fungerer fint fra mobilappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bruker ikke plugin, men kjører alerts direkte mot Homeseer, sikkert noe lignende det gullfrode via mqtt. Ikke sikker om dette dekker det du trenger, men du kan kjøre events, endre devicer osv som du måtte føle for det.

 

Hos meg ser det slik ut.

Blue Iris:

Kameraene har web alert mot http som ser slik ut

minbruker:mittpassord@ipserver/JSON?request=runevent&group=Kamera&name=&CAM_trigger

&CAM er replacement variabel i Blue Iris for kamera short name

 

 

Homeseer:

Har en event gruppe som heter "Kamera", og derunder eventer som heter "Cam1", "Cam2" etc.

 

Du kan også styre Blue Iris fra Homeseer, her feks bytter jeg profil i Blue Iris når Homeseer merker at jeg ikke er hjemme:

http://ipblueiris:81/admin?user=minbruker&pw=mittpassord&profile=3&lock=2

Kjører den som "Run a Script or Script Command":

 &hs.GetURL("minbruker:mittpassord@ipblueirus","/admin?profile=3&lock=2",FALSE,81)

 

Endret av Kensko
Pynta på ting
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.