Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Backup av Raspberry Pi Raspbee


Anbefalte innlegg

Jeg har en Raspberry Pi som jeg har et Raspbee kort montert for JowiHue Phoscon/Deconz.

Hvordan tar dere backup av Raspberry/Raspbee?

Tar dere ut minnekortet og kopierer det på et vis?

 

Jeg har også en Homeseer Z-NET Network Z-Wave Plus Controller for z-wave, treng det backup av denne? Eller blir det ivaretatt når jeg har ukentlig full backup av Homeseer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar image backup. Også av Z-NET, men det trenger du bare en av. Selve node-informasjonen ligger på controlleren, ikke på Linux''en til Raspberry'en. har du Z-NET med UZB1 eller internt interface? Hvis det er sistnevnte, tas det backup når du legger til eller fjerner noder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Moskus skrev:

Jeg tar image backup. Også av Z-NET, men det trenger du bare en av. Selve node-informasjonen ligger på controlleren, ikke på Linux''en til Raspberry'en. har du Z-NET med UZB1 eller internt interface? Hvis det er sistnevnte, tas det backup når du legger til eller fjerner noder.

Når du tar image backup av Raspberryen, tar du da bare ut kortet. Deretter setter kortet i en vanlig kort til usb leser i en windowsmaskin, så kjører et image program. Lagrer imagen du tar på en skytjeneste eller liknende? Hvilket image program bruker du?

Dette gjør du da hver gang (helst) når en forandring er gjort på zigbee nettverket?

 

Det er denne Z-NET jeg har    https://shop.homeseer.com/products/z-wave-network-controller-eu?variant=30278814348  

Er det da en Z-NET USB1 jeg har, eller er det med intert interface? :)

 

Når du du skriver "Selve node-informasjonen ligger på controlleren" da menes det med controllern, Homeseer programmet på hovedmaskinen?

 

Her må det meste inn med teskje :) :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Slabbedask skrev:

Er det da en Z-NET USB1 jeg har, eller er det med intert interface? :)

Er det en USB-dings koblet til?

 

14 timer siden, Slabbedask skrev:

Når du du skriver "Selve node-informasjonen ligger på controlleren" da menes det med controllern, Homeseer programmet på hovedmaskinen?

Nodeinformasjonen ligger i selve "chip'en", den er ikke lagret som en fil på linux-en som kjører på Raspberry Pi'en inne i Z-NET.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Er det en USB-dings koblet til?

 

Nodeinformasjonen ligger i selve "chip'en", den er ikke lagret som en fil på linux-en som kjører på Raspberry Pi'en inne i Z-NET.

USB dings koblet til ja, helt lik den på bildet i linken. Jeg trodde kanskje den var trådløssenderen jeg. En del mindre en HomeSeer SmartStick+ G2 USB Z-Wave Stick

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den USB-saken er selve Z-wave interfacet. Det er den som snakker med alle enhetene dine. Hvis den hadde vært innebygget så ville HomeSeer ta automatisk backup av den, men nå må du f.eks. bruke AeonTech sitt program for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Moskus skrev:

Den USB-saken er selve Z-wave interfacet. Det er den som snakker med alle enhetene dine. Hvis den hadde vært innebygget så ville HomeSeer ta automatisk backup av den, men nå må du f.eks. bruke AeonTech sitt program for det.

Da har jeg slik jeg forstår en Z-NET med UZB1

Og må da ta backup når jeg forandrer/legger til nye eller tar bort på z-wave dinser.

Er det dette programmet som jeg kan bruke, står z-stick men?  https://aeotec.freshdesk.com/support/solutions/articles/6000108806-z-stick-gen5-backup-software  

Når jeg har backup fra min UZB1 så kan jeg kjøpe en ny, legge backupen over og den vil da virke?  https://www.intin.no/produkt/z-wave-me-uzb/ 

Sikker lurt å ha en i reserve.

 

Så tar jeg image backup av  Z-NET (blå boksen), bare en gang som du skrev. Streiker den, er det da mulig å legge backup på en vanlig Pi?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen som har image av Raspberry PI 3 til Z-Net svart boks, den uten USB stick? Min tok kvelden etter lynnedslag, og jeg har kjøpt ny Raspberry PI 3, men har ikke image.

Endret av myrene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.