Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Overvåking av strømmbrudd "off grid"


Anbefalte innlegg

Trenger litt innspill på et problem mine foreldre har på sin hytte. 
Jordfeilbryteren slår ofte ut (tar for seg hele installasjonen) og det er ingen varsling hvis strømmen blir borte på grunn av dette. 
Jeg skal bytte innmaten i sikringsskapet til nye sikringer og slikt men vill gjerne ha overvåkning på alle(4?) kursene. 

Spørsmålet er da: 

Fines det en modul jeg kan sette inn i sikringsskapet som overvåker dette, eventuelt i stikken som f.eks. kjøleskap er tilkoplet?

eller,
Lager jeg en modul med 4 innganger og kobler denne til hver sin hjelpekontakt på sikringene, kjøper ny 4G Router og bruker Home Assistant til og kjøreprogram og sms/push varsling til telefon?

 

Alle forslag mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har (eller hadde) samme problemet på hytta:

Én jordfeilbryter kuttet alt.

Samme skjedde hos naboer ved tordenvær.

Byttet samtlige sikringer til Eaton x-digital (jordfeil pr. kurs), og overspenningsvern.

Har hatt dette i 3 - 4 år nå og har ikke hatt problemer siden.

 

Men... omtrent samtidig ble det lagt flere jordledninger til trafo i nærheten.

Vet derfor ikke hva som har løst problemet. Det kan være en kombinasjon. 

 

Har 4g ruter og Telldus installert på hytta og ved strømutkobling vises Telldus som inaktiv.

Via temp.giverer går det greitt å se omtrent når ut og evt. innkobling skjer.

...

Har fundert på en eller annen for overvåkning pr. kurs, men med 13 kurser blir det litt omfattende. 

For å overvåke kun strømutkobling skulle det fungere med Fibaro smart implant FGBS-222 via et rele (230v).

Man kan evt. montere flere slike.

Ved strømbrudd kan en UPS holde liv i det viktigste utstyret.

 

Ville blitt omfattende med UPS til alt, slikt som kameraer, temp.givere og div, da de hos meg er spredt på forskjellige kurser.

Men som nevnt, nå har det knapt vært ikke-planlagt utkobling så det har blitt mindre aktuelt å gjøre noe.  

 

Har diskutert med elektrikeren, han har ikke noe forslag, i hvert fall ikke i rimelig prisklasse..

Selv har han noe Defa utstyr for styring av varmeovner og varmekabel og han får varsle ved strømutkobling. Inn og ut.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overvåkning:

1)En løsning kan være å sette inn z-wave plugg inn brytere i stikkontaktene og sende på kommando til dem hvert 15. minutt.

Ved strømbrudd vil ikke Z-wave enheten sende tilbakemelding og den skal sette status til error state (Feil/ukjent status)

Ukjent status eller feil status kan så trigge varsling via ønsket tjeneste. Push varsel, SMS, e-post,..............

 

2)En annen løsning kan være å kjøpe en liten UPS og sette inn forran smarthus serveren.

Bruke z-wave node med relè utgang (potensialfri) tilkoblet aktuell kurs uten UPS og så bruke den utgangen til å styre en z-wave node (som er tilkoblet UPS) på og av.

På alt er OK. Av strømbrudd.

Sette opp en flow/event/regel i smarthus systemet som sender varsel via ønsket tjeneste.

 

3)Kjøpe ferdig system fra produsent av fjernstyringssystemer. SIKOM, DEFA, og flere andre.

Da får du en utgift på abonnement og bruk som kan være på rundt kr. 1 000,- pr. år. (Billigere enn 4G ruter og abonnement, så vidt jeg vet)

Som regel plugg and play, men kan også kreve elektiker for å montere enkelte komponenter.

Kobles dette til samme kurs som kjøleskap/fryser vil enheten sende varsel om strømbrudd på den kursen og på hele installasjonen om det er nettutfall. 

Fordelen er at du også kan koble til brannvarslere og innbruddsvarsling på de fleste systemene.

Bakdelen er at du ikke har kontrollen på når de faser ut tjenesten og er avhengig av andre for å fikse feil på sentralutstyr, samt nytt grensesnitt å forholde deg til.

 

Jordfeil:

Har du sjekket eventuelt fått sjekket det elektriske anlegget i hytta? (Megget)

Har du mulighet til å måle/ få målt spenning på alle tre fasene i nettet? Før inntakssikringen.

Jordfeil på nettleverandørens nett kan gi deg noen overraskelser med tanke på hvor ofte jordfeilbryteren slår ut.

Jordfeilbryteren er ikke retningsbestemt, så jordfeilen kan like gjerne være utenfor hytta som inni.

Hør med eventuelle hyttenaboer om de har samme problemet.

 

Sjansen for jordfeil utkobling med jordfeilautomater er kraftig redusert i forhold til felles jordfeilbryter for hele installasjonen.

Teoretisk tillatt jordfeil =  29mA pr. jordfeilbryter.

Så kommer noen tekniske begrensninger og egenskaper inn i bildet og klusser det hele til (jordfeilstrømmens bane tilbake til trafo, toleranse på jordfeilbryteren, for å nevne noe), men for enkelhets skyld regner jeg med 29mA pr jordfeilbryter.

3 timer siden, Demma skrev:

overvåkning på alle(4?) kursene

Feilstrøm X Jordfeilbrytere = Teoretisk tillatt jordfeilstrøm. Regner med 4 kurser som nevnt i første post.

Felles Jordfeilbryter=> 29mA X 1 = 29mA

Separat jordfeilbryter pr kurs => 29mA X 4 = 116mA. 

Teoretisk tillatt jordfeil pr. kurs ved felles jordfeilbryter => 29mA / 4 = 7,5mA

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jarle F skrev:

 

Jordfeil:

Har du sjekket eventuelt fått sjekket det elektriske anlegget i hytta? (Megget)

Har du mulighet til å måle/ få målt spenning på alle tre fasene i nettet? Før inntakssikringen.

Jordfeil på nettleverandørens nett kan gi deg noen overraskelser med tanke på hvor ofte jordfeilbryteren slår ut.

Jordfeilbryteren er ikke retningsbestemt, så jordfeilen kan like gjerne være utenfor hytta som inni.

Hør med eventuelle hyttenaboer om de har samme problemet.

Stemmer, jeg har testet og det må være jordfeil på trafokursen. Det er ikke noen jordfeil på hytta. 

 

Tror kanskje jeg skal gå for en liten blanding av alternativ 1 og 2 du har nevnt. Routeren i dag har tvillingsim fra mobil så det er i orden egentlig. 

Og jeg orker ikke defa systemet da jeg ikke har styringen selv. hehe :) 

3 timer siden, arneolav skrev:

Byttet samtlige sikringer til Eaton x-digital (jordfeil pr. kurs), og overspenningsvern.

Skal også sette inn OSV så man kommer unna lynet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.