Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

2 like lys-ved-bevegelse event oppfører seg ulikt


Gjelsvik

Anbefalte innlegg

Har lys på bevegelse i gang og bad.

Begge er dekt med en fibaro multisensor.

Begge har fibaro enheter til å styre lyset (gangen har en on/off switch, badet har en rgbw mot led lampe)

 

Ser at jeg tidligere har pendlet litt mellom å bruke child devicen "Home Security" og "Sensor Binary Reserved" som trigger, men mener at det oppførte seg likt da også.

 

Loggene ser slike ut, det som er uthevet i grønt er i gangen, som virker.

Det er i rødt er på badet, som ikke virker. dvs eventene trigges ikke.

Nederst er bilde av hvordan eventene er satt opp.

 

 

zwave2.png

zwave1.png

zwave3.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par oppfølgingsspørsmål og tips:

- Hvorfor bruker du "custom value" og "range"? Enklere med "Set to this value". :)

- Hvorfor bruke "Home Security" istedenfor "Binary"? Jeg mener å huske at "Binary" faktisk kan være kjappere enn "Home Security".

 

 

Jeg gjør det slik: 

image.png

.. der "Sensor" egentlig er "Binary Sensor".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det noe som ikke er helt riktig tror jeg (Lilla ramme):

1018588984_Ikkenavngitt.thumb.png.3200fc508f246f6ec82312378e5279b7.png

 

Kan det være en fordel å byte om på tenning av lyset og Remove Delayed Device Actions?

Mulig jeg er litt på viddene her, men det kan være verdt ett forsøk.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, ZoRaC said:

Sikker på at «value 8» er riktig verdi på den «røde»?

Ja det er riktig, det virker på den andre.

 

4 hours ago, Moskus said:

Jeg har et par oppfølgingsspørsmål og tips:

- Hvorfor bruker du "custom value" og "range"? Enklere med "Set to this value". :)

- Hvorfor bruke "Home Security" istedenfor "Binary"? Jeg mener å huske at "Binary" faktisk kan være kjappere enn "Home Security".

 

 

Jeg gjør det slik: 

image.png

.. der "Sensor" egentlig er "Binary Sensor".

Brukt range da sensorene litt random velger mellom "motion" og "motion unknown location"

Så har stått range mellom 7 og 8. Nå har jeg brukt bare 8 sist, da jeg fikk en del falske events, dvs lyset gikk på selv om ingen passerte sensoren.

 

Vet ikke forskjellen mellom home security og sensor binary reserved. Se utdrag fra loggen, noen ganger er det home security som varsler bevegelse, andre ganger binary reserved.

 

1 hour ago, Jarle F said:

Her er det noe som ikke er helt riktig tror jeg (Lilla ramme):

1018588984_Ikkenavngitt.thumb.png.3200fc508f246f6ec82312378e5279b7.png

 

Kan det være en fordel å byte om på tenning av lyset og Remove Delayed Device Actions?

Mulig jeg er litt på viddene her, men det kan være verdt ett forsøk.

 

 

 

Tenkte det ga kjappest respons på lyset ved å tenne det først, før jeg fjerner delayed eventet som slår det av.

 

 

 

1 hour ago, Moskus said:

Den grønne har delay:

image.png

 

Den røde har tilsynelatende ikke det:

image.png

 

... men det kan bare være screenshottet? @Gjelsvik, har den røde delay (som den skal) eller mangler det?

 

Bare litt snevert screenshot. Begge har en delay på å slå av lyset etter 45 min på dagtid. 5 min på natterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også en del treghet inne i bildet her, samt en feilmelding fra zwave.

 

Når jeg "spammer" av/på knappen for devicen via web, så tar det noen ganger laaang tid før den reagerer..

I tilfellet nedenfor, 1 minutt og 5 sek før lyset reagerer.. Så det kan jo være det som skjer ved bevegelse også.

 

 

zwave34342.png

Endret av Gjelsvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 08/08/2020 at 09:22, Moskus said:

Hvilken strømforsyning? En av mine gikk bananas da strømforsyningen var i ferd med å ta kvelden... 

Litt usikker på hva en heter nå. Er en jeg kjøpte på kjell&co. skal klare 30watt. led stripen drar max 15w. og rgbw bruker heller ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.