Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

433 kontroller til Home Assistant


Anbefalte innlegg

Hei.

Kjøpte en Vera Plus for ett par år siden, men ble til at jeg koblet opp ett lys og en rullegardin og ga meg. Ble for koplisert, og ting fungerte ikke ordentlig. Har nå kjøpt en bøtte av Ikea lyspærer og huben, og er veldig fornøyd.


Sett mye skrevet om Home Assistant og at det er den rette veien. Prøver nå og sette opp en løsning der, og fornøyd så langt. Har kommet til at jeg ønsker å få inn sensor-data fra forskjellige temperatur målere rundt om i/utenfor huset. Må da ha en 433 mottaker. 


Har sett på denne: RFXtrx433XL USB-kontroller til rundt 1200 kroner. Skal kobles til en "server" der Hass.io skal installeres som en VM. Er dette ett godt valg, eller finnes det bedre/billigere løsninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

RFXtrx433 er nok sannsynligvis et av de aller beste alternativene for 433 MHz utstyr. :) 

Du kan evt. bygge deg en RF-link selv.

Andre alternativ som er ferdige? 

 

Har sett på det å bygge selv, men blir relativt kostbart da også. 

 

Fant i dag en sonoff rf bridge. Er dette noe som kan brukes? 

 

https://www.proshop.no/Smarthus/Sonoff-RF-Bridge-433/2807507?utm_source=tekno&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonoff rf bridge kan brukes, men den må flashes med Tasmota og du må bruke mqtt til å ta i mot data. Esphome kan også flashes på den, men da må en fram med loddebolten og lodde på noen motstandere på kretskortet. 

 

Rfxtrx433 er nok enklere og den har offisiell støtte. Hvor enkel den er å bruke på en VM vet jeg ikke, men det burde gå greit.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte meg en Sonoff selv fra Ali, skal prøve Portisch på noe ymse som jeg ikke har fått til å koble til med RFXTRX433e. 
Ene RFXTRX433e’en jeg hadde, begynte å lage hikke i Homeseer i vinter, kuttet ut å bruke den. Hadde to, og fant ut at jeg klarte meg med den andre. Hadde hatt den siden type 2013-2014 tror jeg. Brukte med ei ekstern antenne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.