Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Svitsje AC spenning med Raspberry relé?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Noen som kan svare meg på om jeg kan bruke et relé typisk til Raspberry for å styre 24V AC?

 

At reléet styres med 5V DC fra Rpi’n men at den da bryter/slår på 24V AC?

 

Kjøpt denne, som jeg håper kan brukes til formålet: https://www.digitalimpuls.no/diverse/146334/12v-6-channel-relay-module-shield-relay-output-maximum-dc30v-10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar [emoji106]
Skal bruke tre av de til Gardena sine solenoid-ventiler. Men da er det plass til å utvide [emoji846]

Når vi føret er på spørre-runden, har sett noen videoer der det anbefales å bruke skillediode når solenoider skal styres, men det er kanskje mest aktuelt med DC spenning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med DC så vil det generers en veldig høy spenning i en spole når strømmen brytes. Tenk coil og tennplugger i en bil. Så for å beskytte rele for gnister så kobler en med fordel en diode i parallell med spolen (og den må stå med riktig polaritet). Dioden vil da hindre høy spenninger over releet.

Men for AC trenger en ikke tenke så mye på dette. Det kan gnistre over relekontaktene her også, men problemet er mye mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Klarte kunststykket å kjøpe 12V utgaven fremfor 5... [emoji849]

Så testet så lenge med et én kanals relékort jeg hadde liggende. Fungerer fint, men, det er NC.

Litt dumt med tanke på om PI’en dør eller låser seg, så vil potensielt ventilene åpnes.

 

Noen som kjenner til om denne https://www.digitalimpuls.no/diverse/145284/5v-8-channel-relay-module-shield-relay-output-maximum-dc30v-10a kan settes til NO?

 

Eventuelt andre kort som er raskt å få tak i fra en norsk (nett)butikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De releene kan vel kobles som NO og NC?

image.thumb.jpeg.3db313257b559976818c9cc229543540.jpeg
 

Ser de ikke sånn ut? Her kan man velge mellom NO og NC. Aldri vært borti noe annet til Arduino. Og ser ut til at det er det på både det du har kjøpt og den siste du linket til, så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sikreste er å ta kontakt med digitalimpuls. Ring eller send en mail og spør. Jeg antar at det er som LaStrada skriver siden den du linker til er eksakt lik den du kjøpte feil. 

 

NB: Husk også at du har 14 dagers angrerett så hvis du ikke har skadet den du feilbestilte så kan du sende den tilbake og få pengene tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.