Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

"NY tråd" Samletråd Z-Wave Røykvarslere


Anbefalte innlegg

Jeg har HS3 stående å gå og har ruslet nå i ca 3 år uten store utfordringer. Men har hele tiden irritert meg over brannvarslerene jeg gikk til innkjøp av.

Det ble litt brukt og noe nytt av Fibaro sin Smoke FGSD-002 og FGSD-001. Men ser at de også har diverse FW versjoner i tillegg til HW versjoner. 

 

Problemet med disse er at de i perioder går av uten noe tilstedeværelse av røyk eller høy temperatur. Tror samtlige av de på et vis tidspunkt har gitt meg falsk varsel minst en gang. kan gå måneder i mellom men den siste uken har to forskjellige gått uten grunn. (mulig pga høy luftfuktighet i huset? ca 50-60%)

Heldigvis har jeg vært hjemme de fleste gangene dette har skjedd uten større dramatikk. Utenom den ene gangen den slo ut på vaskerommet da jeg satt på en over middels fin biffrestaurant i Amsterdam. Jeg har jo programmert dette opp på en slik måte at det går av en ekstra sirene da disse ikke lar seg seriekoble. Og et pushvarsel osv om jeg ikke er hjemme. Blir litt stresset av dette. Å man mister helt respekten og adrenalinkikket av slike situasjoner.  

 

Spørsmålet da er om jeg er alene om dette som et problem?

Har noen funnet en løsning/fix?

Alternativet for min del er å bytte ut men prismessig, størrelse og funksjoner så er det ikke så mye annet å velge i. 

 

Noen som har andre tanker rundt dette? 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes kvalitetsvarslere som i utgangspunktet ikke har zwave, men releutgang for å kobles til f.eks. lysvarsling. På dette releet kan du koble til et eller annet som gir deg varsling i ditt system. Noe å tenke på i allefall. Utvalget blir plutselig mye større enn kun de som har zwave i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mer eller mindre samme oppsett som deg, 4xFibaro + sirene. Mulig jeg har hatt flaks, men alt fungerer fint her. Tror ikke jeg har hatt en eneste falsk varsling.

 

Selv vurderer jeg å bytte ut 1-2 av disse til heatit som @xibriz linker til over her, gitt at folk er fornøyd med den innen jeg er ferdig med oppussingen. Dette er mest pga jeg har lest mye negativt (men ikke opplevd det) om Fibaro sine + fast strøm tilkoblet (kjekt å ha).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har FireAngel med Z-wave-modul, de virker veldig godt.

Fordelen er at de seriekobles med kabel.

Ulempen er at de seriekobles med kabel og krever 220V. Men trenger da egentlig bare 1 Z-wave-modul.

 

I tillegg noen fra Verisure, samt en haug med KD-101-varianter.

 

Har aldri hatt problemer med KD-101 og de har alltid fungert når jeg har testet dem (med røyk). Men da vi fikk ventilasjonsanlegg var det et par som måtte flyttes for ellers kom det falske meldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Byelektrikeren said:

Ulempen er at de går på batteri og er dyre.

/Helge

 

Den eneste ulempen jeg ser er at de er dyre. Jeg foretrekker batteri siden jeg da kan installere de hvor jeg vil uten å involvere ett fordyrende ledd.

 

Mine røykvarslere begynner å trekke på åra (8 år gamle) så jeg leter etter nye alternativer. 

Krav:

  • Må kunne legges til i hjemmeautomasjon (minimum varsle at det er detektert brann, men helst også hvor/hvilken varsler som har detektert)
  • Enkel måte å få vite hvilken varsler som startet rabalderet. Dagens løsning ser ikke ut til å ha noe støtte for dette.
  • Batteridrevet, men da med en varsling som forteller med på forhånd når det er dårlig batteri uten at jeg må gå frem og tilbake for å finne ut hvilken varsler som skal ha skiftet batteri basert på ett pip som kommer ca hvert 60 sekund.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.8.2020 den 11.45, Dabis1705 skrev:

Spørsmålet da er om jeg er alene om dette som et problem?

Har noen funnet en løsning/fix?

Har 5 Fibaro til sammen og 2 av disse har gitt mange feilvarsler. Rapporterte til Kjell&co og fikk straks 2 nye tilsendt og disse har virket 100%.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 10.8.2020 den 9.34, Byelektrikeren skrev:

Jeg har 10 stk Z-wave brann og Co detektorer fra Futurehome, og de har fungert utmerket både på HS3 og HS4

Ulempen er at de går på batteri og er dyre.


https://shop.futurehome.no/nb_NO/shop/product/sdco-brannvarsler-royk-varme-og-karbonmonoksidvarsler-batteri-1904

/Helge


Sent from my iPhone using Tapatalk

Har du satt opp assosiasjon mellom de @Byelektrikeren? Rent konkret hvordan har du gjort det? Har kjøpt 2stk for å prøve, men får ikke assosiasjon mellom de til å virke slik at begge fyrer alarm når den ene detekterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, RuneR said:

Har du satt opp assosiasjon mellom de @Byelektrikeren? Rent konkret hvordan har du gjort det? Har kjøpt 2stk for å prøve, men får ikke assosiasjon mellom de til å virke slik at begge fyrer alarm når den ene detekterer.

Jeg har en egen klokke/sirene (Aeotec Siren 6 Z-Wave) som blir trigget av hver av røk detektorene. Jeg snakket med en på Future Home, og han sa at de heller ikke hadde assosiasjon i deres system. Sikkert ikke det svaret du ønsket, men jeg har heller ikke fått til assosiasjon.

 

/Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Byelektrikeren skrev:

Jeg har en egen klokke/sirene (Aeotec Siren 6 Z-Wave) som blir trigget av hver av røk detektorene. Jeg snakket med en på Future Home, og han sa at de heller ikke hadde assosiasjon i deres system. Sikkert ikke det svaret du ønsket, men jeg har heller ikke fått til assosiasjon.

 

/Helge

Det var vel ikke helt det svaret jeg ønsket nei :)  Men jeg har også spurt Futurehome og fikk dette svaret:

 

Sitat

Hei Rune. 

Den er avhengig av huben for å sette opp seriekoblingen, men så fort det er satt skal seriekoblingen fungere også uten hub.

Vennlig hilsen
Lars // Futurehome

 

Kan jo hende han med huben mener Futurehome sin smarthub.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 23/08/2020 at 12:18, RuneR said:

Det var vel ikke helt det svaret jeg ønsket nei :)  Men jeg har også spurt Futurehome og fikk dette svaret:

 

 

Kan jo hende han med huben mener Futurehome sin smarthub.

 

Noen som har bekreftet her at de vil kjøre seriekoblet uten hub når de først er satt opp? Antar det isåfall vil gjelde uansett om man bruker Futurehome sin eller andre som Homeseer eller Homey?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/08/2020 at 09:00, Moskus said:

Jeg har FireAngel med Z-wave-modul, de virker veldig godt.

Fordelen er at de seriekobles med kabel.

Ulempen er at de seriekobles med kabel og krever 220V. Men trenger da egentlig bare 1 Z-wave-modul.

 

I tillegg noen fra Verisure, samt en haug med KD-101-varianter.

 

Har aldri hatt problemer med KD-101 og de har alltid fungert når jeg har testet dem (med røyk). Men da vi fikk ventilasjonsanlegg var det et par som måtte flyttes for ellers kom det falske meldinger.

 

Er det samme hvilken av KD101 variantene og merkene man velger? Ser ut til at det finnes endel varianter uten at jeg helt klarer å se forskjellen... :-S

 

Trenger hardt å bytte ut røykvarslerne i huset, men har foreløpig ikke noen hub på plass. Har begynt å ta inn z-wave enheter ettersom termostater, lysbrytere og dørlåser har trengt utskifting, og heller mot at det blir en Homey eventuelt Homeseer (avhengig av ambisjonsnivå og tid...) ved neste korsvei. Tenker på det tidspunktet å utvide med noen smartere røykvarslere (f.eks. Furturehome sine på batteri, har ikke strøm lagt opp til de), men per nå trenger jeg få inn bedre sikring av heimen på en enkel og rimelig måte, men som jeg ønsker å kunne inkludere i smarthussystem i neste runde.

Ser da ut til at KD101 gjerne gjentas som en opsjon her, men kan man bomme her ved å kjøpe "feil" type?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, tommen skrev:

 

Noen som har bekreftet her at de vil kjøre seriekoblet uten hub når de først er satt opp? Antar det isåfall vil gjelde uansett om man bruker Futurehome sin eller andre som Homeseer eller Homey?

Jeg kjøpte to stk på batteri for å teste med Homeseer, og det fungerer ikke. Når jeg så tok kontakt med han jeg snakket med før jeg kjøpte så trakk han seg på at det skal fungere og menter at du må ha 230V versjonen. Samtidig tviler jeg på at du får satt opp assosiasjon med noe annet enn Futurehome sin Hub. Mine er returnert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tommen skrev:

Er det samme hvilken av KD101 variantene og merkene man velger?

Ja, så med tanke på funksjonaliteten så er vel det.

 

Men noen ble tilbakekaldt, mens andre ble ikke i en større test for noen år siden, hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
16 timer siden, Newname skrev:

Noen som har rukket å installert og fått noen erfaringer med Heatit Z-Smoke røykvarsleren?

 

Har fått montert å inkludert den, men den er ikke støttet i openhab enda så har ikke fått testet bevegelsesensoren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Behovet melder seg for nye varslere, og bør jo da være med kommunikasjon mot homeseer.

Må som et absoutt minimum være trådløs seriekobling mellom dem uavhengig av om homeseer eller wifi er oppe og går.

Hadde helt klart blitt Nest hvis APIen var aktiv fortsatt...

 

Ellers virker det som det er kun Z-smoke som gjenstår av Z-wave varslerne, hvorfor ikke flere har trådløs seriekobling er snodig.

Dere som har disse, har dere fått seriekoblinga opp å gå med huben frakoblet?

Og fungerer de ellers som de skal? :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brannalarm fra Elotec, https://elotec.no/jubilee

På brannsentralen har en potensialfri utgang som en z-wave dings kan kobles på.

Sitat

Utganger
Jubilee har to utganger som kan brukes til å aktivere eksterne sirener og/eller gi signaler til utstyr som kan sende meldinger til mobiltelefoner, alarmsentraler m.m.

 

Om jeg skulle kjøpt nytt idag ville jeg nok ha godt for elotecajax serien, https://www.elotecajax.no/produkter#brannalarm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.4.2021 den 23.28, slippern skrev:

Jeg har brannalarm fra Elotec, https://elotec.no/jubilee

På brannsentralen har en potensialfri utgang som en z-wave dings kan kobles på.

 

Om jeg skulle kjøpt nytt idag ville jeg nok ha godt for elotecajax serien, https://www.elotecajax.no/produkter#brannalarm

 

Har jo faktisk batteridrevne fra Elotec i dag, ser det skal finnes en variant av sentralen til disse. Kanskje bare spe på med noen flere varslere og se om man får fatt i den, så er man berga :)

 

Ajax ser jo bra ut, men blir nok noe utenfor budsjett, kommer jo en del arbeid for tilkobling strømnett i tillegg.

Endret av Leifern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Leifern skrev:

 

Har jo faktisk batteridrevne fra Elotec i dag, ser det skal finnes en variant av sentralen til disse. Kanskje bare spe på med noen flere varslere og se om man får fatt i den, så er man berga :)

 

Ajax ser jo bra ut, men blir nok noe utenfor budsjett, kommer jo en del arbeid for tilkobling strømnett i tillegg.

 

https://elotec.no/elotecniq

Er vell denne der du trenger da.. men greit å spørre elotec 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.