Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Erstatning for IHC "Smarthus"


terry

Spørsmål

Hei,

 

Har kjøpt ett hus med IHC "Smarthus" system fra 2004. Her er alle rele, dimmere etc i sikringsskap, og det går cat5 kabel frem til alle brytere. Systemet er installert av lokal installatør som har fusjonert i annet selskap, jeg har ikke passord eller noe for å komme inn på controller. Den er også så gammel, at den kun har seriellport.

 

Jeg ønsker å erstatte dette, mot noe mer moderne og fremtidsrettet. Jeg skal bruke systemet i hovedsak til å styre lys, og noen stikkontakter. Jeg har ingen planer om å kjøre avanserte script, og fullautomatiserte løsninger. Kun lys scenarioer, utelys med sensor, manuell styring av screens/markiser, garasjeporter og etterhvert kanskje gulvvarme/varmeakkuatorer (vannbåren varme/grunn).

 

Systemet kan godt være kablet men må ha mulighet til tråløs styring i tillegg. Ønsker vi en ny taklampe, ønsker jeg å kunne bruke en tråløs akkuator istedet for å trekke kabel ned til sikringsskap.

 

Har sett på KNX, og mulig det er det rette. Men synes det er og blir veldig omfattende. Ønsker også å ha tilgang til å endre/styre mye selv, og da blir i mange tilfeller KNX litt for omfattende?

 

Har dere tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
24 minutter siden, terry skrev:

Har sett på KNX, og mulig det er det rette. Men synes det er og blir veldig omfattende. Ønsker også å ha tilgang til å endre/styre mye selv, og da blir i mange tilfeller KNX litt for omfattende?

Mye av kostnaden med KNX ligger ikke bare i utstyret, men det ekstraarbeidet som kreves for å få det sentralisert. Her er vel det aller meste av dette gjort, og kan vel mer eller mindre bare bytte ut med mer moderne dimmere og aktuatorer. 

 

KNX er jo litt å sette seg inn i, men det er jo privatpersoner som får det til. Det burde være langt fra umulig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg vil anbefale knx, da dette er et robust og godt system.

 

Jeg bruker KNX på jobb, og jobber med hele spekteret  fra små hus, til store kontorbygg.

 

Som Moskus nevner, ligger det mye arbeid i å trekke kabler, men om dette allerede er på plass, burde ikke det være noe stort problem.

 

Knx er ikke god på trådløs kommunikasjon, men er veldig fleksibel når det kommer til kabling av bus. Du trenger i praksis bare å trekke kabel frem til nærmeste boks som har knx bus. Det finnes også knx kabel som kan trekkes i samme rør som strømmen.(Lampen må jo uansett ha strøm)

 

Med en Lm5 er det rimelig kurant å kommunisere med andre systemer om du ønsker dette i tillegg.

 

En annen fordel er at KNX/IP eksisterer, som betyr at du egentlig bare trenger nettverk i nærheten, så får du bus'en opp å gå.

 

Til gjengjeld er Knx er ganske dyrt system, der lisenskostnad for programvare er en ganske stor kostnad.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.