Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvilken strømleverandør har beste timeavtale?


Anbefalte innlegg

Har tenkt meg over på en timeavtale men ønsker en leverandør som har gode verktøy for innsikt og oversikt. Kontroll skal jeg lage selv med automatisering, så ikke noe Tibber e.l. Det som jeg ønsker er en leverandør som har rimeligst mulig løsning for å prise per time med en god rapporteringsfunksjon på forbruk per time mot kostnader samt eventuelt anbefalinger ifm det.

 

Jeg merker jeg blir veldig lei av å prate med strømselskaper. Makan til gjeng med lokketilbud skal du lete lenger etter. Er jo skinnjakkeselgere hele gjengen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig. Tibber er jo en strømleverandør på lik linje med alle andre. De selger deg strøm, men i tillegg har de et API for å hente ut forbruk samt dagens og morgendagens strømpriser. Kjøper du Pulse, så får du real time strømforbruk også. 

 

Jeg bruker HomeSeer med TibberSeer, og styrer absolutt ingenting fra Tibber. Jeg har full kontrol selv. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal sjekke med Tibber men jeg bruker jo HAN porten allerede til min egen avlesing. Har koblet den til Home Assistant.
Skal du ha fleire M-Bus slavar på HAN porten _kan_ det vere du må powre desse separat eller må til med repeater.
Elhub data går direkte via nettselskapet (ikkje HAN) men gir deg ikkje øyeblikkseffekt for automatisering, sjølvsagt. Men om forbruk fram til gårsdagen er tilstrekkelig, så....

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2020 den 11.06, sbarmen skrev:

Har tenkt meg over på en timeavtale men ønsker en leverandør som har gode verktøy for innsikt og oversikt. Kontroll skal jeg lage selv med automatisering, så ikke noe Tibber e.l. Det som jeg ønsker er en leverandør som har rimeligst mulig løsning for å prise per time med en god rapporteringsfunksjon på forbruk per time mot kostnader samt eventuelt anbefalinger ifm det.

 

Jeg merker jeg blir veldig lei av å prate med strømselskaper. Makan til gjeng med lokketilbud skal du lete lenger etter. Er jo skinnjakkeselgere hele gjengen...

 

Jeg bruker spotprisavtale fra Gudbandsdal Energi. Der betaler jeg bare 9 kr per måned i tillegg til spotprisen. https://www.ge.no/stromavtale/gespotpris

Det er fjerdeparten av det Tibber bregner seg.

 

For å ha kontroll har jeg laget min egen løsning basert på data fra Tibber Pulse og priser fra den nordiske kraftbørsen. Løsningen min ligger nedlastbar på Github med fyldig dokumentasjon. https://github.com/iotux/ElWiz

 

Det ligger også noen kommentarer i denne tråden 

 

 

Endret av iotux
Korrigering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2020 den 21.50, erikolaulvestad skrev:

Forbruket ditt finn du igjen i Elhub. Duger det?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 

 

Er det noen som vet om Ehub har et API? Det blir for bakvendt å laste ned data for en dag om gangen til CSV-fil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, sbarmen skrev:

Jeg skal sjekke med Tibber men jeg bruker jo HAN porten allerede til min egen avlesing. Har koblet den til Home Assistant.

Du må jo heller ikke ha Tibber Pulse for å ha Tibber. Jeg har også min egen HAN avleser laget før Pulse var klar, har min egen automasjon men kjøper strøm fra Tibber. Bruker APIet til å hente ned timesprisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, iotux said:

 

Jeg bruker spotprisavtale fra Gudbandsdal Energi. Der betaler jeg bare 9 kr per måned i tillegg til spotprisen. https://www.ge.no/stromavtale/gespotpris

Det er fjerdeparten av det Tibber bregner seg.

 

For å ha kontroll har jeg laget min egen løsning basert på data fra Tibber Pulse og priser fra den nordiske kraftbørsen. Løsningen min ligger nedlastbar på Github med fyldig dokumentasjon. https://github.com/iotux/ElWiz

 

Det ligger også noen kommentarer i denne tråden 

 

 

 

Dette ser kjempekult ut. Kanskje jeg kjøper en Tibber Pulse på Finn og prøver dette. Bra jobbet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 13.8.2020 den 11.06, sbarmen skrev:

[...]

Jeg merker jeg blir veldig lei av å prate med strømselskaper. Makan til gjeng med lokketilbud skal du lete lenger etter. Er jo skinnjakkeselgere hele gjengen...

 

Jeg har blitt stoppet på gata av strømselgere, og jeg har hatt dem på døra hjemme. Når de spør hvor jeg er strømkunde, og jeg svarer Tibber, så sier de: "åja, da har du en god avtale" og så går de sin vei  :D  Så det er nok en grunn til å gå for Tibber. 

 

Ellers har det nylig vært en sak i media om at mange strømselskaper opererer med skjulte tillegg, og dermed ikke er så billige som de gir inntrykk av. Tror ikke Tibber er blant disse. 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, kln66 skrev:

Ellers har det nylig vært en sak i media om at mange strømselskaper opererer med skjulte tillegg, og dermed ikke er så billige som de gir inntrykk av. Tror ikke Tibber er blant disse. 


Korrekt, Tibber er ikke blant disse: https://fil.forbrukerradet.no/wp-content/uploads/2020/10/innkjopsprisavtaler.pdf

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.