Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

KNX stemmestyring - en liste over alternativer


tommyb

Anbefalte innlegg

 

God aften,

jeg holder på å samle sammen endel informasjon om stemmestyring av KNX. Det var veldig få sammenlikninger å finne, selv om 1home.io (en av disse leverandørene) har en fin liste på bloggen sin der jeg oppdaget flere av disse produktene. Det blir fort til at man sammenligner epler og bananer også, og det er noen få plasser der noen nevner å ha brukt flere av disse produktene.

Med så lite og spredt informasjon tenkte jeg at jeg kunne like godt legge ut det jeg samlet sammen her så andre kan finne det og kanskje korrigere det jeg finner eller ikke har fylt ut.

 

Quote

Produkt:  Bab-Technologie AppModule APPMODULE_KNX_TP_10495.png
Priseksempel £ 298 ex. ~ 4336 NOK inkl. 
Stemmestyring:
* Offline-støtte: Ikke tilgjengelig. 
* Online-støtte: Alexa inkludert. BAB Assistant (Google) €50 ex. BAB Homekit beta €0.
* Sertifisert online-støtte: Neppe. 
* Krever abonnement: Nei, men man betaler for apper/tilkoblinger.
Enhet: 
* Tilkoblinger: IP, fungerer som router. KNX-bus. Skrueterminaler for strøm, 12-32V DC. 
* Visualisering: [ikke fylt ut]
* Kan importere KNX-prosjekter. 
* Priseksemplet er fra bemco-knx.co.uk. Det ser ut til å eksistere en 500 kr billigere versjon uten KNX-bus tilkobling. 
* BAB Assistant fra BAB App Market gir Google Assistant, men ser ut til å koste €50 ex. ekstra.  
* Endel dårlige reviews på Amazon.
* Ser ikke ut som produktet er ment for salg til sluttbrukere.

 

Quote

pairot-XP03A-282x300.pngProdukt:  XXTER Pairot KNX Bridge
Priseksempel: £ 442 ex ~ 6431 NOK inkl. 
Priseksempel: € 495 ex ~ 6521 NOK inkl. 

Stemmestyring:
* Offline-støtte: Ingen
* Online-støtte: Homekit - opp til 150 enheter og kun for hjemmebruk, Alexa opp til 150 enheter, Google Home opp til 150 enheter. 
* Sertifisert online-støtte: Sertifisert for Homekit, Alexa, Google Home. 
* Krever abonnement: Nei
Enhet: 
* Tilkoblinger: 5-36VDC fra bus ELLER 5VDC (ikke inkludert). KNX-bus. LAN - ser ikke ut til å kunne brukes som IP gateway. 
* Visualisering: [ikke fylt ut]
* Kan importere KNX-prosjekter. 
* Priseksempel 1 er fra myknxstore.co.uk, 2 fra xxter.com
* Produktet er ikke ment for salg til sluttbrukere: The Pairot is provided through certified KNX professionals.

 

Quote

f_vco_s99.1_720x540.jpg
Produkt:  ABB VCO/S99.1 Busch-VoiceControl
Priseksempel: £ 739 ex ~ 10749 NOK inkl. 
Priseksempel: € 525 inc ~ 5531,50 NOK inkl. 
Priseksempel: NOK 5170 ex. ~ 6462,50 NOK inkl. 
 
Stemmestyring:
* Offline-støtte: Ingen.
* Online-støtte: Homekit, Alexa og Google Home. 
* Sertifisert online-støtte: Homekit opp til 150 enheter. 
Enhet: 
* Tilkoblinger: 5-36VDC ELLER 5VDC. KNX-bus. LAN, men kan ikke brukes som IP interface. 
* Visualisering: [ikke fylt ut]
* Priseksempler er fra myknxstore.co.uk, eibmarkt.com og eibabo.com/no
* Helt eller delvis basert på XXTER Pairot. 
* Produktet virker ikke være ment for salg til sluttbrukere. 

 

Quote

homey-front.jpgProdukt Homey Pro m/ KNX Kit 
Priseksempel: 5019 NOK ex ~ 6274 NOK inkl. 
Priseksempel uten KNX Kit: 3520 NOK ex. ~ 4 400 NOK inkl. 

Stemmestyring: 
* Offline-støtte:  [ikke fylt ut]

* Online-støtte:  [ikke fylt ut]
* Sertifisert online-støtte:  [ikke fylt ut]
Enhet: 
* Tilkoblinger:  [ikke fylt ut]
* Visualisering: Ja. [ikke fylt ut]
* Priseksemplet er fra homey.app.
* Homey Pro har også en billigere versjon.
* KNX-kitet er et Weinzierl 731 IP Interface som man vel ikke trenger dersom man allerede har en KNX IP Gateway. 
* Homey er enkel å få tak i Norge, men det tror jeg ikke KNX-kitet er. Man kan kjøpe det rett fra Homey. Det er ikke en IP Router.
* Homey Pro er ikke primært et KNX-produkt og ikke spesielt fokusert på stemmestyring, men selges til sluttbrukere som en alt-i-ett løsning for smarthjem. 

 

Quote

box-dots.pngProdukt:  1Home Box
Priseksempel: € 499 ex(?) ~ 6574 NOK inkl. 
Priseksempel € 50 + € 350 ex(?) ~ 5270 NOK inkl.
 
Stemmestyring:
* Offline-støtte: Ingen.
* Online-støtte: Alexa, Google Home, Homekit.
* Sertifisert online-støtte: Alexa, Google Home. 
* Krever abonnement: Ja, men 1Home Box kommer med livstidsabonnement. 
Enhet: 
* Tilkoblinger: som en RPi 3B+. Strømforsyning medfølger. WiFi. LAN. 4xUSB2. KNX-bus mangler.  
* Visualisering: Ja. [ikke fylt ut]
* Priseksempler er fra 1home.io, der man kan teste den for €50 og deretter betale €350 for å beholde den. De opererer med forskjellige priser på forskjellige sider, opp til €524 ex. 
* 1Home Box ser ut til å være basert på en Raspberry Pi 3 Model B+ eller tilsvarende. De leverer også en DIY-image der du kan bygge din egen. 
* Programvaren er basert på Voxior cloudløsning - så man kan også kjøre på ren cloud-løsning uten en HW-enhet vha. port forwarding. Mye av prisen ligger i lisensen.
* Det finnes en dyrere versjon 1Home Bridge for DIN-montering til €699 ex., på den er også Homekit sertifisert, den har KNX-bus og 12-30VDC eller POE.  

 

Quote

pf-84796300--easykonforknx2020rgb[1].png
Produkt:  FreedomPro EasyKon for KNX
Priseksempel: € 599 ex ~ 7892 NOK inkl. 
 
Stemmestyring:
* Offline-støtte: Neppe.
* Online-støtte: Homekit, Alexa og Google Home. 
* Sertifisert online-støtte: Homekit, Alexa og Google Home. 
* Krever abonnement: Nei, gratis cloud. 
Enhet: 
* Tilkoblinger: 12/24V 0.1A, skrueterminaler. KNX-bus. LAN, ser ikke noe som sier den kan brukes som IP interface. 
* Visualisering: [ikke fylt ut]
* Priseksempel er fra freedompro.eu.
* Som flere (alle?) andre har de mer funksjonalitet på Homekit enn Alexa og Google Home. 

* Står "local and remote control", og enheten har lokal web-server. 
* Basert på Freedompro Cloud, kan importere .knxproj-filer. 
* Det italienske firmaet har lav profil. Finner ikke noen fotografier eller omtaler av produktet. 

 

Quote

Thnka1.jpg
Produkt:  Thinka
Priseksempel: € 699 ex ~ 9209 NOK inkl. 
 
Stemmestyring:
* Offline-støtte: Homekit.Online-støtte: Alexa, Google Home, Olisto. 
* Sertifisert online-støtte: Homekit, Alexa og Google Home. 
* Krever abonnement: Nei.
Enhet: 
* Tilkoblinger: [ikke fylt ut]
* Visualisering: [ikke fylt ut]
* Priseksempel er fra shop.thinka.eu

* Åpner for at sluttbrukere installerer dem selv:  (...) but with a little technical skill it can easily done by anyone. 

 

Quote

micro.jpg
Produkt:  ThinKNX Micro
Priseksempel: £ 831 ex. ~ 12 091 NOK inkl. 
 
Stemmestyring:
* Offline-støtte: Ikke spesifisert.
* Online-støtte: Homekit. Om Alexa og Google Home står det "Coming soon" og det har det nok gjort i noen år. 
* Sertifisert online-støtte: Ikke spesifisert.
* Krever abonnement: Nei, eventuelt inkludert i prisen.
Enhet: 
* Tilkoblinger: [ikke fylt ut]
* Visualisering: [ikke fylt ut]
* Priseksempel er fra myknxstore.co.uk. 
* ThinKNXs produkter har ikke stemmestyring i fokus. De har et sw-objekt som heter "Voice Control Gateway" og det står "Voice Control" i dokumentasjon på alle serverne deres - ellers tynt med info. 

 

Quote

realKNX-Air-500_-1.jpg
Produkt:  ProKNX Air
Priseksempel: € 1140 ex. ~ 16 587 NOK inkl. 
 
Stemmestyring:
* Offline-støtte: Snips
* Online-støtte: [ikke fylt ut]
* Sertifisert online-støtte: [ikke fylt ut]
* Krever abonnement: [ikke fylt ut]
Enhet: 
* Tilkoblinger: [ikke fylt ut]
* Visualisering: [ikke fylt ut]
* Priseksemplet er fra deres egen side og består av ProKNX Air + realKNX Server - men utydelig hva man trenger. Må muligens ha enda mer hw for offline-støtte. De starter med lillefingeren... 

 

Quote

Aragon-tes.png
Produkt:  ProKNX Aragon
Priseksempel: [ikke fylt ut]
 
Stemmestyring:
* Offline-støtte: Snips
* Online-støtte: [ikke fylt ut]
* Sertifisert online-støtte: [ikke fylt ut]
* Krever abonnement: [ikke fylt ut]
Enhet: 
* Tilkoblinger: [ikke fylt ut]
* Visualisering: [ikke fylt ut]
* Utydelig hva man trenger. 

 

Quote

EMBS_LM5L_1_4-250x300.png
Produkt:  Embedded Systems LogicMachine 5 Lite
Priseksempel: 17 670 NOK ex ~ 22 087,50 NOK inkl. 
 
Stemmestyring:
* Offline-støtte: [ikke fylt ut]
* Online-støtte: [ikke fylt ut]
* Sertifisert online-støtte: [ikke fylt ut]
* Krever abonnement: [ikke fylt ut]
Enhet: 
* Tilkoblinger: [ikke fylt ut]
* Visualisering: [ikke fylt ut]
* Priseksemplet er fra... [ikke fylt ut]


Andre produkter: 
* Smarthjem-programvare som har stemmestyring og støtte for KNX. Gjerne med DIY-hardware. Nevner noen her: 

Quote

Produkt: OpenHab 8aa46842562ead4c175d76e995f3cdf13aef048c_2_690x390.png
Priseksempel: Fra 0 NOK inkl. 

Stemmestyring:
* Offline-støtte: Finnes
* Online-støtte: [ikke fylt ut]
* Sertifisert online-støtte: [ikke fylt ut]
* Krever abonnement: Nei. Noen løsninger for oppkobling mot cloud finnes. 
Enhet: 
* Priseksempel: Gratis programvare.

* BYOD. 
* OpenHab har mulighet for stemmestyring og kan kobles til KNX

* Dette er systemet jeg selv styrer med å finne ut av. Det finnes flere konkurrerende løsninger for stemmestyring som virker med OpenHab 1.x og 2.x. Installerte SEPIA Open Assistant nylig siden utvikleren virker aktiv på OpenHab og har produsert mye dokumentasjon. Sepia støtter offline-assistent, men det er en stor programpakke og ser ut til å sette opp forskjellige tjenester på rundt regna 10 porter, bortsett fra at jeg tydeligvis ikke har konfigurert 9 av dem riktig ennå. Mye å sette seg inn i. 

 

Quote

Produkt: Home Assistant6089151495423409079.PNG

Priseksempel: Fra 0 NOK inkl. 

Stemmestyring:
* Offline-støtte: Finnes. Snips er nå begrenset.
* Online-støtte: Alexa, Google Home, Homekit
* Sertifisert online-støtte: neppe.
* Krever abonnement: Ja, på Home Assistant Cloud. Kan være stemmekontroll likevel er mulig uten å gå via Home Assistant Cloud?
Enhet: 
* Priseksempel: Gratis programvare. 

* BYOD. 

* Home Assistant har mulighet for stemmestyring og kan kobles til KNX. Det virker å være mange måter å få stemmestyring i Home Assistant med forskjellig grad av støtte og dokumentasjon. Etter Sonos overtok Snips har de lukket tilgangen til konsollen, som ser ut til å være påkrevd for å sette opp Snips. 

 

Quote

Produkt: Software: HomeSeer 4 (HS4-Pi, HS4 Standard, HS4 Pro)HS4-SS-Device-Grid.jpg.1a043775c4e2c17ef12613da772f2e29.jpg

Priseksempel: $49.98, $124.98, $299.98 ex. ~ 561 - 3 364 NOK inkl. 


Stemmestyring:

* Offline-støtte: [ikke fylt ut]
* Online-støtte: Alexa, Google Home. Homekit plugin finnes. 
* Sertifisert online-støtte: [ikke fylt ut]
* Krever abonnement: [ikke fylt ut]
Enhet: 
* Priseksempler fra shop.homeseer.com.
* Hardware-enheter tilgjengelige: HomeTroller Pi, HomeTroller Plus, HomeTroller PRO.
* Tilkoblinger: [ikke fylt ut]
* Priseksempel hardware: $99.95, $429.95, $899.96 ex. ~ 1 123 - 10 110 NOK inkl. HW i hver av de tre prisgruppene inkluderer tilsvarende SW. 
* HomeSeer har mulighet for stemmestyring og kan kobles til KNX. 


* Cloudløsninger. Noen av produktene over har også cloudløsninger som kan virke uten egen hardware. Det finnes nok også flere alternativer ikke nevnt. 

 

Quote

Produkt: 1Home Cloud6194OO19-rL._SL1600_.jpg
Priseksempel: NOK5,363.20 Inkl. for livstidsabonnement

Stemmestyring: 
* Offline-støtte: Ingen.
* Online-støtte: Alexa, Google Home. 
* Sertifisert online-støtte: Alexa, Google Home. 
* Krever abonnement: Ja. Livstidsabonnement eller løpende. 

* Priseksemplet er fra handlekurven på 1home.io. De får endel pepper på Amazon for høy abonnementskostnad.
* 1Home - tidligere Voxior - har lite konsistente sider, der man finner forskjellige priser og forskjellig støtte avhengig av hvor i sidene man er. KNX-stemplet står ikke under 1Home Cloud. Jeg tror det er fordi løsningen krever port-forwarding rett til KNX-bussens IP gateway - manglende sikkerhet, de sier det kun bør brukes til testing hvis man ikke har en 1Home Box. Dersom man velger KNX blir man sendt til prøveversjonen av 1Home Cloud, som også er kjernen i de andre KNX-produktene.
* Kan laste opp KNX prosjektfil. Oppsettet virker blant de enkleste jeg har sett - som cloud-løsning trenger man ikke mye konfigurasjon. Jeg tenker derfor å teste denne ut selv.

 

Det virker fortsatt som produktene for stemmestyring i smarthjem er umodne. Flere av utviklerne nærmest klager over begrensningene Apple gir dem, og samtidig så er det enda en betydelig del mindre funksjonalitet på Alexa og Google Home-plattformene. Noen få produkter nevner offline-funksjonalitet, først og fremst ProKNX som bruker Snips. Men så har Sonos kjøpt opp Snips, og lagt ned noen begrensninger på framtidig utvikling siden de fokuserer det mot å styre musikk i egne høyttalere. Og cloud-løsningene er sårbare så man kan ikke gå ut fra at de samme alternativene finnes om 10 år. 
 

Noe vil jeg dobbeltsjekke før jeg legger det her, så jeg kommer vel til har begynt å fylle på i flere omganger... Jeg har foreløpig ikke fylt ut andre alle viktige egenskaper som formfaktor og strømkilde, IP og/eller buss-tilkobling og merfunksjonalitet som visualisering. 


Sleng gjerne inn en kommentar om dette er meningsfull bruk av tiden min eller ikke, jeg vet at dette subforumet ikke har den største gjennomstrømningen.  

Endret av tommyb
Fiksa knekt bilde
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte nettopp å kjøpe meg et nytt IP Interface (bytter et ABB IPS/S2.1 med ABB IPS/S3.1.1) for å kunne støtte flere enn én tilkobling til KNX om gangen. Det koster meg over 2000 NOK når den er fortollet og levert. Sånn sett kunne jeg valgt en av disse enhetene som også støtter flere enheter, og spart den utgiften. Så om det er støtte for å bruke den som interface er en faktor i prisen, og det samme gjelder dersom man ønsker å bruke enheten til visualisering, og ikke bare voice gateway. Tidligere har jo noen anbefalt meg en LogicMachine 5 og det åpenbare er at skal man bare ha stemmekontroll, er noen av løsningene mye dyrere enn noen andre. Jeg kunne kjøpt en AppModule og den ville både gitt meg stemmestyring og flere tilkoblinger til KNX, for et par tusen mer enn bare IPS/S3.1.1. Valgte istedet S3.1.1 for den gule "KNX" strømtilkoblingen som gjør den fungerer som drop-in replacement hos meg. 

Lista over enheter er grovsortert på pris, men det kan være at noen av enhetene er vanskelig å få sendt til Norge for den prisen. Det så jeg da jeg forsøkte bestille fra eibmarkt.com og eibabo.com/no - den ene ville ikke sende til norske privatpersoner, og den andre ga feil med leveringsadressen. Samme eier, så kanskje samme årsak - de brukte de norske MVA-endringene som årsak til at de ikke ville sende til privatpersoner.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg klarte å stå over å kjøpe 1Home eller Easykon, bare for å gå på en smell i dag. ^^; I dag og fram til fredag har DNB MasterCard Supertilbud med 20% hos Power. Power selger Homey Pro. Jeg endte opp med å bestille en. Da begynner jeg på en sikkert langvarig prosess med å teste KNX og stemmestyring på Homey. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Hei,

 

jeg har lyst å svare "ja", og det var derfor jeg ventet så lenge med å svare. Det var mye raskere og enklere å komme igang og sette opp KNX i Homey enn i OpenHab på en Raspberry Pi. Du må sette opp en og en enhet, og du trenger adressene til de lysene du skal kontrollere, men ikke mye mer enn det. Det gikk greit å koble KNX-anlegget til Homey Pro. Jeg har ikke samme interfacet som i KNX-bundlen men det er standard og virket uten problemer. Det har også kommet rikelig med oppdateringer til programvaren i den tiden jeg har hatt den.

Så svaret er må bli... Nei. Det er ikke lengre greit.

 

Det er ikke nødvendigvis Homeys feil, men det er først og fremst Homey som jeg har problemer med. Den får ikke lengre kontakt med KNX-grensesnittet etter jeg byttet til en MikroTik ruter med mine gamle trådløse Asus-rutere som trådløse access points. Moderat økt kompleksitet i hjemmenettverket, jeg har testet at KNX-grensesnittet virker fra ETS, og at trådløs-nettet har tilgang til KNX-grensesnittet. Homey har bare ikke det.
 

Hensikten er å få bedre kontroll på nettverket og på sikt sikre IOT-enhetene slik at jeg kan skille potensielt hack-bare produkter fra PC og liknende. På sikt skal jeg også forsøke koble meg rundt Altibox hjemmesentralen, så det er en del av motivasjonen. Uten at dette er satt opp ennå, fordi ting bare virker ikke. Jeg har jobbet med å få tilgang til kablet kamera på garasjen via et trådløst accesspunkt der. Måtte slå av mye automatikk i ruteren det første access-punktet og gå tilbake til eldre standarder for å få det til å virke, og det er fortsatt ustabilt. Omtrent samtidig mistet Homey tilgangen til KNX. HikVision-kameraet klarer den å sette opp, men forsøker jeg hente ut bilde, sier den at det er offline. Fra andre enheter virker kameraet greit, inntil det mister connection innimellom.

Det er gode sjanser for at dette er relatert til nettverksinnstillinger på access pointet og/eller ruteren, men jeg savner mulighet til å debugge fra Homey-enheten. Vil også nevne at alle Amazon-enhetene trives godt på det samme trådløsnettverket, kameraet er tilgjengelig - om enn ustabilt, Ring, Verisure og Meross garasjeportåpner alle fungerer fint. Det er først og fremst Homey som ser ut til å ikke trives.

Jeg tror Homey'en vil trives godt igjen om jeg går tilbake til et mer standard oppsett på en gammel Asus-ruter, men inntil jeg ser at dette virker igjen, er det ikke rett av meg å anbefale Homey for KNX. Det kan jo være noe annet som trøbler enn bare oppsettet mitt.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: jeg startet på nytt med KNX på Homey nå. Når jeg slettet og la til KNX-appen, virket scanning på IP (som den ikke gjorde før) og dermed kunne den legge til KNX-interfacet som et alternativ i stedet for å skrive inn IP hver gang. Ser ut til at dette måtte til for å klare å koble til igjen. Nå virker den igjen. 

 

Tenkte jeg kunne si noe mer om hvordan man setter opp en KNX-enhet. Nå kan man gjøre det i mobil-appen eller på webgrensesnittet i my.homey.app. Først legger man inn en "app" for KNX på Homey'en, se på det som en utvidelse på Homey-programvaren. Deretter går man på devices og trykker + for å legge inn en ny KNX-device. I neste steg får man muligheten til å laste opp en .knxproj-fil som inneholder gruppeadresser. Det er imidlertid ikke så hjelpsomt som man kunne tro. I stedet for at den setter opp enheter for deg, får du en mulighet til å velge hver gruppeadresse for switch, dim, value og status fra en lang dropdown. Strengt tatt like greit å skrive dem inn selv. Man må vite eller lese av gruppeadressene i ETS for å få det rett. Men det er fortsatt mye raskere på Homey enn på OpenHab (min kjørte på en Pi 3).

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei Tommy.

 

Hadde du fra før "bare" en EibPort innen du satte opp ABB sin IP router.?

Jeg forsøker nemlig å sette opp Homey på mitt KNX anlegg uten en separat IP router da jeg tenker jeg skal bruke EibPort sit "interne routing", og inntil videre funker det kun 1 vei. Hvis jeg trykker på bryteren for å enten slå av eller på eller dimme, så "visses" det i Homey appen (ser ut som om den godt kan motta signal/data fra KNX anlegget) men det fungere ikke den annen vei. Hvis jeg forsøker å slå på lyset via appen, så blir ikke lyset slukket. ;)

 

Har du hatt den type problemer.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.