Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Vannbåren varme styring


Anbefalte innlegg

Hei,

 

er ny til Smarthus etc og trenger noe råd om god og pålitelig valg for styring av vannbåren varme som en del av en smarthjemme sys. Skal installere en helt ny varme system og rørleggere har tilbud en lukket trådløs sys fra LK. Det ser fint ut men der er ingen mulighet å få den integrert i z-wave nettverk. 
 

Jeg har derfor sett på Heatit sin løsning (Z-Water og Trådløs termostater). Den kan integreres i en SmartThings og andre gateways. Men det jeg ser er at mange sliter med heatit termostater og jeg lurer på om det er noen bedre opsjoner. 
 

System skal også styrer lys (Philips hue), ventilasjon og el oppvarming. 
 

Har noen erfaring av denne type oppsett og  om det fungere bra. Er der bedre løsning uten at jeg må vaerer en data ekspert? 
 

takk! 
Chris

(er ikke norsk - beklager for dårlige språk!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Noob123 skrev:

Men det jeg ser er at mange sliter med heatit termostater

Sliter og sliter. Z-TRM3 har en bug som gjør at det er vanskelig å sette setpoint via Z-wave, men det kan forhåpentligvis løses på sikt.

 

Ellers er Z-TRM2fx og Z-Water en god kombinasjon hvis du har gulvføler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkt å bruker Z-Water til av-på styring av aktuatorer. Den sender 24v. 
Jeg planlegger ikke å har gulvfølere - rørleggeren mener ikke nødvendig og ikke en del av system de levere til vanlig.
Heatit ha en ny zwave termostat (uten gulvføler) -  Z-temp 2, batteri drevet 

https://www.heatit.com/z-wave/heatit-z-temp-2/

(har tenkt å har TRM2fx på hytte men der er gulv elektrisk oppvarmet med gulfølere). 
 

Det jeg er interessert i er om Samsung sin SmartThings gateway er en godt valg og vil den fungere bra til host av heatit sin controls.  Det ser sånn ut, men finnes det en enklere løsning (plug n’ play).

 

🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2020 den 13.10, Tverfyll skrev:

Har Z-water PWM utgang med styring 0-100%, eller kan den kun styres Av/På som en standard termostat?

Z-water er kun en samling reléer. Ingen PWM, ingen annen smarthet.

 

På 14.8.2020 den 23.05, Noob123 skrev:

Jeg planlegger ikke å har gulvfølere - rørleggeren mener ikke nødvendig og ikke en del av system de levere til vanlig.

OK, jeg skal si dette en gang, så følg med:

LEGG. INN. GULVFØLERE. NÅ. FØR. DET. ER. FOR. SENT!

Legg iallfall ned trekkerør slik at du har mulighet til å installere det senere.

 

Du kan selvfølgelig velge å la være å bruke gulvføleren.

 

 

På 14.8.2020 den 23.05, Noob123 skrev:

Heatit ha en ny zwave termostat (uten gulvføler) -  Z-temp 2, batteri drevet 

https://www.heatit.com/z-wave/heatit-z-temp-2/

Ja, forsåvidt et poeng. Den fungerer utmerket!

Ulempen er at den er batteridrevet, fordelen er at den er enkel å montere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Takk for råd 😀. Skal legger en gulvføler. Ikke helt overbevist men skjønner poeng har, now or never. 
 

har dere mening om en SmartThings Hub er en godt alternativ eller er det andre zwave gateway’r jeg burde sjekke ut? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Noob123 skrev:

Ikke helt overbevist men skjønner poeng har, now or never. 

Tenk på oss når du merker at det er varmt nok i rommet, men likevel ville hatt litt lunk i gulvet fordi det er kaldt å gå på. :) 

 

SmartThings kommer til å gjøre en helt fin jobb. Det gjør også f.eks. Homey. Eller Home Assistant (hvis du har tid) og HomeSeer (som jeg er veldig fornøyd med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.