Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Heatit Z-TRM2fx, igjen


Olex

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Eg er ny her og ny på Homeseer.
Har ein Fibaro som har tatt kvelden og likte ikkje at den måtte sendes utaskjærs for reparasjon.

Sitter og tester ut prøveversjonen på HS4, litt høyere lærekurve her ja!

 

Har lagt til noen enheter for å teste, Fibaro veggplugger blant annet, det gikk fint. 

Men Heatit Z-TRM2fx sliter eg med, husker at det var ikkje lett med Fibaro heller.

 

Problem 1:

Kan sette temperatur under "heating setpoint 1" og trykke "submit", temperatur blir da satt på termostat.

Men det går ikkje andre veien: når eg endrer temperatur på termostat, endrer den seg ikkje i HS4

 

Problem 2:

Mine termostater har versjon 3.4, og eg tenkte det var lurt å oppgradere til 3.6.

Men HS4 viser ikkje muligheten for FW oppgradering, som eg ser er mulig med HS3.

 

All hjelp blir mottatt med glede, er snart uten hår!

Takk

 

Ole M. 

 

 

Edit:

Ser at noen får opp dette bildet med Heatit Z-TRM2fx, muligens HS3?

image.png.72439afbcb376cfa6f829cccb3bf7775.png

 

 

 

Det eg ser i HS4 er dette, ser ingen mulighet til å foreta ein OTA oppgradering av FW

image.thumb.png.bc4cefd8d9135ffa2f9ae17e418166d8.png

 

Fikk også problemer med at faktisk temperatur i gulvet viste 0 grader, fant noe om det på forumet her, og fjernet gruppe 2 og da ser det ut som at det virker, kanskje...

 

image.png.085c3cb438c10c6e0e5627f9580946c7.png

 

 

Har testet litt med HS4 og forskjellige devicer, som Fibaro, Aeotec og Qubino.

Bare Heatit sine termostater som volder meg hodebry.

 

Har også prøvd ekskludering/inkludering noen ganger uten at det blir bedre:

1. Ekskludering

2. Reset

3. Ta strømmen

4. Ekskludere igjen

5. Inkludere unsecure...

 

 

OM

Endret av Olex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Olex skrev:

Mine termostater har versjon 3.4, og eg tenkte det var lurt å oppgradere til 3.6.

Definitivt oppgrader firmware.

Min eneste trm2fx var rett og slett ubrukelig ut av esken (3.4 firmware) og den lagde kvalm på zwave-nettet.

Jeg brukte "Z-wave PC Controller" til å oppgradere firmware.

https://www.silabs.com/products/development-tools/software/z-wave

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, NilsOF skrev:

Definitivt oppgrader firmware.

Min eneste trm2fx var rett og slett ubrukelig ut av esken (3.4 firmware) og den lagde kvalm på zwave-nettet.

Jeg brukte "Z-wave PC Controller" til å oppgradere firmware.

https://www.silabs.com/products/development-tools/software/z-wave

 

3.4 tok knekken på mitt z-wave nettverk, måtte slå av alt av reporting omtrent.

Og på 3.6 står intervallene på 60s, som kan fint økes til 600s

Endret av slippern
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2020 den 23.08, Olex skrev:

Men det går ikkje andre veien: når eg endrer temperatur på termostat, endrer den seg ikkje i HS4

Er dette enda et problem?

Hvordan ser det ut under Associations (nedtrekksfliken i bildet ditt i øverste post)? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var som natt og dag @Moskus med FW 3.4 vs 3.6 :)

Med v3.6 lar eg alle Assosciations være som det er, og det virker fortsatt.

Endring av setpoint frå termostat reflekteres nå i HS4 (og omvendt).

 

image.png.6d5e712f5895a33eaddb020b831691dc.png 

 

 

To bad har gulvføler og rapporterer under "temperatur 3", som eg forventer dei skal:

 

image.png.05d2d38a1045664c1fb3df4bd61967bd.png

 

 

 

Det siste badet har eksternt tilkoblet rom føler og rapporterer da under "temperatur 2":

 

image.png.83ba52f9af625cd6a10663d897986c31.png

 

Alt i alt synes det og fungere som det skal, utrulig men sant (bank i bordet)!

 

 

 

Regner med at devices som ikkje blir brukt kan slettes, som "cooling setpoint 1" og "temperature 2" i dette tilfellet?

image.thumb.png.c8535bf98ce93b5e6ec1e51fa0141038.png

 

 

 

Ellers må eg få rette ein stor takk til jobben du og dei andre gjer her inne!
HomeSeer-skolen er jo eit veldig kjekt kurs for å lære bruken av HS.

 

 

/OM 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Olex skrev:

Det var som natt og dag @Moskus med FW 3.4 vs 3.6 :)

Med v3.6 lar eg alle Assosciations være som det er, og det virker fortsatt.

Endring av setpoint frå termostat reflekteres nå i HS4 (og omvendt).

Supert! :)

 

2 timer siden, Olex skrev:

Ellers må eg få rette ein stor takk til jobben du og dei andre gjer her inne!

Jeg synes det er en herlig "fri-soner" der vi nerder kan få være nerder... ;) 

 

2 timer siden, Olex skrev:

HomeSeer-skolen er jo eit veldig kjekt kurs for å lære bruken av HS.

👍😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Har en Heatit Z-TRM2fx, som ikke gjør det jeg vil.

Har resatt, tatt strøm, lagt til på nytt, oppdatert firmeware etc etc. Men for feilen:

Node 152 Supports the Thermostat Setpoint Command Class, but failed to return a list of supported thermostat setpoint modes - cannot continue

 

Noen som har opplevd dette, og fikset det?

 

Se: 


Add Node started...
Activate the 'Add to Network' function on the device...
A new node is being added...
Adding a new SLAVE NODE...
DONE - Add Node Operation is Complete.
Done. Node 152 Added.
Reloading (importing) node information...
Synchronizing node information with HomeSeer and creating new device(s) as necessary...
Synchronize nodes finished. Number of device nodes to be created/added = 1
Z-Wave manufacturer information for node 152, ID: 411=19BH (UNKNOWN), Type: 3=3H, ID: 514=202H
Node: 152 Supports Class(es): ZWAVEPLUS_INFO, ASSOCIATION, ASSOCIATION_GRP_INFO_V2, MULTI_INSTANCE_ASSOCIATION, MULTI_CHANNEL_V3, TRANSPORT_SERVICE, VERSION, MANUFACTURER_SPECIFIC_V2, DEVICE_RESET_LOCALLY, POWERLEVEL, SUPERVISION, CONFIGURATION, FIRMWARE_UPDATE_MD, THERMOSTAT_SETPOINT, THERMOSTAT_MODE_V3, METER_V2
Node 152 is Z-Wave version: Lib: 5.03 App: 3.6
Node 152 is a Z-Wave Plus node. Retrieving ZWPlus Info...
Error: Node 152 Supports the Thermostat Setpoint Command Class, but failed to return a list of supported thermostat setpoint modes - cannot continue.
Error: Node 152 Supports the Thermostat Mode Command Class, but failed to return a list of supported thermostat modes - cannot continue.
Error: Exception creating Sensor Multilevel child device of node 152, GET for supported sensor types indicated failure.
Error: Exception creating Sensor Multilevel child device of node 152, GET for supported sensor types indicated failure.
All associations for node 152 have been retrieved successfully, it supports associations on these groups: 1, 2, 3, 4.
Root Node Device Node 152 Z-Wave Thermostat was created for node 152 on network E7CB4AC5
Z-wave: Adding association for Z-Wave device Node 152 Z-Wave Thermostat (Node 152, Group 1, Endpoint 1) to HomeSeer
Z-wave: Adding association for Z-Wave device Node 152 Z-Wave Thermostat (Node 152, Group 2, Endpoint 2) to HomeSeer
Z-wave: Adding association for Z-Wave device Node 152 Z-Wave Thermostat (Node 152, Group 3, Endpoint 3) to HomeSeer
Z-wave: Adding association for Z-Wave device Node 152 Z-Wave Thermostat (Node 152, Group 4, Endpoint 4) to HomeSeer
7 out of 7 Child devices of node 152 were created successfully.
Finished.
Saving network information to file: Network E7CB4AC5_E7CB4AC5_2022-08-28_16.25.05.nodes. Please wait...
Done!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Johs. skrev (På 29.8.2022 den 0.37):

Ja, hjalp ikke dessverre.

Vet ikke om dette fortsatt er et problem, men jeg har fått meg noen erfaringer med de forskjellige enheter jeg har, vedrørende avstander i forbindelse med inkludering (men ingen regel uten unntak, og det kan kanskje høres merkelig ut).

Heat-It TRM2fx: Controller må ligge inntil (oppå) termostaten, for å unngå feil.

Fibaro-enheter: Ikke så farlig med avstand, men anbefaler 20-30cm.

Aeotec Multisensor 6: Må ha avstand på minimum 30cm.

Qubino Smart Meter: Ikke til å bli klok på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 28/08/2022 at 16:41, Johs. said:

Har en Heatit Z-TRM2fx, som ikke gjør det jeg vil.

Har resatt, tatt strøm, lagt til på nytt, oppdatert firmeware etc etc. Men for feilen:

Node 152 Supports the Thermostat Setpoint Command Class, but failed to return a list of supported thermostat setpoint modes - cannot continue

 

Noen som har opplevd dette, og fikset det?

 

Se: 


Add Node started...
Activate the 'Add to Network' function on the device...
A new node is being added...
Adding a new SLAVE NODE...
DONE - Add Node Operation is Complete.
Done. Node 152 Added.
Reloading (importing) node information...
Synchronizing node information with HomeSeer and creating new device(s) as necessary...
Synchronize nodes finished. Number of device nodes to be created/added = 1
Z-Wave manufacturer information for node 152, ID: 411=19BH (UNKNOWN), Type: 3=3H, ID: 514=202H
Node: 152 Supports Class(es): ZWAVEPLUS_INFO, ASSOCIATION, ASSOCIATION_GRP_INFO_V2, MULTI_INSTANCE_ASSOCIATION, MULTI_CHANNEL_V3, TRANSPORT_SERVICE, VERSION, MANUFACTURER_SPECIFIC_V2, DEVICE_RESET_LOCALLY, POWERLEVEL, SUPERVISION, CONFIGURATION, FIRMWARE_UPDATE_MD, THERMOSTAT_SETPOINT, THERMOSTAT_MODE_V3, METER_V2
Node 152 is Z-Wave version: Lib: 5.03 App: 3.6
Node 152 is a Z-Wave Plus node. Retrieving ZWPlus Info...
Error: Node 152 Supports the Thermostat Setpoint Command Class, but failed to return a list of supported thermostat setpoint modes - cannot continue.
Error: Node 152 Supports the Thermostat Mode Command Class, but failed to return a list of supported thermostat modes - cannot continue.
Error: Exception creating Sensor Multilevel child device of node 152, GET for supported sensor types indicated failure.
Error: Exception creating Sensor Multilevel child device of node 152, GET for supported sensor types indicated failure.
All associations for node 152 have been retrieved successfully, it supports associations on these groups: 1, 2, 3, 4.
Root Node Device Node 152 Z-Wave Thermostat was created for node 152 on network E7CB4AC5
Z-wave: Adding association for Z-Wave device Node 152 Z-Wave Thermostat (Node 152, Group 1, Endpoint 1) to HomeSeer
Z-wave: Adding association for Z-Wave device Node 152 Z-Wave Thermostat (Node 152, Group 2, Endpoint 2) to HomeSeer
Z-wave: Adding association for Z-Wave device Node 152 Z-Wave Thermostat (Node 152, Group 3, Endpoint 3) to HomeSeer
Z-wave: Adding association for Z-Wave device Node 152 Z-Wave Thermostat (Node 152, Group 4, Endpoint 4) to HomeSeer
7 out of 7 Child devices of node 152 were created successfully.
Finished.
Saving network information to file: Network E7CB4AC5_E7CB4AC5_2022-08-28_16.25.05.nodes. Please wait...
Done!

 

Loggingen som vises her er for lite detaljert til at skal kunne se hva som egentlig er feil.

 

Mulig å få ut alle detaljene på hva som går inn / ut på serieporten?

3 hours ago, SteinarH said:

Vet ikke om dette fortsatt er et problem, men jeg har fått meg noen erfaringer med de forskjellige enheter jeg har, vedrørende avstander i forbindelse med inkludering (men ingen regel uten unntak, og det kan kanskje høres merkelig ut).

Heat-It TRM2fx: Controller må ligge inntil (oppå) termostaten, for å unngå feil.

Fibaro-enheter: Ikke så farlig med avstand, men anbefaler 20-30cm.

Aeotec Multisensor 6: Må ha avstand på minimum 30cm.

Qubino Smart Meter: Ikke til å bli klok på..


Hva slags Z-Waze controller benyttes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (5 timer siden):

Hvilken UZB og firmware versjon?

Ja, det som hadde visst. Jeg ser ikke noe sted i HS4 som jeg kan lese ut denne informasjonen. På enheten står V.2. Er det noe sted man kan finne ut dette?

 

OlavT skrev (5 timer siden):

Hva er transmit powerlevel stilt inn på?

Dette var jeg faktisk ikke klar over at man kunne justere. Hvordan?

Johs. skrev (21 minutter siden):

Jeg fikk min til slutt inn. Da hadde jeg neste gitt opp. Hadde til og med flytte controller lengre unna, men da gikk den inn. Jeg ser ikke noe mønster i dette.

Nei, da punkterer jo det mine erfaringer.. som var eneste løsning for meg. Kjører du UZB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, SteinarH said:

Ja, det som hadde visst. Jeg ser ikke noe sted i HS4 som jeg kan lese ut denne informasjonen. På enheten står V.2. Er det noe sted man kan finne ut dette?

 

Dette var jeg faktisk ikke klar over at man kunne justere. Hvordan?

Nei, da punkterer jo det mine erfaringer.. som var eneste løsning for meg. Kjører du UZB?

Jeg kjører UZB-7 fra Silicon Labs. Dersom det ikke står UZB-7 på den, så har du sikkert noe annet. På UZB-7 kan en sette transmit powerlevel i en PC applikasjon som heter PC Controller. Tror du må ha Z-Wave versjon 7 for å gjøre det.

Endret av OlavT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.