Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Stian sin introduksjon i smarte hjem med Futurehome


Stian_90

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri prøvd smarthjem før, og tenkte at jeg skulle hive meg på bølgen. Her vil jeg skrive litt om mine erfaringer med Futurehome, hvordan integrasjoner jeg har gjort i mitt hjem. Dette blir vel som en slags arbeidsblogg? 

 

Hvorfor Futurehome? 

Jeg tok utgangspunkt i systemene som er listet opp på forumet her, og ut fra denne gjorde jeg noen betrakninger opp mot hva jeg ønsket meg. 

Systemene kunne jeg grovt sett dele inn i 4 "rammer" 

image.png.2f34d0b8e4d3350328240860d4ffa5e8.png

 

Lukket system med egen hardware var ikke aktuelt for meg. Jeg var heller ikke noe særlig interessert i å kjøre det på egen hardware. Det har litt med WAF og gjøre, samtidig som jeg ikke på nåværende tidspunkt ønsket å fikle for mye. 

 

Ut fra aktiviteten på forumet og det jeg leste stakk Homey og Futurehome seg veldig ut. Det som gjorde at jeg til slutt valgte Futurehome var

  1. Jeg foretrakk utseende i deres applikasjon. 
  2. Norsk selskap med vekt av norske utviklere. 
  3. Supporttelefon dersom noe ikke fungerer.
    1. Dette er viktig da jeg jobber i elektrobransjen, og vi pr. nå selger xComfort, det ønsker jeg en slutt på etter å ha konfigurert 1 bolig. De som har prøvd skjønner hvorfor.
  4. De støtter produktene jeg ønsker uten bruk av 3. parts utviklere. Særlig elko etc. 

 

Mitt oppsett

Mitt oppsett som skal oppdateres fortløpende består av 

 

Fibaro Wall plugg x2
Sensative strip x1 

Aeotec Multisensor 6 x1 
Cleverio bevegelsesdetektor x1

Nexa AD-147 x3

Elko Smartbryter 10A x1

Elko ESH RS16 316GLED dimmer RF PH x7

Heatit z-push button 8

Futurehome klistremerker

 

Videre er det bestilt Elko dimmere, elko bryter, og Heatit Push bryter. 

Ved valg av utstyr har WAF vært uhyre viktig. Hun er vel det mest tekno negative mennesket jeg vet om, og skulle gjerne hatt oljelampe om det var mulig. Nexa AD-147 ble valgt da vi likevel har plugg inn dimmere som er satt med fast dimmenivå, så det kunne jeg gå igang med ganske kjapt. Ellers falt valget på Elko dimmere og brytere da de fungerer uavhengig av sentral, så om denne ikke funker eller z-wave blir jammet, så får kona skrudd av lyset. For husfreden, er det verdt den ekstra kostnaden. 

 

Mine automasjoner
Automatisk oppjustering varme klokken 05:00 og 14:00 mandag - fredag

Automatisk tenning av lys på soverom, bad, stue og kjøkken klokken 0600 mandag-fredag. 

Dimme lys i stue/kjøkken ned klokken 21:45, og enda mer ned klokken 22:00 for å signalisere at det er kveld.

Bevegelsesdetektor og automatisk styring av lys i gang. 

Deaktivering av varme i stue dersom altandør står åpen. 

 

Førsteinntrykk 

 

Installasjon og oppsett av Futurehome sentral gikk ok. Den oppdaterte software ved oppstart, og skulle etter sigende gi meg beskjed når denne var ferdig ved hjelp av push notifikasjon, denne kom aldri. En restart av app på telefon så var vi igang. Dårlig start. 

 

Oppsett av nye komponenter i Futurehome kan umulig gjøres enklere. Fantastisk intuiativt. Linking av Multisensor 6 mot Fibaro wall plugg skjedde automatisk når disse ble definert i samme rom og plugger ble satt til varme. Sånt liker jeg! Trenger ingen linking at Multisensor skal styre varmeovner, det bare funker. Sånt liker jeg. 

 

Videre ønsket jeg å linke denne opp mot homeKit, dette skulle være støttet i en beta versjon, men har blitt fjernet så nå må jeg vente.

Ok, da får jeg starte å leke meg med IFTTT som de tydeligvis har integrasjon mot, også dette er borte i ny versjon og vi må vente. 

Kan vel alltids leke meg litt med automasjoner i appen da? Men inntrykket var at denne var noe begrenset. Det er ikke mulig å legge inn IF x AND y. Dette kommer slik jeg har forstått det senere. De har en ganske avansert automasjonsmotor som heter Thingsplex som man når via nettleser. Så jeg må nok via den skal jeg lage litt kule ting. 

 

Det neste er NodeRed integrasjonen, så den skal jeg begynne å se på til uka. Det eksisterer homeKit integrasjon dit, så mulig vi får til noe morsomt derfra.

 

Alt i alt har jeg veldig troen på Futurehome, og gleder meg til å se hvor dette fører hen. 

 

Legger ved noen bilder av oppsettet slik det er nå. 

 

IMG_2270.thumb.PNG.e2ea1fbec38b33199fd8b320eb3533d1.PNG

IMG_2269.thumb.PNG.c2e31c9552f3ad063cd6c510190db239.PNGIMG_2268.thumb.PNG.fc27d8b0a3c1b1ac7d7db407bb6258a3.PNG

 

 

Oppdateringer 

19.08.20 - Lagt til dimmere, smartbryter og konfigurert Node-RED og homeKit

11.10.20 - Lagt til modusbryter, dimmer, automasjoner

Endret av Stian_90
Lagt til oppdatering og enheter
  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering av hjemmet idag. 

har lagt til 5 stk Elko ESH 316GLED dimmere som benytter Zigbee. Integrasjonen gikk fint, og dimmerne dimmer lysene mine flott og responsen via Futurehome er bra. Alt i alt en dimmer jeg vil anbefale videre. Synd prisen er deretter. 

 

La også til en Elko smartbryter 10A som erstattet en to en-polte brytere for kjøkkenet. Den ene lampa gikk til lysekrone som har dimming via Nexa sin plugg inn dimmer så denne ble nå direktekobla. Nå kan jeg endelig skru av alt lys i kjøkken og stue ved hjelp av app. Bryter er bestilt fra Elkjøp, forhåpentligvis kommer denne før helga. 

 

Ellers har jeg åpna opp lokal MQTT Broker på futurehome og linka denne opp mot en Node-RED jeg har installert på en PC. Så kan nå teoretisk styre det meste via Node-RED. Har i den forbindelse installert pakken node-red-contrib-homekit-bridged . Denne setter opp virtuelle smarte enheter i Hjem/homekit applikasjonen på telefonen din. Jeg har valgt å bruke en Apple TV som hub slik at jeg kan nå disse hele tiden. Dette gjorde at jeg kunne legge opp en snarvei på telefonen for å sette borte og hjemmemodus, kjekt på vei ut døra inntil mer automasjon er på plass.  

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg pusler nå videre med Futurehome systemet. Fått lagt til enda en termostat på bad og dimmer. Kona setter pris på at appen ikke MÅ benyttes, iallfall inntil alle automasjoner er fult oppe å går.

 

Fått satt opp at lys automatisk slår seg på klokken 0600 på soverom, bad, stue og kjøkken, den ble satt veldig pris på. Varme settes på klokken 0500 og 1400 slik at det er varmt til man står opp/kommer hjem fra jobb. 

 

Videre har jeg fått montert en Cleverio bevegelsesføler i gangen. Pris og tilgjengelighet var avgjørende, så nå styrer lys i gangen seg selv. Neste blir bad. Ellers er det også montert en heatet z-wave 8 i gang for styring av moduser (hjemme/borte/sove) med mulighet for utvidelse. 

 

Via node-red og apple HomeKit har jeg satt opp slik at hjemmemodus blir aktivert når jeg er i nærheten av leiligheten, og bortemodus blir satt når jeg drar på morgenen. Kjekt om vi skulle glemme dette. 

 

Litt før og etter smarthjem bytte, ikke store forskjellen så høy WAF faktor. Enda et pluss var at dimmeren på badet som ikek har funka på to år, endelig fungerer.

IMG_2673.JPG

IMG_2672.JPG

IMG_2681.JPG

Endret av Stian_90
Lagt til bilde og skrevet om modusbryter
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ikke så mye å rapportere da jeg har puslet med andre prosjekter. 

 

Mindre fornøyd med Thingsplex, den er avansert, men likevel dum noen ganger. Den krever nok litt mer arbeid for å nå opp på høyde med feks node-red. 

Jeg hadde et ønske om å lage en flow som dimmet stegvis ned, og jeg fikk det til å fungere noen ganger, og noen ganger ikke når jeg la til nye funksjoner. Har vært vanskelig å få skikkelig hjelp på forumet da det sikkert er for få enda som har skikkelig erfaring. 

 

Stabiliteten for min del har jeg ikke noe å si på. Alt har fungert veldig bra, og kona er også veldig fornøyd. Det betyr nok mye for henne at det fortsatt er dimmehjul og bryterpanel for å sette stemning. 

 

Jeg anbefaler absolutt systemet videre til andre som ønsker et enkelt system men med mulighet for utvidelser. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Jeg opplever at stabiliteten på den nye FH appen er bra nå, de er regelmessig ute med nye oppdateringer på både app vedlikehold og adaptere for zigbee og z-wave.
Dog går inkluseringen av nye systemer og enheter fortsatt litt tregt, spesielt Zigbee enheter som Aqara og Develco har litt manglende/begrenset støtte inntil videre.
De aller fleste Z-wave enheter glir rett inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.4.2021 den 14.36, Gjaevert skrev:

Jeg opplever at stabiliteten på den nye FH appen er bra nå, de er regelmessig ute med nye oppdateringer på både app vedlikehold og adaptere for zigbee og z-wave.

 

Dette er mi erfaring òg, på det jamne. 😊 Ting kan alltid verte betre, kjappare, smartare og flottare, men det gjeld vel alle system, og ikkje berre FH. Eg tykkjer dei er på god veg, i alle fall, og har ingen problem med å tilrå systemet til dei som måtte spørje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.