Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Erstatte Eltako EUD61NPN med Fibaro Dimmer 2


jaolstad

Anbefalte innlegg

Ønsker å gjøre husstanden litt "smartere", og trenger i den forbindelse litt bistand.

I stuen har vi i dag 10stk SG Armaturen Uniled IsoSafe (8W) LED downlights. Disse er styrt av en Eltako EUD61NPN "bryter/dimmer".

Ønsker å bytte ut denne med en Fibaro Dimmer 2 for å kunne styre lyset ut fra ulike scenarier. 

 

Eltako er i dag koblet til en impulsbryter.

 

Kan noen her inne bistå med hvordan jeg kobler dette, er ute etter kun å benytte en enkelt bryter.

Er klar over regelverket...

 

Eltako EUD61NPN koblingsskjema:
eltako-eud61npn-uc-el-eud61npn-uc-size-p

 

Koblingsskjema Fibaro Dimmer 2:
Fibaro_dimmer2_2_wire_NO_450_opt.png

Fibaro_dimmer2_3_wire_NO_opt.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, jaolstad skrev:

Er klar over regelverket...

Det er litt sånn at hvis du ikke ser likheten fra bildene dine, så er det ikke sikkert du er klar nok over regelverket. Kanskje det er nå du ringer elektrikeren likevel.

 

Men et hint er at du skal se på 3-wire-koblingen. De er i praksis helt like. Bare være obs på at pulsbryteren må tåle 220V.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Moskus skrev:

Det er litt sånn at hvis du ikke ser likheten fra bildene dine, så er det ikke sikkert du er klar nok over regelverket. Kanskje det er nå du ringer elektrikeren likevel.

 

Men et hint er at du skal se på 3-wire-koblingen. De er i praksis helt like. Bare være obs på at pulsbryteren må tåle 220V.

 

Takk for rask respons. Ser likheten. Har og forsøkt å koble opp Fibaro 2 dimmeren, men den starter ikke autokalibreringen. Den lyser heller ikke rødt for å varsle om feil kobling/overbelastning. Stilte derfor spørmålet her, for å se om det er noe jeg har misforstått, eller om det er noe jeg må gjøre ifht. konfigurasjon av selve dimmeren. Ifølge leverandøren skal den fungere fint med de 10 uniled-spottene vi har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den reagerer om jeg holder inne B-knappen. Da skifter LED-farge (menytilgang).

Den ser ikke ut til å reagere på impuls-trykk. 

 

Vet at Fibaro-enheten er ok, da jeg har koblet opp denne med en enkelt "test-lampe (LED)" i 3-leder konfigurasjon med en impulsbryter.

Ser ut som om jeg nærmer meg et elektrikerbesøk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.