Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Screens og Somfy


Anbefalte innlegg

RTS kan styres enkelt med en RFXtrx433. :)

... men man vil da mangle mulighet til å sette en bestemt prosent.

 

Vi har RTS og er veldig fornøyd med det. Men skulle jeg valgt på nytt hadde jeg muligens heller brukt Somfy-motorer som kan styres ekstern, dvs. jeg hadde brukt en Fibaro Roller Shutter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, exxon said:

Hei,

 

Jeg skal få montert utvendige screens og ønsker jo naturligvis at disse skal kunne styres fra HA.

Valget står mellom Somfy RTS og Somfy IO. Noen som har erfaring med dette?

Du kan styre Somfy IO også, men da må du ha en egen Tahoma boks i tillegg. Vi har Somfy RTS og er veldig fornøyd med det. Kan styres direkte i f.eks Homey. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, exxon skrev:

Jeg ønsker ikke egen boks ei heller RFXtrx433. Prøver å holde hardware til det minimale.

Hvis valget kun står mellom RTS og IO, så må du ha en eller annen boks uansett.

 

Hvis du kan velge bort RTS og IO, og heller gå for "vanlige" motorer, så kan du bruke Aeotec Nano Shutter eller nevnte Fibaro Roller Shutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, exxon skrev:

Det blir vanlig motor, og så tenker jeg å prøve meg på Simon S100 sine Z-Wave bryter for screens siden jeg har Simon S100 termostater og dimmere i leiligheten fra før.

Anbefales med en motorstyring, så slipper du å lage logikken selv. Og enklere å få elektriker til å montere det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, exxon skrev:

Om jeg setter en Aoetec eller Fibarao bak den eller bruker en Simon S100 Z-Wave bryter skulle vel bli det samme?

En Simon S100 er vel bare én bryter? For å kunne kjøre markisen ut og inn, trenger du to. Aoetec og Fibaro er laget for det og har innebygget logikken som behøves slik at du slipper å tenke på det.

 

Men har ikke Simon motor-kontrollere? Det burde de ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
På 22.8.2020 den 9.33, Moskus skrev:

RTS kan styres enkelt med en RFXtrx433. :)

... men man vil da mangle mulighet til å sette en bestemt prosent.

 

Vi har RTS og er veldig fornøyd med det. Men skulle jeg valgt på nytt hadde jeg muligens heller brukt Somfy-motorer som kan styres ekstern, dvs. jeg hadde brukt en Fibaro Roller Shutter.

Hvilken manuelle bryter ville du brukt da, med tanke på å kunne overstyre opp, ned og parker i posisjon. Det funker vel ikke på en vanlig elko med impuls?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Skjønner. 
Men ikke noe mulighet for at en dobbeltbryter kan kjøre to persienner?

ideelt hadde vært en 3-veis bryter som hadde impulsfjær både opp og ned på to brytere og den tredje var til lys. Har nemlig bare en veggboks der. 

 

Evt om det finnes et (pent WAF) produkt til en veggboks som elektronisk kan trigge to fibaro roller shutter og en fibaro dimmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, xibriz skrev:

En trippelbryter der den ene velger hvilken markise du vil kjøre opp/ned 🤯

Hehe, nei 😂 Sorry. Prøver igjen litt mer presist:

 

Jeg er på jakt etter et produkt med tre vippebrytere (dvs 6 impulser). Jeg mener å ha sett det brytere som kan stå i nullposisjon og der både opp og ned gir separate impulser (S1 og S2).


Ønsker at den ene vippebryteren styrer en persienne opp og ned, den andre bryteren styrer den andre persiennen og den siste skrur lyset av og på. 
All kabling går via en veggboks nemlig, og så vidt jeg vet leverer solscreenleverandøren standard somfy motor kablet til manuell opp/ned vippebryter.

 

Som alternativ: Går det an å bruke en annen komponent som f eks Z-push knapp, eller no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...
Moskus skrev (På 24.9.2020 den 10.32):

Jo, gjør det ikke det? Bruk en dobbeltbryter, så styrer en knapp opp og den andre styrer ned.

 

Kompozycja_280.png


Beklager mulig dumt spørsmål men jeg ser på RFX eller eks bruke Roller Shutter / eventuelt tilsvarende i zigbee.
Har ingen vegg boks til bryteren så må bli en "trådløs" bryter. Er det da nok med en singel bryter, typ av/på slik som med vanliglys og den da kjører opp ved på og ned ved av eventuelt motsatt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, purfier said:

Har ingen vegg boks til bryteren så må bli en "trådløs" bryter. Er det da nok med en singel bryter, typ av/på slik som med vanliglys og den da kjører opp ved på og ned ved av eventuelt motsatt? 

 

Hvis det er en "trådløs" bryter, og du bruker assosiasjon, så blir det ikke vanlige brytere.

 

Jeg er ikke helt sikker på hva du spør. Du har ingen veggboks til bryteren, men et sted må du ha RollerShutter'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (45 minutter siden):

 

Hvis det er en "trådløs" bryter, og du bruker assosiasjon, så blir det ikke vanlige brytere.

 

Jeg er ikke helt sikker på hva du spør. Du har ingen veggboks til bryteren, men et sted må du ha RollerShutter'en?

Har plass til Roller shuttern i boxen "utvendig", men ingen sted til fysisk bryter innvendig.
Så lurer bare på om jeg trenger noe spesifikk bryter eller om det er nok med en helt vanlig z-wave av/på bryter eller om man må ha noe spesifikk for opp/ned.

Grunnen er at jeg ønsker en bryter som ligner mest mulig på standard elko brytere, så ikke huset ser helt random ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.