Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Garasjeport (Normstahl magic 600)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Forsøker å få automatisert denne doningen i garasjen, en Normstahl magic 600 garasjeportåpner, og vurderer litt hva som er lettest/best/ryddigest.

 

Alternativ 1a) er et rele til en Raspberry Pi loddet til en rimelig ekstra fjernkontroll fra aliexpress. Da kan porten styres fra der hvor jeg har et par Pis kjørende uansett.

 

Alternativ 1b) er en direkte loddet kobling fra GPIO på Raspberry PI til en slik fjernkontroll hvor man røsker ut CR2032 batteriet og kjører strømmen fra Raspberry. Men her er vel ikke spenningen helt lik? GPIO er 3,3V og batteriene 3V? Virker litt halvveis/cowboy? Dette er ikke mitt fagfelt, så jeg er opptatt av at det er trygt.

 

Alternativ 2 er en slags fjernstyring direkte mot garasjeportåpneren. Ser at den har en pulse-port som ser ut som en typisk Rj45 (men mindre?) plugg som kan benyttes. Noen som har kjennskap til hva dette er og hvordan det funker? Se vedlagt bilde. Det er den ubenyttede porten til høyre.

 

Forøvrig alle mulige innspill på løsninger velkommen 🙂

 

Takk!

fr_919_size1024.jpg

Endret av picnic84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme portopner, dvs 2stk.

Eg har ikkje testet dei portane i front, men der er koblinger under dekselet også. Pluggen er en typisk telefonplugg. Dei har eg koblet til en trykknapp som eg har i garasjen.

For litt siden koblet eg også inn en Fibaro smart implant. Funker heilt topp.

https://crawfordgarasjeporter.no/static/montageanleitung-magic-600-2-20ddcb1bf187f3b77a87113aec5d55a3.pdf

Har ikkje bilde no av koblingene mine og smart impuls. Men er enkelt å få til

2472C78B-D450-4C60-B306-7ECD0F630A27.jpeg

4A023EB3-A208-485C-9434-59699D9B0926.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Bostad skrev:

Har samme portopner, dvs 2stk.

Eg har ikkje testet dei portane i front, men der er koblinger under dekselet også. Pluggen er en typisk telefonplugg. Dei har eg koblet til en trykknapp som eg har i garasjen.

For litt siden koblet eg også inn en Fibaro smart implant. Funker heilt topp.

https://crawfordgarasjeporter.no/static/montageanleitung-magic-600-2-20ddcb1bf187f3b77a87113aec5d55a3.pdf

Har ikkje bilde no av koblingene mine og smart impuls. Men er enkelt å få til

 

 

 

Da henter du strøm fra de interne koblingene under dekselet til Fibaron?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, stigvi skrev:

Jeg har nesten samme åpner, den som har 1000 i modellnavnet. Brukte garasjeport eksempelet på esphome.io og koblet meg til på rj kontaktene i front. Bruker opp, ned og nødstopp kontaktene.

 

Fantastisk! Er det RJ11 eller RJ12? Hvordan kobles det? Ser man det kanskje på de to som allerede er plugget inn? ser ut som de er sluttet? Er det bare å kjøpe en vanlig slik RJ11/RJ12 ledning fra jula og smelle det rett mot en ESP8266 eller et Raspberry PI rele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.