Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Alternativer Panelovn


Mathias

Anbefalte innlegg

Hei og hopp! Nå flyttes fokuset i hjemmet fra nedkjøling til oppvarming :) 

 

Jeg har behov for å installere en panelovn på et soverom og har fra før Mill wifi som er rett og slett elendig å integrere. Utrolig ustabilt system de har klart å lage.

 

Jeg har en panelovn fra før på 800w (type ikke smart, eller dum om du vil) som jeg kan bruke hvis jeg finner en fornuftig måte å styre den på, men kan også være aktuelt å kjøpe ny.

 

HA har mulighet til å lage en generisk termostat ved å koble sammen en switch og en sensor, men akkurat i dette tilfellet ønsker jeg at termostaten også skal kunne fungere uavhengig i tilfelle noe feil. Jeg har en Mill smartplugg som kan gjøre dette, men den har jeg kassert da den til stadighet mistet kontakten med Mill-appen og da også HA. Ønsker helst zwave, men kan ikke finne noen som har innebygd termostat og aller helst en panelovn med zwave innebygd, men det ser iallefall ikke ut til å finnes.

 

Siden jeg i hovedsak kun trenger èn panelovn så er det ikke ønskelig å gå for Nobø eller andre der man må ha en ekstra hub for å styre det.

 

Først; finnes det noen zwave-alternativer til Mill sin termostatplugg? det er det jeg helst vil ha. Evt wifi-type som tillater api over lan eller mqtt?

 

Kan jeg evt assosiere en f.eks. zwave plugg med en multisensor og få dem dem til å sammen fungere som en termostat som fungerer uavhengig av HA, men fortsatt identifiseres som climate-komponent i HA. Spør selv om jeg synes dette virker usannsynlig :) 

 

Noen andre tips eller forslag?

 

Og ja, en ting til... må være relativt rimelig, ..selvfølgelig :)

Endret av Mathias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Mathias skrev:

Ønsker helst zwave, men kan ikke finne noen som har innebygd termostat og aller helst en panelovn med zwave innebygd, men det ser iallefall ikke ut til å finnes.

Du ønsker deg mye, og alt er nok ikke mulig.

 

Men du kan bruke en vanlig on/off plugin-modul, sammen med Z-TEMP2 (en batteridrevet termostat).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Moskus said:

Du ønsker deg mye, og alt er nok ikke mulig.

 

Men du kan bruke en vanlig on/off plugin-modul, sammen med Z-TEMP2 (en batteridrevet termostat).

Jeg ønsker meg ikke mye. Skal ikke ha alt jeg nevner. Jeg ønsker bare å få styrt panelovnen.

 

Så da kan jeg bruke Z-TEMP2 til å få veggkontakten til å slå seg av/på og samtidig styre den fra HA?

 

Det finnes ikke noen panelovner eller alternativer til den Mill-pluggen med zwave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Mathias skrev:

Så da kan jeg bruke Z-TEMP2 til å få veggkontakten til å slå seg av/på og samtidig styre den fra HA?

Ja, det Z-TEMP2 er i praksis en termostat men som benytter et ekstern relé.

 

11 minutter siden, Mathias skrev:

Det finnes ikke noen panelovner eller alternativer til den Mill-pluggen med zwave?

Nei, ikke med Z-wave termostat innebygget.

 

Fordelen med å separere termostat og plugin-modul er at du ikke måler temperatur der stikkontakten er. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 24.8.2020 den 12.01, Moskus skrev:

Ja, det Z-TEMP2 er i praksis en termostat men som benytter et ekstern relé.

 

Jeg har kikket litt på Z-TEMP2, og den ser ut til å passe ypperlig for styring av mine panelovner. Lurer imidlertid på om de er bakoverkompatible, så de kan styres fra en kontroller som bare støtter Z-Wave Plus (altså ikke versjon 2, som bruker 700 chip'en)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2020 den 14.48, Moskus skrev:

Jeg vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet?

Kan svare på det selv. Ja, de er bakoverkompatible.

Z-TEMP2 bruker protokollen Z-Wave plus (versjon 2) med lengre rekkevidde etc., etc. og jeg var i tvil om den kunne snakke med min kontroller, som er av typen Z-Wave plus (versjon 1). Fikk en HeatIt Z-TEMP2 i posten i dag, og det var null problemer med å inkludere den i systemet mitt og HomeSeer opprettet alle noder som den skulle. Eneste HomeSeer ikke hadde greid, var å legge inn assosiering til gruppe 2, den som rapporterer temperatur. Etter å ha lagt den til, får jeg samtlige verdier tilbake. Gjenstår å sjekke hvor lenge batteriene holder da, men mine gamle Digimax-termostater (422 MHz), er nok modne for utskifting nå ja.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.