Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lokal Verisure-integrasjon?


Helgemor

Anbefalte innlegg

Har noen jobbet med/kommet lenger med en 100% lokal integrasjon av Yale Doorman v2n?
Hadde vært kjekt å gjøre seg helt uavhengig av verisure's api med de begrensningene det har.
Alt er av interesse! z-wave-modulen (som kanskje eller kanskje ikke kan la seg bruke) eller et HW-hack med f.eks. Fibaro smart implant som kan spionere på status og kanskje låse/låse opp ved å simulere vrideren? Eller esp32/d1 mini og mqtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den... Men jeg har 4 Doorman som har fungert helt utmerket og uten behov for pleie i tre år før integrasjonen med Home Assistant råtnet. Så det blir en kostnad og en jobb å bytte alle.

Har tenkt å sjekke ut en mqtt-integrasjon, men med fortsatt verisure-avhengighet før jeg finner fram loddebolten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du problemer med integrasjonen? Jeg bruker den og har ikke hatt et eneste problem som jeg har merket.

 

Jeg bruker også en custom komponent som bygger på den offisielle Verisure-komponenten som gjør at jeg får styrt en varmepumpe som kun kan integreres med Verisure. Og det fungerer fint det også.

 

Ikke det at jeg er glad for at jeg må bruke Verisure, men den gir meg ingen problemer heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart, hvis du er villig til å lodde deg inn på motorstyringen på selve låsen å ha en ekstra boks (med ekstra batteri?) for å styre denne parallelt med selve låse-kretskortet så har du kanskje mulighet til å få til noe, men den jobben er nok betraktelig større enn å bytte låsene.

 

Jeg har ikke sjekket ut Yale Huben etter den kom, så vet ikke hvordan det er der.

 

Ellers er det bare de som har reverse engineered APIet som mobilappen til Veridure bruker, med de bregreninger som er der.

 

Yale Doorman er en helt super lås, men hvis målet er å integrere den med noe så er den søppel. Jeg gikk over til ID Lock 150, og den er nok "dårligere" enn Doorman, men den har Z-Wave kort så da havner den langt opp på listen for min del.

 

Jeg hadde Doorman i over 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt samme utfordring selv men da mot HomeSeer. Ser ut som Verisure stikker litt kjepper i hjulene for ekstern integrasjon ifra tid til annen. For øyeblikket er HomeSeer plugin ute av drift av en eller annen årsak. Spørsmålet er om det hadde vært mulig å gjøre integrasjon mot Yale sin egen hub evenutelt, om ikke det blir samme utfordring der.

Endret av Kenneth
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.8.2020 den 13.18, xibriz skrev:

Det jeg skal fortelle deg nå vil spare deg hundrevis av timer: Bytt til en annen elektronisk lås.

Må si det frister litt...

Bortsett fra automasjonsmulighetene er jeg meget fornøyd med doorman.

Vil bytte en lås (åpent kjøp på Elkjøp) og teste litt.

Er den stabil? Det dukker av og til opp betaversjoner av fw. Er de trygge?

Noe som er problematisk med doorman er at HA får beskjed ganske sjelden om status. Og at alt skjer på verisure's server, selvsagt, med begrensninger i antall forespørsler pr. tidsenhet.

Og selvsagt at Verisure til stadighet ringer og vil selge meg alarmer etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Helgemor skrev:

Må si det frister litt...

Bortsett fra automasjonsmulighetene er jeg meget fornøyd med doorman.

Vil bytte en lås (åpent kjøp på Elkjøp) og teste litt.

Er den stabil? Det dukker av og til opp betaversjoner av fw. Er de trygge?

Noe som er problematisk med doorman er at HA får beskjed ganske sjelden om status. Og at alt skjer på verisure's server, selvsagt, med begrensninger i antall forespørsler pr. tidsenhet.

Og selvsagt at Verisure til stadighet ringer og vil selge meg alarmer etc.

 

 

Nå har jeg bare eid ID Lock 150 i noen måneder, og Yale Doorman i over 5 år, men førsteinntrykket er at Doorman er en bedre lås.

Den funket alltid, aldri noe tull, oppgraderte aldri firmware (FW) på den (vet ikke om det er mulig engang).

 

ID Lock gjør mye rart. Jeg har satt den opp med "auto lock" slik som jeg også brukte på Doorman, men ID Lock kan finne på å låse seg når døren er åpen.

Det var også dag og natt når jeg oppgraderte fra FW som fulgte med låsen til siste beta.

 

Jeg har også lest at folk er mer fornøyd med touch-kodepanelet enn knappene på Doorman, men jeg er ikke helt der enda.

Noe jeg håper en en design feature er at hvis jeg bommer på koden så kan jeg bare fortsette å taste, så lenge de siste tallene er en gyldig kode så åpner den seg.

På Doorman måtte jeg prøve å åpne døren selv om jeg visste koden var feil.

 

Nå virker det som veldig mye cons, og det er vel korrekt. Hadde Yale ikke vært så sær med tanke på integrasjoner så hadde jeg fortsatt valgt den, men det gjør de ikke så da er man "tvunget" til å velge ett annet produkt som gjør ting rett med tanke på integrasjoner men desverre ligger noen år bakpå med tanke på FW til låsen.

 

Status på låsen kommer med en gang, og det går maks 3 sekunder fra jeg låser den opp fra huben til det skjer på låsen.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, xibriz skrev:

 

Interessant informasjon. Må vel satse på betaprogramvare, ser det ut til. Håper ikke de ligger "år" bak på FW.

Ser at Åpent kjøp hos Elkjøp ikke gjelder pga. Corona, men må vel ta sjansen likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Helgemor skrev:

Interessant informasjon. Må vel satse på betaprogramvare, ser det ut til. Håper ikke de ligger "år" bak på FW.

Ser at Åpent kjøp hos Elkjøp ikke gjelder pga. Corona, men må vel ta sjansen likevel.

 

Du kan sikkert bestille den på nett å bruke angrefristen innen 14 dager hvis du er forsiktig med den.

 

Merk at man må borre ett hull i døren for å montere ID Lock. Du burde sjekke monteringsanvisningen. Jeg tror det hullet blir dekket hvis du går tilbake til Doorman, men ikke hvis man går helt tilbake til en vanlig lås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel være mulig å reverse engineere protokollen mellom kommunikasjonsmodulen i yale doorman? det finnes jo en ny slik med zigbee, så et API må eksistere. Kanskje verdt bryet å kjøre en benketest med sniffing av signaler med en logikkanalysator på linjene ved å mekke en hjemmelaget "man in the middle" kabel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var snakk om dette på Facebook og der kom det fram kommunikasjon mot låsen fra vs er ukryptert. Personen som hadde sniffet det sa ikke noe særlig utenom det er ukryptert og bare å capture. Så i teorien kan en styre låsen med en enkel signal reverse engineering.

 

Jeg lurer mest på hva som går på gpio pinnene i låsen og om en kan capture traffiken på de. Tviler ikke på det er komplisert

 

Når det gjelder det trådløse har jeg en hackrf som burde klare den jobben, noen med hsrdwarekunnskskap kunne sjekke om vi kan få noe data ut av porten.

 

Har vi datastrømmen kan vi lage egen zwave el zigbee dongle enkelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gjennomført mine første tester med idlock!

Oppdaterte firmware til 1.5.6 (ikke beta, den ble offisiell den 27. august).

Første test ser bra ut, men det tar av og til ganske lang tid (>10 sek) å få tilbake status om at låsen er låst/ulåst (selve låsingen går raskt).

Jeg følger med på mqtt-meldingene, og ser at HA reagerer med en gang låst/ulåst-meldingen kommer, så forsinkelsen er antagelig i låsen.

Dessuten hadde det vært meget bra om låsen sendte med litt mer info i låst/opplåst-meldingene. Det burde fulgt med f.eks. hvem som låste opp (rfid-nr/pin-nr/manuelt/fjernstyrt), så slipper jeg å sjekke de andre sensorene for å finne ut dette.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
1 minutt siden, petersv skrev:

Hvilken s-wave-integrasjon bruker du @Helgemor? Den nye støtter andre ting/mere enn den gamle.

Bruker OpenZWave, som støtter det meste.

Men den også mangler noen biter, som f.eks. at når låsen sender "låst opp" så blir det ikke med info om hvem/hvilken kode/hvilken rfid som er brukt.

I følge Idlock-dokumentasjonen sendes denne informasjonen, men den ser ut til å forsvinne på vei gjennom OpenZWave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@petersv Nei, jeg har ikke fordypet meg i raw-kommunikasjonen, må kanskje det etterhvert.

Det jeg har observert mangler er

  1. Hvem låser opp? Rfid/kodenr/manuelt/fjernstyrt
  2. Varsel i tilfelle feil kode/rfid
  3. Status for "sensor latch", for å se om døra er åpen. I dag er det mulig å "låse" selv om døra står oppe. Ikke bra, så jeg vil gi et varsel dersom det skjer. Mulig jeg må opp med en egen dørsensor for dette.
  4. Koder, dvs. lese og sende kodedefinisjoner (pin og rfid)

Og når jeg restarter OpenZWave, kommer dørene opp som unavailable helt til jeg betjener låsen. Skjønner at det har noe med wakeup interval å gjøre, og ikke noe kjempeproblem, men upraktisk. (Jeg er jo stort sett hjemme når det må gjøres.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 09/09/2020 at 13:41, Helgemor said:

Bruker OpenZWave, som støtter det meste.

Men den også mangler noen biter, som f.eks. at når låsen sender "låst opp" så blir det ikke med info om hvem/hvilken kode/hvilken rfid som er brukt.

I følge Idlock-dokumentasjonen sendes denne informasjonen, men den ser ut til å forsvinne på vei gjennom OpenZWave.


kan være jeg ikke forstår da vi snakket om doorman, men du koblet ikke idlock zwave til doorman og får opp kommunikasjon i ozw?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2020 den 22.13, aleks skrev:


kan være jeg ikke forstår da vi snakket om doorman, men du koblet ikke idlock zwave til doorman og får opp kommunikasjon i ozw?

Nei. Prøvde meg på en zwave-plugg i doorman, men ga opp. Nå er alle doorman-låser byttet med idlock. De ser ut til å fungere mye bedre.

Jeg ser at det kommer en del info i zwave-pakkene fra låsen, så jeg er i gang med å bruke node red til å sette riktige statuser og fange opp alarmer (brann, innbrudd, åpen dør). Ser lovende ut.

Det eneste negative er at det av og til tar lang tid før kommandoer utføres og tilbakemeldinger kommer. Litt underlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 18/10/2020 at 21:57, Kråkerøymannen said:

Denne må jeg følge med på. 
Hadde håpet det var mulig å operere Doorman, integrert med Verisure fra Home Assistant, og gjerne via NFC. 
 

Noen som har fått til det, eller kan anbefale en vei å komme til målet?

Hei! Holder på med et prosjekt med å utvikle Mqtt støtte for Yale Doorman integrert med  Verisure.
Med Mqtt kan bortimot alle automasjonsystemer styre sin dør, alarm og det som ellers er satt opp i Verisure appen.
Desverre har jeg ikke varmepumpe eller smartplug'er, så det må vente.
Så langt er jeg kommet at jeg har en beta kjørende som henter ut status fra systemet.
En beta for kommando modulen er også klar, venter bare på en pakke i posten slik at jeg får integrert låsen min

med Verisure. Da får jeg testet den(uten smartplug og varmepumpe).
Når dette er klart blir systemet integrert i HomeSeer via mcsMqtt plugin'en.

Endret av Rogerbl
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 18/10/2020 at 21:57, Kråkerøymannen said:

Denne må jeg følge med på. 
Hadde håpet det var mulig å operere Doorman, integrert med Verisure fra Home Assistant, og gjerne via NFC. 
 

Noen som har fått til det, eller kan anbefale en vei å komme til målet?

 

Hva er det du ikke får til der? Verisure finnes jo som integrasjon i HA og der kan du styre alt bortsett fra Climate. Jeg har brukt den integrasjonen i flere år nå og det fungerer fint. Eneste jeg har å utsette er at den innimellom bruker noen sekunder på å oppdatere status til HA hvis du feks låser døra manuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 28/10/2020 at 22:36, Rogerbl said:

Hei! Holder på med et prosjekt med å utvikle Mqtt støtte for Yale Doorman integrert med  Verisure.
Med Mqtt kan bortimot alle automasjonsystemer styre sin dør, alarm og det som ellers er satt opp i Verisure appen.
Desverre har jeg ikke varmepumpe eller smartplug'er, så det må vente.
Så langt er jeg kommet at jeg har en beta kjørende som henter ut status fra systemet.
En beta for kommando modulen er også klar, venter bare på en pakke i posten slik at jeg får integrert låsen min

med Verisure. Da får jeg testet den(uten smartplug og varmepumpe).
Når dette er klart blir systemet integrert i HomeSeer via mcsMqtt plugin'en.

Da har jeg ferdig kommando modulen. Den er testet med dørlås og alarm settinger. Smartplugger og varmepumpe
får jeg ikke testet men støtte for disse er lagt inn.
Programvaren er basert på https://github.com/persandstrom biblioteket og tilpasset MQTT.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 29.10.2020 den 8.32, Mathias skrev:

 

Hva er det du ikke får til der? Verisure finnes jo som integrasjon i HA og der kan du styre alt bortsett fra Climate. Jeg har brukt den integrasjonen i flere år nå og det fungerer fint. Eneste jeg har å utsette er at den innimellom bruker noen sekunder på å oppdatere status til HA hvis du feks låser døra manuelt.

Hei, @Mathias
Det er åpenbart noe som ikke stemmer her hos meg når det gjelder Verisure.
Integrasjonen kjører, men jeg får kun frem ´binary_sensor.verisure_ethernet_status´og ingen andre entiteter med Verisure i navnet.

 

Jeg kjører Verisure uten abb., men har full tilgang via Verisure appen og ønsker altså å kunne låse/låse opp via HA i tilegg.

Her er innholdet mitt fra confiuration.yaml
 

verisure:
  username: !secret verisure_username
  password: !secret verisure_password
  locks: true
  default_lock_code: !secret alarm_control_panel_code

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.