Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HS4 og Nortek Zigbee


Fermate

Anbefalte innlegg

Det lå en Nortek Zigbee & Z-Wave USB stick og ventet på meg da jeg kom hjem fra ferie i Danmark på fredag.

 

image.png

 

I går satte jeg opp en HS4 og plugget den inn.

Klønet litt med å legge inn CP210X drivere og forsøkte først å legge inn den "vanlige" Zigbee plugin'en til HS4 men den ga kun mulighet for OSRAM Zigbee.

Men da jeg fikk lagt inn BETA versjonen av Zigbee plugin'en gikk det bedre og jeg fikk opp "Manage Network" og kunne legge inn Nortek USB'en:

 

image.png

 

Sticken opptrer som 2 helt forskjellige Com porter_og jeg kan la være å starte opp den amerikanske Z-way delen:

(Her er Nortek Zigbee på COM3 og en Europeisk UZB på COM4)

 

image.png

 

Jeg regner med at fok er sultne på info så jeg gjorde noe små inkluderinger med HW jeg hadde liggende men har desverre ikke tid til å gjøre noe grundig akkurat nå. Det jeg rakk var følgende:

 

Først la jeg inn en Osram plug og den virket med en gang:

image.png

 

image.png

 

Active Power ser riktig nok gal ut siden den ikke hadde noe belastning.

 

Så prøvde jeg en par IKEA pærer uten hell. 

Men det skyldes nok at de har ligget LENGE og sannsynligvis på FW oppgraderes først. Skal se om jeg rekker å rigge opp noe for å få gjort det senere. 

 

3 sensorer jeg hadde liggende for test fra Safe4 gikk rett inn men jeg er litt usikker på om de oppdaterer seg som de skal. Må sjekke mer senere:

image.png

 

Så fant jeg fram en IKEA plugin SW: 

image.png

Den funker også fint men har en dimmer (?) som vel ikkeskal være der?


image.png

 

Det var det jeg rakk i denne omgang.

Hører spent fra andre hva de får testet og får til å virke.
(Særlig ELKO Dimmeren :) )

 

Meldingen fra meg foreløpig er altså at:

 

  • NORTEK Zigbee sticken virker på HS4
  • Den kan startes med bare Zigbee delen og la den amerikanske Z-wave delen ligge passiv.
  • Det går ann å inkludere devicer og flere av dem funker greit.

 

 

Her er en par skjermbilder til:

 

image.png

 

 

image.png

 

 image.pngimage.png

 

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg foretrukket deConz dersom denne hadde hatt native suport i en plugin i HS.

Det å kjøre den gjennom JowiHue (som jeg har en følelse av at er poll basert) som igjen skal ha deConz sin SW kjørende blir litt for krøkkete synes jeg.

 

Det er derfor jeg har ventet med å gå over til HS4 til de har noe som funker på ZigBee direkte.

 

Hvor velfungerende ting fra HS er i BETA fasen er jo en annen sak ;) 

Men der gjelder det kun en ting: Å teste SELV

 

(Når skal du begynne å teste ? ;)  )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil denne virke med Xiaomi Aqara sensorer tro? Har en del av de liggende, samt at jeg bruker IKEA plugger som forsterkere rundt omkring.

Denne plugges vel rett i komputeren, men min står ikke serlig sentralt i huset (kjellern). Er det mulig å bruke en pi til den slik at den kan kobles til et valgfri sted i huset?

Mulig IKEA forterkerne greier å opprettholde et godt Zigbee nettverk, med usb en i kjellern.

 

Sitter å teller på knappene om å gå over til HS4, da jeg er forholdsvis ny med homeseer og fikk med lisens for HS4 da jeg kjøpte HS3.

Jeg har Zigbee med deconz oppe og går stabilt, men har ikke lagt til mange sensorer enda. Ser for meg det kan bli mye jobb og først sette opp alt med HS3, for å hoppe over til HS4 senere. 

 

 

Endret av Slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, Moskus said:

Du overfører oppsettet ditt, det skal gå ganske smertefritt.

Mener du at det går an å overføre et Conbee/Deconz/JowiHue/HS3-oppsett rett over til Nortek/HS4-oppsett?

Eller tenker du Conbee/Deconz/JowiHue/HS3 til Conbee/Deconz/JowiHue/HS4?

 

Er enig i at det siste alternativet bør være ganske greit, men blir (positivt) overrasket om det første også er en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.8.2020 den 22.35, Fermate skrev:

Så fant jeg fram en IKEA plugin SW: 

image.png

Den funker også fint men har en dimmer (?) som vel ikkeskal være der?


Det er slik den fungerer. Alle dimmeverdier over 0 blir PÅ.

Regner med at Ikea tok kretskort og det meste av firmware fra en lyspære og sparte noen kroner på utvikling.

 

Billig og god! Iallefall over de to månedene jeg har hatt de.

 

 

Endret av NilsOF
Smør på flesk
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nortek-stikka har etter det jeg har fått med meg en Silabs EM358 chip.

Når Nortek-stikka er støttet så skulle msn tro at også andre Stikker med Silabs EM358 vil fungere, feks. Bitronvideo sin: https://www.amazon.de/Bitronvideo-ZigBee-Funkstick-QIVICON-Home/dp/B07T6ZKSMF/ref=sr_1_7?dchild=1&keywords=bitron+video&qid=1598603093&sr=8-7

 

Problemet med mine to Bitronvideo-stikker er at de er levert med gammel firmware.

En bug i disse er at noen Huepærer ikke vil la seg inkludere i nettet.

(regner med å få oppgradert firmwaren når ledig tid samsvarer mellom meg og openhabutvikler)

 

Hvilken firmware-versjon leveres Nortek-stikka med?

Kan den oppgraderes?

 

Om jeg har klart å få med meg tingene riktig, så er firmwaren i chippen skrevet av Silabs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testa litt til:

Etter at jeg koble opp IKEA GW'en og oppdaterte FW på pæra lot den seg inkludere (og styre) helt fint:

 

image.png

 


Etter å ha satt opp XigBee til å polle hvert 5 sek (!) 

 

image.png

 

.. funka Heimann Dør-sensoern helt fint:

 

image.pngimage.png   

 

Ø? Men er det kun polling som er greia på denne ZigBee'en da??!! :( 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
På 24.8.2020 den 22.35, Fermate skrev:

Så prøvde jeg en par IKEA pærer uten hell. 

Men det skyldes nok at de har ligget LENGE og sannsynligvis på FW oppgraderes først. Skal se om jeg rekker å rigge opp noe for å få gjort det senere. 

Ei stund sidan eg har inkludert IKEA Trådfri no, men min erfaring er at desse er veldig kresne på av/på-sekvensen (5 ganger var det vel?). Meiner eg kom fram til at det fungerte ganske bra om "av-periodane" var litt lengre enn på, kanskje 0,5-1 sekund av og så fort du klarer (0,1-0,2 sekund) på.

Verdt eit forsøk for dei som slit, men kanskje dette har blitt bedre med nyare fw-versjonar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Slabbedask skrev (4 timer siden):

Hvordan er erfaringene med Nortek Zigbee

Bare for å legge til litt info angående "Ember"-baserte zigbee coordinatorer;

Dess nyere firmware, dess bedre vil de fungere med zigbee v3 -dingser.

Dess mere minne de har, jo flere router og dingser kan de holde rede på.

Jeg ville heller gått for denne: https://www.popp.eu/zb-stick/

Den har en nyere og oppdatert "Ember"-chip og man slipper unna den unyttige z-wave biten med US-frekvenser som farlig nok kolliderer med de Norske GSM-frekvensene.

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på at det er viktig 😷 at HS kan snakke med stikka:

 - sjekk at HS kan snakke på riktig baudrate og flowcontroll (sw eller hw).

 - på ett tidspunkt endret Silabs seriellprotokollen. Jeg vet ikke om HS støtter begge.


Om begge ovenstående er oppfylt så er det bedre dess nyere chipsett og dess nyere firmware stikka har. Og ting vil da bare virke (i teorien, men rart viss ikke).

Jeg kan grave fram litt mere detaljer om ønskelig.

Endret av NilsOF
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NilsOF skrev (15 timer siden):

Bare for å legge til litt info angående "Ember"-baserte zigbee coordinatorer;

Dess nyere firmware, dess bedre vil de fungere med zigbee v3 -dingser.

Dess mere minne de har, jo flere router og dingser kan de holde rede på.

Jeg ville heller gått for denne: https://www.popp.eu/zb-stick/

Den har en nyere og oppdatert "Ember"-chip og man slipper unna den unyttige z-wave biten med US-frekvenser som farlig nok kolliderer med de Norske GSM-frekvensene.

 

Proshop har den

https://www.proshop.no/Mini-PC-Android-Raspberry-Pi/Popp-ZB-Stick-Zigbee/2912349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Følger tråden.

 

Får ikke kombinasjonen HS4 og Nortek Zigbee til å virke slik som Fermate beskriver. Hue enheter smetter rett inn uten problemer, men Ikea og Aqara enheter kommer opp sånn her:

Screenshot_1.jpg

Endret av DanR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.