Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Terminering av CAT6 veggkontakter


Anbefalte innlegg

Jeg skal ha kablet nett inn i et separat rom/bod, der jeg har Home Assistant og en NAS. Jeg har trukket opp en CAT6-kabel mellom to punkter og skal terminere veggkontakter. Så er spørsmålet: skal jeg terminere som om det var en plugg (dvs. halv oransje,oransje, halv grønn, blå, halv blå, grønn, halv brun, brun) i begge ender? Prøvde å koble opp mellom en Ubiquiti Dream Machine og en USW8 i hver ende. Null reaksjon. 

 

Bruker kronverktøy for å terminere. Skal også se om jeg kan låne et testverktøy fra jobben i dag for å se om alle punktene har kontakt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemt det, tenkte at du brukte tang nå jeg leste kronverktøy... Er pluggen din merket feks slik som dette? Jeg koblet bare likt utfra merking i veggboks på begge sider og det ble rett. 

En tester kan være lurt ja hvis du lurer på om noen av lederne har dårlig kontakt

 

post-119590-0-65528200-1398776697.jpg

Endret av AndreasLie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt tipset av en kollega om at kanskje ikke nødvendigvis knivene i knivkontakten er skarpe nok for isolasjonen i lederne, så kan være jeg må pelle opp og dunke inn igjen et par ganger for å få skikkelig kontakt.

 

Sånn går det kanskje når man kjøper "nesten-ELKO" til 1/3 av prisen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@AndreasLie Den kontakten på bildet får ikke godkjent tilkobling fra meg.

Hakk og sår i ledere/ isolasjon.

 

@baronKanon

Nettverkskabelen skal ligge så rett som mulig.

Ved trekking/legging skal svinger ikke ha radius mindre enn 8x kabeldiameteren for å opprettholde standarden for Cat6.

Ferdig installert skal radius ikke være mindre enn 4x kabeldiameteren.

Hold farger tvunnet sammen så langt inn mot tilkoblingsklemmen som praktisk mulig.

 

Om du har mulighet til å lirke ut selve tilkoblingsklemmen og ser på den rett forfra så skal lederne ligge helt i bunn på "kniven" i koblingen.

\o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ (Forsøk på å vise riktig terminering)

En leder som ligger høyere enn det vil etter all sannsynlighet ikke gi forbindelse fra kabel til selve kontakten hvor patchesnoren plugges i.

\o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ (Forsøk på å vise terminering med feil på kniv nr5 fra venstre)

 

Vanligste kobling i kontakter er B: (1 til 8 )
1-Hvit/Blå

2-Blå

3-Hvit/Oransje

4-Oransje

5-Hvit/Grønn

6-Grønn

7-Hvit/Brun

8-Brun

 

Det viktigste er at du har samme kobling i begge ender. (Patchepanel- kontakt, kontakt- kontakt)

Bruker du ferdiglaget patchesnor får du det riktig.

Om det er feil tilkoblinger i forhold til kabeltype kan du få dårlig/manglende kontakt mellom tilkobling og leder. (typisk Cat 6 kontakt og Cat5 kabel)

Noen "billige" nettverkskabler har hardere plast isolasjon og da kan du også få manglende/dårlig kontakt i tilkoblingen.

 

Jeg har et tusentals slike koblinger på samvittigheten så jeg synes ikke dette er så vanskelig som noen vil ha det til. (Skjønner ikke at det er mulig å gjøre feil. 😉😎 )

 

En partester gir deg svar på om det er feilkobling, men den sier ikke noe om kvaliteten på koblingen.

Da må det brukes en pentascanner og det er det sværet få som har liggende i verktøyskuffen. 

Før en bruker pentascanner bør en ha eget kurs for å forstå og tyde måleresultatene.

Unødvendig å bruke pentascanner i hjemmenettverk der det er begrenset lengde på nettverkskablene.

 

Tvi, tvi og lykke til med koblingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AndreasLie skrev:

Glemt det, tenkte at du brukte tang nå jeg leste kronverktøy... Er pluggen din merket feks slik som dette? Jeg koblet bare likt utfra merking i veggboks på begge sider og det ble rett. 

En tester kan være lurt ja hvis du lurer på om noen av lederne har dårlig kontakt

 

post-119590-0-65528200-1398776697.jpg

 

Dette er koblet feil, og vil medføre nedsatt hastighet... Patchekabler i Norge følger B-merking, mens du har koblet etter A-merking. Du vil da få en krysning på parene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MrE skrev:

Dette er koblet feil, og vil medføre nedsatt hastighet... Patchekabler i Norge følger B-merking, mens du har koblet etter A-merking. Du vil da få en krysning på parene.

Så lenge det er koblet likt i begge ender vil det ikke spille noen rolle om det er koblet etter A eller B.

Patchesnorer kan ha ulik kobling, rett og krysset. 

I dag brukes rett kobling i patchesnorer som kjøpes ferdig i butikk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jarle F skrev:

Så lenge det er koblet likt i begge ender vil det ikke spille noen rolle om det er koblet etter A eller B.

Patchesnorer kan ha ulik kobling, rett og krysset. 

I dag brukes rett kobling i patchesnorer som kjøpes ferdig i butikk.

Det har selvfølgelig noe å si når man plugger i en patchesnor etter B-standarden, da blirre kluss..

Krysskoblet patchesnor finnes vel ikke lenger og har vel ikke vært ett tema etter digial kryssing kom på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, MrE said:

Det har selvfølgelig noe å si når man plugger i en patchesnor etter B-standarden, da blirre kluss..

Kan du forklare hvorfor det har noe å si at kabel og patchesnor er koblet etter forskjellige standarder (A vs B)?

Forskjellen på A og B er jo bare hvilke par som er koblet på hvilke pinner (grønt og oransje par er byttet om).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å se av bilde, men om alle de "hvite" trådene tilhører fargen på tråden til høyre for den så bør det funger.

Men for ordens skyld så ville jeg ha koblet iht. merkingen, eller A eller B (som nevnt av flere så er B vanligst i norge).

 

Du bør også etterstrebe å beholde "tvinningen" av par'ene lengre inn mot koblingsplintene for best mulig ytelse på kabelen. Men det vil sannsynligvis fungere slik som det er nå også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan det er koblet har ingen betydning så lenge det er likt i begge ender.

For fremtidige koblinger er det nok best å følge merkingen på kontakten.

 

Ser det mangler en leder på kontakt nr. 3 fra venstre på bildet.

Det kan ha betydning for manglende datasignal som du nevnte i første post i denne tråden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Jarle F said:

Hvordan det er koblet har ingen betydning så lenge det er likt i begge ender.

 

Dette er vel litt vel forenklet? Det vil kanskje fungere, men et absolutt minimum bør være å koble slik at trådpar'ene faktisk får fungere som tiltenkt...

For Elko-kontakter (og kanskje mange andre) er dette enkelt, ved å bare koble "rett frem" slik som du beskriver lengre opp, men det er bare fordi Elko har lagt opp kontakten slik at "kryssingen" gjøres mellom plinten og kontakten i stede for at du må gjøre det når du kobler. Se skjemaet til Elko-kontakter her:

image.thumb.png.6f00e85508b79db201013e11689163d3.png

 

Men jeg er enig i at når kontakten er så godt merket som f.eks. Elko sine så er det ingen grunn til å ikke bare bestemme seg for om man vi benytte A eller B og koble iht. merkingen. IMHO så er det mye greiere enn å lage sin egen standard som man må huske når man skal koble andre enden av kabelen.

Endret av Hillmar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

T-568B – Brukes i Europa og anbefales brukt av dere som gjør dette selv.

Brukt i de fleste ferdige CAT 5-kabler, samt brukes også i CAT 6 kabling..
 

Det finnes egne regler for kabling i bolig ref. NEK 700, og elektriker som installerer datakabel i bolig må ha egen godkjenning som heter ENA og godkjenning av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet. Her er en liste over alle autoriserte firma: Link>

Men husk:
"Det kreves ikke autorisasjon for installasjon av ekomnett når alt installasjonsmateriell og utstyr som inngår i nettet er spesielt fremstilt for å kunne installeres av personer uten særskilt faglig kompetanse."

/Helge

Endret av Byelektrikeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Hillmar skrev:

Dette er vel litt vel forenklet? Det vil kanskje fungere, men et absolutt minimum bør være å koble slik at trådpar'ene faktisk får fungere som tiltenkt...

For Elko-kontakter (og kanskje mange andre) er dette enkelt, ved å bare koble "rett frem" slik som du beskriver lengre opp, men det er bare fordi Elko har lagt opp kontakten slik at "kryssingen" gjøres mellom plinten og kontakten i stede for at du må gjøre det når du kobler. Se skjemaet til Elko-kontakter her:

image.thumb.png.6f00e85508b79db201013e11689163d3.png

 

Men jeg er enig i at når kontakten er så godt merket som f.eks. Elko sine så er det ingen grunn til å ikke bare bestemme seg for om man vi benytte A eller B og koble iht. merkingen. IMHO så er det mye greiere enn å lage sin egen standard som man må huske når man skal koble andre enden av kabelen.

Parene i en Cat6 kabel er revolvert, hvor hvert par har ulik revolvering («tvist» per mm). Ved bytte av «farger» vil ikke lenger denne revolveringen fungere, og kabelen blir mer utsatt for krysstale, både NEXT og FEXT.

Det er ingen problem hvis alt er samme standard, men patchesnorer kjøpt i europa er for det meste standard B. Kobler man da veggkontakter etter A og bruker patchesnor med standard B blir det kluss.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutes ago, MrE said:

Parene i en Cat6 kabel er revolvert, hvor hvert par har ulik revolvering («tvist» per mm). Ved bytte av «farger» vil ikke lenger denne revolveringen fungere, og kabelen blir mer utsatt for krysstale, både NEXT og FEXT.

Det er ingen problem hvis alt er samme standard, men patchesnorer kjøpt i europa er for det meste standard B. Kobler man da veggkontakter etter A og bruker patchesnor med standard B blir det kluss.

Jeg skal innrømme at vi er på god vei ut av mitt kunnskapsområde, men jeg klarer ikke helt å forstå at mixing av kabel koblet etter A og patchesnor koblet etter B skal skape "kluss".

Revolveringen av de forskjellige par'ene er vel ikke "skreddersydd" for hhv. TxRxA/B/C/D på noe vis? Jeg trodde poenget kun var at det skulle være innbyrdes forskjellig revolvering mellom par'ene...

Kan ikke da forstå hvorfor det har noe å si at revolveringen på grønt og oransje par "byttes" når man går fra kabelen i veggen til patchesnoren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Hillmar skrev:

Jeg skal innrømme at vi er på god vei ut av mitt kunnskapsområde, men jeg klarer ikke helt å forstå at mixing av kabel koblet etter A og patchesnor koblet etter B skal skape "kluss".

Revolveringen av de forskjellige par'ene er vel ikke "skreddersydd" for hhv. TxRxA/B/C/D på noe vis? Jeg trodde poenget kun var at det skulle være innbyrdes forskjellig revolvering mellom par'ene...

Kan ikke da forstå hvorfor det har noe å si at revolveringen på grønt og oransje par "byttes" når man går fra kabelen i veggen til patchesnoren...

Datatrafikk, og spesielt ikke nettverkstestere, liker ikke endringer i revolveringen. Revolveringen er ikke lik på de ulike parene, så ett fargebytte underveis i kabelstrekket er en uting.

Tviler dog på at man vil merke noe til det, uten en nettverkstester.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, MrE said:

Datatrafikk, og spesielt ikke nettverkstestere, liker ikke endringer i revolveringen. Revolveringen er ikke lik på de ulike parene, så ett fargebytte underveis i kabelstrekket er en uting.

Tviler dog på at man vil merke noe til det, uten en nettverkstester.

Takk for oppklaring. Lærer stadig noe nytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sjekket en del, så fant jeg til slutt ut hvordan jeg skulle koble:

Følg den forbaskede fargekodingen! Hvorfor? Jo, det skal jeg fortelle deg. Denne veggboksen hadde ikke inngangsklemmer i samme rekkefølge som kontaktpunktene i kontakten, men litt kryss hitten og ditten. Dermed ble fargekodingen helt riktig når den var stokket fra inngangsklemmene til selve kontaktpunktet. Det var FOR enkelt, altså.

 

Neste punkt var at kronverktøyet mitt ikke klarte helt å dytte lederne helt ned (ikke på alle, men noen), men de ble bøyd over. Frem med baksiden av en stanleykniv og dytte ned. Noen som har noen formening om hva som kan ha gått galt der? Seig isolasjon på lederne? feil verktøy? Feil teknikk?

 

Summa summarum: jeg har nå 1Gb-link mellom UDM og USW, og nettverket mitt er nok engang i zen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.