Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Fibaro Z-wave problem etter oppgradering HS3 til HS4


MrM

Spørsmål

Etter oppgradering av Homeseer 3 til 4 så fikk jeg problemer med alle z-wave enhetene, merket det først på en veggbryter fra Aotec. Slettet og satte opp A-eon z-stick på nytt og startet med å hente inn Fibaro røykvaslere. Men det kom det bare en linje inn under devices pr enhet. Temperatur og flere andre associations ble borte eller kommer ikke frem. Og jeg får ikke hentet de frem.

Har en Aotec 4 knapper veggbryter som ikke fungerer lenger heller.

Noen som har noen ide om hva som er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Ok, det er for sent nå, men sånn at alle kan lære: Det skal mye til at det lønner seg å bare radere ut et Z-wave nettverk for å sette det opp på nytt.

 

Det skjer ikke så mye som skal kunne gå galt ved en oppgradering fra HS3 til HS4, den viktige informasjonen ligger i controlleren din.

Er det noen feilmeldinger i loggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei Moskus, for det første utrolig bra at du er der IGJEN.

Det startet med feil i Controll Management på Z-wave plugging, ikke mulig å få grønn hake på z-wave  interfacet sin Aeon stick. Lette rundt og måtte slette får å få z-sticken opp å gå. Sikkert ikke smarteste. Så så jeg at at en del av Fibaro devicene kom opp som Sigma devices.

Det positive nå er at jeg får ryddet litt.

Tidligere i HAS3 og beta HS4 kunne jeg legge inn en ny node og alle features kom inn med engang. Eks temp, batteri status mm. Nå er fetures fanen tom, og det er bare en linje i devuces.

 

Er det denne loggen du tenker på:

Connecting to server at 127.0.0.1...
Connected, waiting to be initialized...
Z-Wave Plugin: OS Type is Windows
Error opening com port: Porten COM6 finnes ikke. Trace:   ved System.IO.Ports.InternalResources.WinIOError(Int32 errorCode, String str)
   ved System.IO.Ports.SerialStream..ctor(String portName, Int32 baudRate, Parity parity, Int32 dataBits, StopBits stopBits, Int32 readTimeout, Int32 writeTimeout, Handshake handshake, Boolean dtrEnable, Boolean rtsEnable, Boolean discardNull, Byte parityReplace)
   ved System.IO.Ports.SerialPort.Open()
   ved HSPI_ZWave.ZWaveAPI.RThreadProc_Serial()
Error: Aeon Z-stick: Cannot open COM port COM6, exiting. Ex=Porten COM6 finnes ikke.
Error opening com port: Porten COM6 finnes ikke. Trace:   ved System.IO.Ports.InternalResources.WinIOError(Int32 errorCode, String str)
   ved System.IO.Ports.SerialStream..ctor(String portName, Int32 baudRate, Parity parity, Int32 dataBits, StopBits stopBits, Int32 readTimeout, Int32 writeTimeout, Handshake handshake, Boolean dtrEnable, Boolean rtsEnable, Boolean discardNull, Byte parityReplace)
   ved System.IO.Ports.SerialPort.Open()
   ved HSPI_ZWave.ZWaveAPI.RThreadProc_Serial()

 

Det står feil på com6 men jeg har grønn hake som indikere ok når jeg er inne på interfacet.

 

 

Endret av MrM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
8 minutter siden, Guahtdim skrev:

Personlig er jeg veldig fan av:

Trekk ut usb stick.

Restart OS

Putt inn usb stick i en annen usb-port.

 

Det har funket for meg de gangene z-wave ikke har fungert (men dette har vært i HS3).

Usikker på om det fungerer like greit i HS4.

Fungerte ikke så bra, ikke bare i HS3 men også andre steder er det nyttig.

 

 

Endret av MrM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Problemet er her:

2 timer siden, MrM skrev:

Error opening com port: Porten COM6 finnes ikke

 

Av en eller annen grunn finner den ikke COM-porten. Men det kan være så enkelt at den har fått en ny verdi. Sjekk Enhetsbehandlig ("Device Manager" på engelsk). Det enkleste er å høyreklikke på startmenyen (eller trykke Win+X), og velge "Enhetsbehandlig" derfra.

image.png

 

Finner du noe under "COM-porter"? (Husker ikke hva den heter på norsk).

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hadde også COM-port feil i HS4 (usikker på om det har noe med HS4 å gjøre egentlig)..

 

Jeg har UZB1, jeg lastet ned driver, nappet ut alle USB-tilkoblinger, inklusiv mus & tastatur, plugget inn UZB1 igjen, så hvilken COM-port den fikk, installerte driver, restartet maskinen, plugget tilbake usb tilkoblingene. Fungert fint siden.

Jeg hadde også OK i status i HS. Det begynte med at events hadde stor forsinkelse, inkludering av nye enheter streika og grensesnittet restartet seg selv og så videre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Moskus skrev:

Problemet er her:

 

Av en eller annen grunn finner den ikke COM-porten. Men det kan være så enkelt at den har fått en ny verdi. Sjekk Enhetsbehandlig ("Device Manager" på engelsk). Det enkleste er å høyreklikke på startmenyen (eller trykke Win+X), og velge "Enhetsbehandlig" derfra.

image.png

 

Finner du noe under "COM-porter"? (Husker ikke hva den heter på norsk).

 

 

 

  

Fikk løst det, måtte ta en telefon og i mellomtiden så hadde det fixet seg på en eller annen måte. La til devicene på nytt og da kom alle featurene seg inn automatisk. Trengte ikke å gå inn på porten.

Men nytt problem og det er å få sirena på en annen røykvarslere til å fungere, som å sette røykvarslerne i serie. Mener jeg hadde det i forrige oppsette, det noen år gammelt. Mener det var mulig å sette parameter 1 til verdi 5 på 1 byte. Fikk aldri testet det.

Endret av MrM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.