Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Bygging av smarthus


pannelars

Spørsmål

Er i prosess med å starte å bygge nytt hus, grunnarbeidet er igang om ca 1 måned. Har i den forbindelse startet å se/lese en del på smarthus og teknologi. Varme i huset blir kombo av vannbåren varme og elektrisk kabler/folie.

 

Har i grunn falt på følgende enn så lenge:

  • Homey Pro (Enkelt grensesnitt og muligheter for egne apper)
  • Philips hue (Testet en del allerede og er fornøyd med de)
  • Heatit termostater
  • Aqara sensorer 
  • Yale Doorman 
  • Verisure alarm
  • Kun Trådløse brytere (Ikke landet på merke her)
  • Data nettverk med Unifi (FW, AP, SW)
  • Unifi overvåkingskamera

 

Noen innspill til ting som er lurt å tenkte på i start fasen av bygging? Tenker da på rør plassering, valg av leverandører osv. 

 

Spørsmål jeg har så langt:

  1. Bør alle pærer uansett type kobles rett til Homey eller via Hue? Mister jeg noe ved å droppe Hue Hub?
  2. Valg av ventilasjon og mulighet for å styre denne ser jeg er mange som har hatt problemer med. noen anbefalinger på type som enkelt lar seg styre?
  3. Har i grunn tenkt å trekke CAT-6 (Data) rundt i alle rom for ulike ting, er dette noe jeg bør trekke til ulike sensorer også eller er batteri og trådløst godt nok?

 

Åpen for innspill og diskusjon, er ny på forumet, men jobber med IT til daglig så har god forståelse av teknologi og systemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
47 minutter siden, pannelars skrev:

Valg av ventilasjon og mulighet for å styre denne ser jeg er mange som har hatt problemer med. noen anbefalinger på type som enkelt lar seg styre?

Har god erfaring med SystemAir via Modbus. Men jeg vet ikke hvilken støtte Homey har for det.

 

48 minutter siden, pannelars skrev:

Har i grunn tenkt å trekke CAT-6 (Data) rundt i alle rom for ulike ting, er dette noe jeg bør trekke til ulike sensorer også eller er batteri og trådløst godt nok?

Legg dobbel CAT-6 mens du er i gang.

 

Jeg har gått for Z-wave på det aller meste av belysning og oppvarming (du har HeatIt-termostater), og jeg la opp kabel for innfelling av Multisensor6, og det er veldig behagelig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 timer siden, pannelars skrev:

Spørsmål jeg har så langt:

  1. Bør alle pærer uansett type kobles rett til Homey eller via Hue? Mister jeg noe ved å droppe Hue Hub?
  2. Valg av ventilasjon og mulighet for å styre denne ser jeg er mange som har hatt problemer med. noen anbefalinger på type som enkelt lar seg styre?
  3. Har i grunn tenkt å trekke CAT-6 (Data) rundt i alle rom for ulike ting, er dette noe jeg bør trekke til ulike sensorer også eller er batteri og trådløst godt nok?

 

1. For lys hadde jeg planlagt med en løsning som var rask og stabil. Selv hadde jeg gått for en hub og lagt opp strømmen slik at tradisjonelle brytere kan installeres dersom hvisom. Har som hovedregel å legge opp til modulære løsninger der smarthome-kontroller knytter sammen systemer som i utgangspunktet er autonome.

2. Systemair med Modbus er fantastisk -- hvis du har et system som støtter Modbus

3. Blir aldri feil med minst 2x CAT-6 eller bedre til hvert rom. Trådløst er flott når man er usikker på plassering eller redd for batterieleminatorbrann.

Endret av teeko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
8 timer siden, pannelars skrev:

Noen innspill til ting som er lurt å tenkte på i start fasen av bygging? Tenker da på rør plassering, valg av leverandører osv. 

 

Jeg svarer sikkert ikke på det du tenker på, men gir deg en "braindump" av noen momenter i tilfelle noe skulle være intressant.

 

1. Kabelføringer gjennom yttervegg

- forbered potensielle fremtidige prosjekter som krever kabelføring gjennom yttervegg
- både for det estetiske og med tanke på tett dampsperre
- varmepumpe utedel, ytre solskjerming, antenner, utekamera høyt opp på fasadene, elbillader, robotgressklipper (både lader og klippergarasje) osv. osv. osv.
- tilsvarende legge opp rør for strøm i hagen og under asfalt osv.
- pass på at håndverker ikke tar snartveier når trekkerør legges i yttervegg (kondensdumper osv.)
- to trekkerør for fiber inn huset kan være nyttig for å ikke låse seg til leverandør

 

2. Kjøling

- ofte minst like viktig som oppvarming i et nytt tett hus

- legge opp strøm for ytre solskjerming til hver enkelt vindu (vest og sør)
- legge opp løsning for distribusjon av avkjølt luft fra VP (vifte som suger opp luften opp gjennom etasjer o.l.)
- husk at innedel av luft-til-luft varmepumpe oftest må installeres mot yttervegg
- løsning ute for drenering av kondensvann (sommer) og smeltevann (vinter) fra VP (slippe å grave dette senere)

 

3. Oppvarming av bolig og vann
- ville lagt både varmekabler og VBV på bad -- ikke sikkert VBV faller i smak der
- tenke på dimensjoner for rør dersom en luft/væske-til-væske VP fremover skal forvarme vann til VVB

 

4. Ventilasjon
- inntak høyt oppe på veggen - unngå naboenes avgasser fra bil, fyring og grill

- kjøpe en Airthings Wave Plus så tidlig som mulig - ikke bare for å sikre at radon oppdages og utbedres tidlig i prosjektet, men synes produktet virkelig er bra
- vurdere nøye plassert inntak og avtrekk på teknisk rom for å bli kvitt og nyttiggjøre varme fra servere, svitsjer osv.
- tenke om det er behov for strøm til en sensor som har kontroll på status spjell/tilluftsrør til peis

 

5. Vann
- husk god dimensjon på rør og utekran dersom du har stor hage (kran som passer Gardena Maxi-Flow 3/4" eller tilsvarende)

 

6. Audio/video
- legge opp skjult kabling til Atmos høytalere - oppe i front tror jeg det er lettest å få til bra lyd 
- dersom bekymret for refleksjoner så er det mange fine løsninger for å redusere dette med noen grad av WAF
- gjerne en egen "ren" kurs til HiFi hvis man er opptatt av slikt

 

7. Dørklokke og lås
- test dørklokke-kamera og se om du tror det virkelig vil fungere bra. Ofte kan et eksternt kamera på skrå være bedre. '(Og uansett viktig å sette seg inn i hva som er lov, men det gjelder jo alle områder.)
- når man bygger er jo elektrisk sluttstykke et godt alternativ til hvis man vil ha en klassisk lås
- en tradisjonell sikkerhetslås kan vurderes i tillegg - hvis man er bekymret for sikkerheten

 

8. Garasje
- løsning for styring av port
- legge opp til å måle fukt, nok ventiler og vifte først som sist

 

9. Tenke dobbelstikk der "noen" tror du bare trenger et enkelstikk

- varmepumpen trengte et ekstra til varmekabel
- ventilasjonsanlegget trengte et ekstra til modbus-strøm
- garasjeporten trengte et ekstra til smart-implant-strøm 
- osv. osv.

 

10. Strøm og jording

- noen sikringskap er rett og slett små...

- kjøp et multimeter og mål spenning selv før overtakelse

- dersom løsning med ringjord så tenk på at den må ha tilføresel fukt for å fungere optimalt

- vurder å planlegge for utvendig jording av evt. eksterne antenner tidlig i byggeprosessen sammen med elektrikker, slik at lyn i parabolanlegg o.l. ikke dras mer inn huset enn nødvendig

 

11. Nettverk
- tenk latency like mye som båndbredde - legg opp til å ha kontroll på QoS i hele kjeden
- plenty med PoE porter - unngå brannfarlige unødvendig batterieleminatorer

 

 

 

Endret av teeko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Min erfaring med Hue er at den begynner å bli treg etter 30-40 pærer/brytere. Hvis du på sikt har tenkt på Hue lys utendørs blir Hue bridge fort for liten. Conbee/Deconz er min anbefaling da du kan mate den med alt av Hue og Ikea produkter samt altslags bille og mindre "viktige" brytere og sensorer med Zigbee . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg slår et slag for smarte dimmere over smarte lyspærer, spesielt når det skal være for et helt hus... :)

De fleste av de jeg kjenner som gikk for Hue i hele huset fordi "det vet jeg fungerer bra fra før" har angret senere. Dobbelt kjøp = dobbelt så dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
12 timer siden, Moskus skrev:

Jeg slår et slag for smarte dimmere over smarte lyspærer, spesielt når det skal være for et helt hus... :)

De fleste av de jeg kjenner som gikk for Hue i hele huset fordi "det vet jeg fungerer bra fra før" har angret senere. Dobbelt kjøp = dobbelt så dyrt.

 

13 timer siden, Sture00 skrev:

Min erfaring med Hue er at den begynner å bli treg etter 30-40 pærer/brytere. Hvis du på sikt har tenkt på Hue lys utendørs blir Hue bridge fort for liten. Conbee/Deconz er min anbefaling da du kan mate den med alt av Hue og Ikea produkter samt altslags bille og mindre "viktige" brytere og sensorer med Zigbee . 

 

Takk for innspill, har tenkt en kombo av Hue og vanlige med dimmer. Tenker da Hue på barnerom for farge osv styring av barna. Hvilke dimmere er bra gift lys og styring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
16 timer siden, Moskus skrev:

Har god erfaring med SystemAir via Modbus. Men jeg vet ikke hvilken støtte Homey har for det.

 

Legg dobbel CAT-6 mens du er i gang.

 

Jeg har gått for Z-wave på det aller meste av belysning og oppvarming (du har HeatIt-termostater), og jeg la opp kabel for innfelling av Multisensor6, og det er veldig behagelig. :) 

 

Supert, skal lese meg mer opp på System Air. 

Ift CAT-6 blir det dobbelt ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
13 timer siden, teeko skrev:

 

Jeg svarer sikkert ikke på det du tenker på, men gir deg en "braindump" av noen momenter i tilfelle noe skulle være intressant.

 

1. Kabelføringer gjennom yttervegg

- forbered potensielle fremtidige prosjekter som krever kabelføring gjennom yttervegg
- både for det estetiske og med tanke på tett dampsperre
- varmepumpe utedel, ytre solskjerming, antenner, utekamera høyt opp på fasadene, elbillader, robotgressklipper (både lader og klippergarasje) osv. osv. osv.
- tilsvarende legge opp rør for strøm i hagen og under asfalt osv.
- pass på at håndverker ikke tar snartveier når trekkerør legges i yttervegg (kondensdumper osv.)
- to trekkerør for fiber inn huset kan være nyttig for å ikke låse seg til leverandør

 

2. Kjøling

- ofte minst like viktig som oppvarming i et nytt tett hus

- legge opp strøm for ytre solskjerming til hver enkelt vindu (vest og sør)
- legge opp løsning for distribusjon av avkjølt luft fra VP (vifte som suger opp luften opp gjennom etasjer o.l.)
- husk at innedel av luft-til-luft varmepumpe oftest må installeres mot yttervegg
- løsning ute for drenering av kondensvann (sommer) og smeltevann (vinter) fra VP (slippe å grave dette senere)

 

3. Oppvarming av bolig og vann
- ville lagt både varmekabler og VBV på bad -- ikke sikkert VBV faller i smak der
- tenke på dimensjoner for rør dersom en luft/væske-til-væske VP fremover skal forvarme vann til VVB

 

4. Ventilasjon
- inntak høyt oppe på veggen - unngå naboenes avgasser fra bil, fyring og grill

- kjøpe en Airthings Wave Plus så tidlig som mulig - ikke bare for å sikre at radon oppdages og utbedres tidlig i prosjektet, men synes produktet virkelig er bra
- vurdere nøye plassert inntak og avtrekk på teknisk rom for å bli kvitt og nyttiggjøre varme fra servere, svitsjer osv.
- tenke om det er behov for strøm til en sensor som har kontroll på status spjell/tilluftsrør til peis

 

5. Vann
- husk god dimensjon på rør og utekran dersom du har stor hage (kran som passer Gardena Maxi-Flow 3/4" eller tilsvarende)

 

6. Audio/video
- legge opp skjult kabling til Atmos høytalere - oppe i front tror jeg det er lettest å få til bra lyd 
- dersom bekymret for refleksjoner så er det mange fine løsninger for å redusere dette med noen grad av WAF
- gjerne en egen "ren" kurs til HiFi hvis man er opptatt av slikt

 

7. Dørklokke og lås
- test dørklokke-kamera og se om du tror det virkelig vil fungere bra. Ofte kan et eksternt kamera på skrå være bedre. '(Og uansett viktig å sette seg inn i hva som er lov, men det gjelder jo alle områder.)
- når man bygger er jo elektrisk sluttstykke et godt alternativ til hvis man vil ha en klassisk lås
- en tradisjonell sikkerhetslås kan vurderes i tillegg - hvis man er bekymret for sikkerheten

 

8. Garasje
- løsning for styring av port
- legge opp til å måle fukt, nok ventiler og vifte først som sist

 

9. Tenke dobbelstikk der "noen" tror du bare trenger et enkelstikk

- varmepumpen trengte et ekstra til varmekabel
- ventilasjonsanlegget trengte et ekstra til modbus-strøm
- garasjeporten trengte et ekstra til smart-implant-strøm 
- osv. osv.

 

10. Strøm og jording

- noen sikringskap er rett og slett små...

- kjøp et multimeter og mål spenning selv før overtakelse

- dersom løsning med ringjord så tenk på at den må ha tilføresel fukt for å fungere optimalt

- vurder å planlegge for utvendig jording av evt. eksterne antenner tidlig i byggeprosessen sammen med elektrikker, slik at lyn i parabolanlegg o.l. ikke dras mer inn huset enn nødvendig

 

11. Nettverk
- tenk latency like mye som båndbredde - legg opp til å ha kontroll på QoS i hele kjeden
- plenty med PoE porter - unngå brannfarlige unødvendig batterieleminatorer

 

 

 

Takk for mange nyttige tips og triks. 
 

Ring Doorbell, testet denne? Vil tro at et produkt som er laget for formålet er bedre enn å sette sammen ringeklokke og kamera selv i en flow?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, pannelars skrev:

Tenker da Hue på barnerom for farge osv styring av barna. Hvilke dimmere er bra gift lys og styring?

Jeg hadde (og har) fremdeles valgt smarte dimmere og skikkelig gode lyskilder på barnerom. Og så RGB LED-striper i tillegg. RGB-stripene er dermed ikke hovedbelysningen, men kan endres til alle farger ungene måtte ha lyst på.

 

Jeg har veggene fulle av Fibaro Dimmer 2, og er veldig fornøyd med den. Har koblet til en dobbeltbryter, da styrer den første bryteren lyset i rommet, mens den andre kan brukes til hva som helst. Hos oss brukes den til å trekke ned og kjøre opp rullegardinene på barnerom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 minutter siden, Moskus skrev:

Jeg hadde (og har) fremdeles valgt smarte dimmere og skikkelig gode lyskilder på barnerom. Og så RGB LED-striper i tillegg. RGB-stripene er dermed ikke hovedbelysningen, men kan endres til alle farger ungene måtte ha lyst på.

 

Jeg har veggene fulle av Fibaro Dimmer 2, og er veldig fornøyd med den. Har koblet til en dobbeltbryter, da styrer den første bryteren lyset i rommet, mens den andre kan brukes til hva som helst. Hos oss brukes den til å trekke ned og kjøre opp rullegardinene på barnerom.

 

Artig tanke, får se mer på om Hue er rett for oss eller ikke.

 

Ser Fibaro dimmer 2 kan drive kun 250W. Hva gjør du i større rom da? Må ha flere dimmere og koble de sammen med Homey i samme gruppe? 

Ift brytere du nevner, har du disse kablet eller trådløse/batteri? Jeg er i utgangspunktet skeptisk til å ha kablet brytere, ønsker frihet til å ha bryter der hvor det passer og kun en tape å bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 timer siden, pannelars skrev:

Ring Doorbell, testet denne? Vil tro at et produkt som er laget for formålet er bedre enn å sette sammen ringeklokke og kamera selv i en flow?

Nei, men har hørt veldig mye bra om den. Usikker på hvordan den fungerer opp mot DIY systemer - har ikke lest meg opp. Den er jo fra et Amazon-selskap og fungerer perfekt mot Alexa. Det jeg hører mest bekymringer rundt er det omfattende samarbeidet Ring har med amerikanske politimyndigheter. Det er mange pricacy controls i programmet, men jeg fikk inntrykk av Stacey Higginbotham (Stacy on IoT - har bra podcast) at hun måtte "opt-out" for å ikke samarbeide med politiet der hun bor. Bare et oppmerksomhetsområde - tror det er et veldig godt produkt.

 

Når jeg investerte i porttelefon tilbake i 2014 var utvalget litt mindre, og jeg gikk for et system fra et selskap som i dag heter Came (tidl. BPT). Er kjempefornøyd med dette, og spesielt når det kunne settes opp under bygging, men ikke opplagt at jeg hadde gått for dette i dag grunnet pris.

https://www.came.com/uk/installers/solutions/came-bpt-intercom-systems/handsets-monitors/perla-video

Endret av teeko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
49 minutter siden, pannelars skrev:

Artig tanke, får se mer på om Hue er rett for oss eller ikke.

Jeg har bare smarte pærer og smarte led drivere i mitt hus og er veldig godt fornøyd. Ville ikke valgt annerledes. Kjekt med full kontroll på lyset og null problemer med pærer som ikke passer med dimmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 hour ago, pannelars said:

 

Artig tanke, får se mer på om Hue er rett for oss eller ikke.

 

Ser Fibaro dimmer 2 kan drive kun 250W. Hva gjør du i større rom da? Må ha flere dimmere og koble de sammen med Homey i samme gruppe? 

Ift brytere du nevner, har du disse kablet eller trådløse/batteri? Jeg er i utgangspunktet skeptisk til å ha kablet brytere, ønsker frihet til å ha bryter der hvor det passer og kun en tape å bytte.

 

250w burde vel være tilstrekkelig i et stor rom. 

Spørsmålet er vel om du ønsker å styre hver enkelt pære eller styre en kurs/rom med en smart dimmer/bryter. 

Kjører du smart pærer i f.eks stuen og trenger 10stk GU10 pærer kan du avgjøre det på pris og funksjon. En spot fra Hue RGB koster raskt 450kr+ og ca 150 for en hvit. Ikea er billigere. Da trenger du dimmer/bryter i tillegg. 

Går du for "dumme" pærer og f.eks smart fibaro dimmer/switch kan du bruke eksisterende bryter/dimmer og ha et "konevennlig" system som fungerer selv om internet eller det smarte systemet skulle være nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

En funksjon med smarte pærer jeg har blitt glad i,

og det er å kunne styre fargetemperaturen på lyset.

På Hue sine pærer heter dette "white ambiance".

Personlig bryr jeg meg ikke om rosa eller lilla belysning, så jeg har ingenting RGB.

 

Jeg begynte med zwave men fant fort ut at en OleBrumm-tilnærming ikke er så dumt.

bruker nå zwave med dimmer2 eller en zwave switch der det passer og bruker zigbee-pærer av forskjellig type ettersom det passer.

 

edit: og det gjelder også annet utstyr. Utvalget øker så man kan plukke den dingsen som passer best til jobben.

 

edit2: Fant også ut rimelig fort at Philips Hue hubben ble en begrensning og da på hvilke dingser den aksepterer.

Om det spekuleres i et mere generisk system så er det bare å smøre til.

På en annen side kan Hue hubben være en god start, det man mister ved overgang til et mere generisk system er verdien på hubben, pærene og resten av dingsene kan mest sannsynlig flyttes over.

 


 

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, NilsOF skrev:

En funksjon med smarte pærer jeg har blitt glad i,

og det er å kunne styre fargetemperaturen på lyset.

På Hue sine pærer heter dette "white ambiance".

Personlig bryr jeg meg ikke om rosa eller lilla belysning, så jeg har ingenting RGB.

 

Jeg begynte med zwave men fant fort ut at en OleBrumm-tilnærming ikke er så dumt.

bruker nå zwave med dimmer2 eller en zwave switch der det passer og bruker zigbee-pærer av forskjellig type ettersom det passer.

 

edit: og det gjelder også annet utstyr. Utvalget øker så man kan plukke den dingsen som passer best til jobben.

 

edit2: Fant også ut rimelig fort at Philips Hue hubben ble en begrensning og da på hvilke dingser den aksepterer.

Om det spekuleres i et mere generisk system så er det bare å smøre til.

På en annen side kan Hue hubben være en god start, det man mister ved overgang til et mere generisk system er verdien på hubben, pærene og resten av dingsene kan mest sannsynlig flyttes over.

 


 

 

Støtter tankene dine, tenker en kombinasjon av Hue Hub med Homey er bra, får da det beste fra begge hva jeg kan skjønne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.