Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Noen som har fått Namron brytere til å fungere i deCONZ?


Evelen

Anbefalte innlegg

Noen som har fått Namron ZigBee 4 kanaler bryter til i deCONZ? Eller andre Namron brytere for den slags skyld.

Den skal være støttet, jeg er på siste beta, men ikke sjanse om jeg finner den.

 

ref:
- https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/releases
- https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/issues/2158

https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/wiki/Supported-Devices

 

Namron 1CH K2 1-gang (4512701)   3006
Namron 1CH K4 2-gang (4512702)   3006
Namron 4CH K8 4-gang (4512703)   2158

 

 

Eksisterer det noen som har lykkes`?😯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte å adde den, dvs jeg gjenkjente noden i Deconz da den blinket blått når jeg klikket på den.

så når jeg valte "read" ved "open network" kom den også frem under Phoscon

image.png.eee4dd95f2f4048582ad2326c7b92e5b.png

 

Dog kan jeg ikke assigne den til lys i Phoscon da den ikke ligger som alternativ der.

I gammelt interface kommer det opp grupper, kan dog ikke adde noe til dem utover "Configuration tool 8" hva enn det er.

 

image.thumb.png.d69348e380dcb1f0fac21d28833044cc.png
image.thumb.png.14aa34157e1670853e6c67d9f6efd840.png

 

Hvordan får du brukt dem @mk1 black limited?

 

EDIT: Retter reboot av pi så fikk jeg  assignet lys :D

Endret av Evelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har du testet hvilke kommandoer den sender når den er bundet direkte til en gruppe? Jeg vurderer å bruke en som "hovedbryter" ved utgangsdøra, og binde tre av knapperekkene direkte mot grupper med lys, slik at de fungerer selv om HA-hjernen er nede. Regner med på og av sender on/off-komnandoer, men hva slags dimmekommandoer sender den egentlig? Dimmer den en gang per langtrykk med en viss %? Dimmer den så lenge du holder knappen nede (med brightness_move  og brightness_stop)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte denne for en stund siden, men fikk den aldri inn.  (Namron ZigBee 2 kanaler bryter K4)

Mistenker at Elektroimportøren har feilmerket den, for jeg tror den egentlig bare har en gruppe... Den er vel bare en klone av sunricher sine, og de har bare 1 kanal og 4 kanal. Ingen med 2 kanaler. 

 

Skal uansett prøve igjen nå, etter å ha lest denne posten. :)

Endret av Armas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Den er støttet av DeConz, men ikke i Phoscon. Dvs. at alt fungerer og du får lest ut alle eventer fra DeConz, men du får ikke mappet knappene på bryteren til ulike lysgrupper i Phoscon. 

 

Dette gjelder forøvrig K4 varianten med åtte knapper, mulig det samme går for de andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kropling skrev:

Den er støttet av DeConz, men ikke i Phoscon. Dvs. at alt fungerer og du får lest ut alle eventer fra DeConz, men du får ikke mappet knappene på bryteren til ulike lysgrupper i Phoscon. 

 

Dette gjelder forøvrig K4 varianten med åtte knapper, mulig det samme går for de andre også.

 

Noen som har en guide til å få den inn i deConz? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kropling skrev:

Det kan man imidlertid gjøre via Phoscon, gå på Add Switch som vanlig og følg instruksen herfra; https://bratz.tech/namron.html?fbclid=IwAR02TIQr9pvwSQ2xmARj11xIKF2Dhj_RyJXvvY2frxRS0I-oT86DiRY5jsg

 

Blir tilsvarende å legge til Hue Hub :)

Ah ja det fungerte jo! Men sliter litt med at den velger feil sone. Er det noen måte å fjerne ett lys i fra en sone når den er lagt til eller må en starte helt på ny?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra :) Er det TouchLink-soner du snakker om? Altså at bryteren er direkte koblet til en eller flere pærer? I så fall kan du også fjerne disse direkte assosiasjonene ved å følge steg 7 her;

 

https://www.elektroimportoren.no/docs/lib/4512703-Brukerveiledning-5.pdf

 

"7. Remove a Touchlink Paired ZigBee Lighting Device"

 

Kan forøvrig også legge til at hvis du ønsker å styre en ZigBee lyskilde både med TouchLink og gjennom DeConz så må du først legge til både bryteren og lyskilden i DeConz, for så å sette opp TouchLink mellom bryter/lyskilde. Har nylig implementert denne hjemme, og forutenom at knappene ikke kan mappes til lysgrupper rett i Phoscon er jeg strålende fornøyd.

Endret av Kropling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kjøpte Namron 4 kanals i dag, og oppgraderte til deconz 2.10.02 og da kan man assigne enheter i old WEB app:
(Tok noen minutter før de dukket opp.)
image.thumb.png.2a7f2e8b507c911806321802ec19813c.png

Endret av OMR
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
mk1 black limited skrev (På 2.9.2020 den 14.30):

Så bra! Jeg trigger lys basert på knappeverdier i Jowihue/Homeseer.

Får du mer verdier enn kun string? Hos meg dukker denne opp i HS4 som en device med kun en feature, der knappetrykk trigger nye tekststrenger. Hadde vært kjekt å ha hvert bryterpar som egen feature i HS, og kanskje også fått verdier (i alle fall on/off - ser at hold blir litt tricky)

 

Ser også at jeg får 3 av 4 brytere registrert samtidig, ikke den siste. I oppskrift fra Namron ser det imidlertid ut som om man må legge til bryterpar for bryterpar nedover.

Endret av psv021
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(bryteren sender på alle 4 kanaler, men JowiHue legger bare de første tre inn. Kan altså få tak i verdiene fra det siste bryterparet ved å legge til nye Single Graphics manuelt. Men forsatt bare strings)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mk1 black limited skrev (6 timer siden):

Jeg får opp tallverdier:

 

Status 7002 = Unknown
Value 7002 = "7002"  

Det gir jo mening det. Hos meg var det bare blankt, men mulig jeg ble lurt av noe i HS4-grensesnittet.

 

Lurer på om jeg klarer å få til dimming av z-wavelys ved hold på denne bryteren... 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Fikk denne bryteren i dag, ny ut av forseglet eske.

 

Uten at jeg har paret den til min GW (ConBee) så skrur den av og på tilsynelatende tilfeldige ZigBee-lys rundt om i huset her.

Noen som vet hvordan jeg fjerner dette fra bryteren så jeg kan mappe opp knappene til å gjøre det jeg måtte ønske (etter paring)

 

EDIT: Tok en full fabrikkreset av bryteren og nå virker den å oppføre seg mer normalt :)

Endret av TMB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Quote

Noen som har vært borti noe lignende?

 

Ja, det har jeg opplevd når jeg melder opp K4 og K8 brytere.
Da er det bare å resette bryteren (1+0->5x1), starte Add switch og 1+0->1x0. Når den kommer inn igjen er de rare assosiasjonene borte.
Endret av OMR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.