Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Homeseer fungerer bedre uten Z-Net aktivt


myrene

Anbefalte innlegg

Jeg mistet all kommunikasjon til mine Z-wave enheter etter lynnedslag og strømbrudd for 2 uker siden. Kjøpte ny Z-net, den nye blå typen, og hadde fra før den gamle svarte typen. Etter restore var alle Z-wave identitetene borte, men systemet fungerer om før, faktisk enda raskere enn tidligere. Hvorfor? Hva skjer? Kan ikke legge til eller fjerne enheter, men alt fungerer som tidligere. Hvordan kan jeg få tilbake styringen? Må jeg starte alt fra skratch?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, myrene skrev:

Etter restore var alle Z-wave identitetene borte

... mener du med dette?

Du har helt sikkert noe interessant fra loggenl.

 

10 timer siden, myrene skrev:

systemet fungerer om før, faktisk enda raskere enn tidligere. Hvorfor?

Du har muligens optimalisert deler eller hele nettverket før. Har du mange nok noder så er ikke lenger optimalisering en fordel, og vil gjøre nettverket tregere. Forskjellen kan være ganske stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, myrene skrev:

Ja, alle noder er der, men ingen med node id i Z-wave taben.

Hvis alle nodene er i nedtrekksmenyen, kan du manuelt sette dem opp igjen. Ta f.eks. Node 10. I nedtrekksmenyen endrer du da "No Node" til "Node 10".

 

MEN TA BACKUP AV HOMESEER-KATALOGEN FØRST! Gjerne med HS lukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha... da er det mulig at det fremdeles kan reddes, men det er mulig det blir litt krongelte.

 

Da du la til det nye interfacet, skulle du egentlig bare ha redigert det du hadde før. Kanskje du fjernet det istedenfor?

(Hvor gammel backup har du?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg hadde fra før, det fysiske, fungerer jo ikke lenger etter lynnedslaget, men det ligger jo inne i HS3 fortsatt.

Backuper har jeg massevis av, men de begynner å bli litt gamle, fra 0202 2020, da jeg ikke har gjort noen endringer siden da.

Mener du at jeg kan endre HomeID til den som den nye Z-wave har?

 

Jeg tviler på at det virker, da min sønn etter anbefaling fra meg for ett års tid siden. Han fikk da den blå modellen, uten at jeg visste dette.

Jeg skulle da vise han hvor enkelt det var med backup/restore med Z-net, og da skjedde akkurat det samme. Han hadde da lagt inn enhetene med samme Z-net.

Han hadde bare lagt inn noen få noder, så han startet på nytt, og kjører backup/restore med Aeotec sitt backup program direkte med UZB enheten i PC'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da har du altså to interfacer, og det nye har fått en ny HomeID, og HomeSeer kan da ikke koble gamle devicer med de som ligger i det nye interfacet.

 

 

1 time siden, myrene skrev:

Mener du at jeg kan endre HomeID til den som den nye Z-wave har?

Nei, jeg mener du skal redigere det interfacet (dvs. det gamle som ikke virker) slik at det bruker den nye Z-NET'en. Deaktiver interfacet med det nye Z-NETen først.

 

Jeg visste ikke engang at den nye er blå... er den med innebygget interface eller har den en USB-sak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gamle Z-net hadde en EZZee enhet, som tydligvis er erstattet av UZB eller som du kalle USB-sak.

Jeg har kjøpt ny Raspberry 3 B V1.2 som er identisk med den som satt i den gamle Z-net, men jeg får ikke tak i EZZee enheten, da jeg ikke kjenner hvordan denne kommuniserer.

Hadde jeg fått ett image fra en fungerende gammel Z-net, så kunne jeg lagt denne inn på Micro SD brikken. Standard Rapberry PI innstallasjon fungerer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, myrene skrev:

Ja, det gamle er fjernet.

Aha. Da har du muligens et større problem, ja.

 

Det som har skjedd er at du har nå lagt til et nytt nettverk med en ny HomeID, og det er ingen koblinger mellom devicene og nodenummeret direkte (som bruker HomeIDen i tillegg til nodeinformasjonen, ettersom HomeSeer kan ha flere Z-wave-nettverk i samme konfigurasjon).

 

Hvis du har en backup med det gamle interfacet, så er det mulig vi fremdeles kan få dette til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, sjekk en ting for meg, for da er det noe annet merkelig her: Ta en vilkårlig Z-wave device, gå inn på Root, og knips et bilde av "Advanced" tab'en og Z-wave tab'en (sistnevnte hvor det øverste gule pilen er utvidet slik at vi ser all info om den).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.