Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hente data fra TILT inn i HS?


Frankh

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Driver å brygge litt øl, og i den sammenheng benytter jeg en enhet (TILT) som henter ut bl.a. gjæringstemperatur fra ølet.

Er det noen som har klart å hente data fra en TILT inn i HomeSeer?

Evt. vet hvordan jeg kan gå frem for å få dette til.

 

 

Frank

 

Endret av Frankh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilt har noe som heter "Tilt Pi", som er ett nedlastbart image for SD-kort for Raspberry pi.

Kanskje noe å kikke på hvordan den fungerer og om det er mulig å tappe data?

 

Jeg har ikke gått så videnskapelig til verks med brygginga at jeg har funnet behovet for monitoring nødvendig. Enda. 🍺

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, NilsOF said:

Tilt har noe som heter "Tilt Pi", som er ett nedlastbart image for SD-kort for Raspberry pi.

Kanskje noe å kikke på hvordan den fungerer og om det er mulig å tappe data?

 

Jeg har ikke gått så videnskapelig til verks med brygginga at jeg har funnet behovet for monitoring nødvendig. Enda. 🍺

 

 

Ja, den har jeg gående her. Men det som virkelig hadde vært noe var hvis man kunne benytte HS til å gjennomføre de forskjellige gjæringsforløpene.

Varme og kulde via hver sin Plug og en event til forløpet.

 

 

Har sett litt på den linken som @Moskus refererer til men det krever for meg mye fritid som jeg ikke har så mye av.

Finnes også tilt2mqtt, da er ikke linux det verste men Python og MQTT :P

 

Testa Docker som jeg i utgangspunkt trodde var rimelig enkelt noe det skulle vise seg at det ikke var. Det var en jungel du fort går deg vill i, så den ballen la jeg også død.

 

 

Det finnes Mybrewbot (Brewshop er fri) som gjør denne jobben. Har denne i bestilling, men usikkert når de får den til lager.

 

 

Endret av Frankh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Frankh skrev:

Finnes også tilt2mqt

Ah, takker for tipset, nå fikk jeg lyst på en Tilt eller to 🙂 (dette forumet er ikke bra for lommeboka!)

 

Jeg har bare tatt en kjapp kikk på .py -fila og beskrivelsen på github.

Som @Moskus skriver så ser det ut som den er ryddig laget, og ser også komplett ut med beskrivelse, så man behøver forhåpentligvis ikke å tukle med koden.

Ikke la deg skremme av Mosquitto heller, den er enkel å sette opp.

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt på Tilt og måten den fungerer på;

Det er en utfordring med å bruke Tilt som eneste temperaturgiver, og det er at den sender temperatur og SG hvert femte(?) minutt.

Dermed er det veldig lett å overskyte temperaturmålet. 
Jeg tror man bør ha en temperaturmåler som måler romtemperaturen i skapet i tillegg.

Når man først er i gang med en romtemperaturmåler, så kan man henge på to releer i samme slengen.
Og så må man ha minimum gåtid for kjøling samt hysterese for ikke å ødelegge kompressor (om det er et kjøleskap).

Utfordringen med de varmeelementene jeg har er at de har lett for å varme for mye..

 

Endret av NilsOF
Usikker på intervall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker tiltpi, så er det bygget opp med node red, jeg har 3 ds1820 temp sensorer koblet på en tiltpi. En stk som måler kjøleskapstemp, og 2 stk som er tapet til gjæringskar, pluss selve Tilt’en som ligger å flyter.

 

Bruker snitttemp av Tilt og de to som er tapet på gjæringskaret til å styre temperaturen i kjøleskapet. ds1820 node til mqtt fant jeg i node red, og bruker en tilt flow til mqtt som pusher Tilt oppdateringer videre til mqtt server.

Bruker forøvrig en pi zero til dette. Veldig stabil.

 

https://gist.github.com/scholy/be7c99d8282e50ac9f0c6a6d95674a19

 

Jeg bruker ikke HA som system, kan bruke hva som helst bare det tar imot mqtt.

 

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, kanutten skrev:

har 3 ds1820 temp sensorer koblet på en tiltpi. En stk som måler kjøleskapstemp, og 2 stk som er tapet til gjæringskar, pluss selve Tilt’en som ligger å flyter.


Da har du dekt opp sensorbehovet i god monn 🙂

 

Jeg har ett stort kjøleskap stående, men har holdt tilbake styring av dette da det ikke har vært klart for meg hva som er inkluderbart i hjemmeautomasjonen uten å måtte gå via skyen.

 

Denne tråden har inspirert meg til å fundere på en mere "Hi-end" styring som kan inkludere Tilt eller ispindel.

Koden til tilt2mqtt sier meg at dette bør være løsbart med en ESP32 også.

Noe sånt bør gi en fleksibel base å jobbe ut ifra: https://www.olimex.com/Products/IoT/ESP32/ESP32-POE-ISO/open-source-hardware

Nåvel, det må bli ett vinterprosjekt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

God kveld, 

 

Tok meg tid til å prøve meg på dette igjen.

Men nå står jeg fast ved å få publisert payload i devicen.

Får publisert devicene men uten verdi. Ser verdien i mscmqtt pluginet.

 

EDIT: Fant ut av hvordan man bygger filter :)

 

 

 

 

Frank

tilt.png

Endret av Frankh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig.

Kom nettopp hjem fra bryggelaget. Og mens vi brygget ( og tappet) så ble som alltid utvidelse av utstyret diskutert. Flaskehalsen fremover ser ut til å bli plass til kontrollert gjæring. Jeg må virkelig kaste meg rundt og få laget en kontroller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, NilsOF skrev:

Artig.

Kom nettopp hjem fra bryggelaget. Og mens vi brygget ( og tappet) så ble som alltid utvidelse av utstyret diskutert. Flaskehalsen fremover ser ut til å bli plass til kontrollert gjæring. Jeg må virkelig kaste meg rundt og få laget en kontroller.

Jeg benytter nå en esp32 med firmware tiltbridge.

Så kjører jeg mosquitto broker på en PC som igjen sender data til mcsMQTT i HS.

 

Tenker å styre varme og glycol med 2 Hue plugger for hver tank. Tenker da å bruke Events og SDJ-Vstat som termostat.

tilbridge.png

Endret av Frankh
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@FrankhDu har kontroll 🙂 🙂

Purple er Pils? Jeg lurer mere på hva du har for noe spennende på Orange?

 

Jeg kommer nok til å gå for en ESP32.

Utfordringen er at det ombygde kjøleskapet ikke blir stående hos meg.

Men Tilt vil jeg ha støtte for 🙂

 

@kanuttenskal sjekke ut brewpiless

Endret av NilsOF
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, akkurat nå ligger de å dupper i vann. Er akkurat ferdig med en Pils, men det før jeg fikk dette opp å gå ;)

Går egentlig bare i Pils hos meg, men skal kjøre en Ingefær om ikke så lenge (Moscow Mule)

 

Bestilte litt vell mange esp32, så når de kommer skal jeg også teste ut Brewpiless 👍

 

 

 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Moskus skrev:

Jeg skal ikke garantere det, men de aller aller fleste gjør bare en av delene. Men du kan evt. opprette to termostater med VJ-STAT?

 

Er det varmepumpe du skal styre?

Neida, det er dette prosjektet som tråden startet med :)

 

Altså å styre gjæringstemperaturen på øl og vin. Men liker ideen din om å sette opp til V-stat's eller omså 2 Virtuelle RFXCOM termostater burde vel også gå. Alt ettersom hva man brygger så starter man med temperatur lavere enn romtemperatur, men videre ut i gjæringsperioden kommer gjæringstemperatur til å overstige romtemperatur. Derav trenger jeg å kunne styre både Varmebelte/plate samt Glycolkjøler.

Tilt Hydrometer ligger å flyter i vørteren og måler konstant sukkerinnholdet som er det som avgjør hva gjæringstemperaturen bør være. Data fra TILT har jeg nå klart å få inn i HS slik at jeg nå har device både på SG (sukkerinnhold) samt temp i vørteren.

 

EDIT: Kan virke til at V-STAT virker til formålet da man kan sette f.eks. COOLING til å være slave for HEATING. 

Takk for den @Moskus :D

 

 

Endret av Frankh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til en hindring til som jeg sliter med. 

Temperaturen fra TILT'n hentes med MQTT som etter hva jeg skjønner gjør til at jeg ikke finner sensoren i V-STAT.

Prøvde meg på en &hs.setDeviceValueByRef(1028,hs.DeviceStringEx(928),True) som jeg ikke tror virker da verdien på TILT-sensoren er STRING og ikke VALUE.

 

Hvordan kan jeg gjøre at en MQTT sensor dukker opp i V-STAT?

 

EDIT: Løste seg ved litt Sim-sala-bim i EDIT/ADD mcsMQTT :D 

 

Endret av Frankh
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.