Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-uno som bindeledd mellom to røykvarslersystemer


Anbefalte innlegg

Jeg må skifte over til nytt opplegg for røykvarslere. Fra før har jeg Deltronic varslere koblet opp mot en relemottaker. (lik denne, men modellen før).

 

Etter å ha vurdert endel fram og tilbake så går jeg nå for Ei Electronics som erstattere og har i den forbindelsen kjøpt blant annet en Radiolink. Planen er å lage ett nytt oppsett som kan ta over for min gamle boks med z-uno og Deltronic. Jeg kommer nå til å kjøre både Deltronic og Ei Electronics varslere og skal gå igang å sette opp en ny z-uno som da vil lytte på to systemer  og kunne trigge de. Egentlig en veldig enkel jobb, men jeg tenkte jeg kunne dokumentere her slik at de som vil kan få ett lite blikk inn i z-uno (jepp, Chrome vil klage på linken siden de ikke har ett korrekt sertifikat).

 

Det aller første jeg gjorde var å få installert inn siste versjon av Arduino (1.8.13) og lagt inn link mot biblioteket man trenger. 

Etter mye knoting uten at jeg klarte å finne min egen z-uno så ble det å prøve forskjellige usb-kabler med micro usb. Etter litt så fant jeg en som fungerte slik at min z-uno kom opp under ports i Device-manager (win10).

Etter å ha først testet med BLINK og forskjellige delay for å se at det fungerte så testet jeg første z-wave eksempel - Simple switch.

 

Etter å ha lastet opp sketch og inkludert enheten i mitt system(HomeSeer) så kunne jeg slå av og på det interne led-lyset. 

SwitchHS.thumb.png.1c22b7cd51a1677899509aa630ffab54.png

 

SwitchZuno.thumb.png.a041a786327b3c5f622bff5874d0e164.png

Hurra, det virker!

 

Veien videre er tenkt som følger:

To innganger vil bli brukt for å lytte på portene til mottakerene som slår ut ved alarm.

Jeg bruker to utganger for å kunne trigge 2 releer som igjen gjør at motakerene trigger sine tilhørende røykvarslere. Slik vil jeg sørge for at begge system hyler ved en eventuel alarm.

 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knotet litt mer, men min UZB1 ser ut til å ha tatt kvelden mer eller mindre. Heldigvis hadde jeg en i reserve og jeg klarte å ta backup. Spenningen var stor da jeg kjørte opp med den nye UZB1 sticken. Heldigvis fungerte det tilsynelatende OK. Og siden den fungerte så ble det med en gang å bestille en ekstra. Den gamle var grei å ta backup fra, men jeg er litt usikker på om jeg tør å plugge den inn igjen. 

 

Edit: Linker for de som dumper inn her og trenger råd og tips om backup og restore av UZB1

Linker til backup/restore av UZB1

https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/5914-uzb1-single-point-of-failure-tiltak/?tab=comments#comment-68617

https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/5385-lang-tids-hodepine-med-backup/

https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/5509-uzb1-nede-for-telling/

Software for backup restore

https://aeotec.freshdesk.com/support/solutions/articles/6000108806-z-stick-gen5-backup-software

 

Det jeg sliter med nå er å få til å hente inn verdier på de portene som endrer seg. Og i tillegg så virker det som om høy/lav er invertert.

Og selvfølgelig laget jeg forrige versjon før jeg fikk meg github konto og ble flink med backup. Ingen hjelp fra "past-me". Men dette er problemer som "future-me" skal se på i løpet av de neste dagene.

Endret av Guahtdim
Oppdatert med linker til backup av UZB1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga sykdom er det blitt litt stillstand her. 

Jeg har mottatt Radiolinken. I tillegg til å melde fra om brann har denne også utgang for feil og CO. Disse må jeg også koble inn. Hvordan vet jeg ikke enda.

Radiolinken skal ha 12V. Zuno skal vistnok håndtere 12 volt og klare å ta denne ned til 5 volt som kan drive resten av systemet. Det blir spennende å se om det holder stikk. Hvis ikke må jeg ha to strømforskyninger for enheten.

 

Her blir det nok endel timer framover for å teste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet litt lenger. Måtte lese endel om channels for å skjønne hvordan det settes opp.

Jeg velger å gjøre alt til vanlige switcher, dvs at alle vil se ut som i første post. Jeg synes det er enkelt og jeg får ikke noe ekstra alarm og notification device som jeg egentlig ikke er så interresert i.

Jeg legger kode ut fortløpende. 

Denne er den som man kan se utviklingen i:

https://github.com/oesolberg/ArduinoProjects/tree/master/Z-Uno-SmokeDetektorRelay

Enn så lenge så er ikke all kode på plass. Det blir muligens ikveld med å sette opp ting på ett breadboard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har det meste på stell så lenge Zuno er koblet til usb-strøm.

 

Slik ser breadboard ut for tiden

20200914_Breadboard.png.378220453e15a662701e1e4c905b79d1.png

 

Eller litt enklere vist

 

20200914_Fritzing.thumb.png.31472eedf1efbd269fd897ab330693de.png

 

Orange og rød led er simulert styring av rele på gammelt og nytt røykvarslingssystem. De 4 bryterne på høyre side av zuno er simulerte inputs fra melderne til røykvarslingssystemene. 1 røyk/brann varsel for gammelt anlegg og varsling av røyk, co og feil for nytt system.

Inputs har fått en pulldown motstand hver (dette er for å gjøre inngangen lav/Low når man ikke har kontakt).

Led som simulerer reler har også fått motstand for å ikke brenne ut led (de tåler 3 volt og det er 5 volt i systemet) 

 

I HomeSeer (v3) blir det seende slik ut (Notification og Sensor binary blir lagt på uten at jeg kan gjøre noe med det)

20200914_HS.thumb.png.61bb2dbf592b489da9e112144ed796cd.png

 

 

Utfordringen videre er å begynne å koble seg opp mot det faktiske anlegget. Utfordringen er at den nye melderen skal ha 12 volt. Enten må jeg kjøre med en strømforskyning på 12 volt som kobles til melder og en egen på 5 volt som kobles til usb på Zuno. Eventuelt kan jeg vistnok koble 12 volt på Zuno (den skal vistnok håndtere dette) og så får man 5 volt ut av Zuno til releer. Det siste er mest fristende. Jeg håper Zuno klarer å drive releene, men det er forhåpentligvis ikke så ofte det skal skje. Den gamle melderen slipper jeg å tenke så mye på. Den er batteridrevet og slik sett enklere å tenke på. Ulempen med batteridrift er at de som oftest tar slutt midt på natten. Så alle nye varslere nå blir kjøpt inn med 10 års batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like etter at jeg skrev posten over så skulle jeg gjøre noen endringer. Som jeg er vant til så fjernet jeg først noden til Zuno for så å legge inn igjen etter at jeg hadde oppgradert. Og så fungerte ingenting. Etter ett stort antall remove/include node så fungerte fortsatt ikke enheten når det kom til innmelding på bryter 3-6 (signalene fra melderne).

Idag tidlig gjorde jeg ett nytt forsøk hvor jeg restartet alle maskiner. Og alt fungerer som det skal igjen.

 

Problemet her er at det er litt for mange "moving parts" til tider. Det er av og til vanskelig å vite hvor feilen ligger. Er det koden i Zuno, koblingen mellom Zuno og HomeSeer eller HomeSeer?

 

Men jeg gir ikke opp. Det går framover selv om man noen ganger går noen skritt bakover.

 

Edit: Etter litt lunsj-testing så ser jeg at den ene input-kanalen påvirker en outputkanal. Jeg aner ikke om dette er HS eller Zuno. Koden for Zuno ser grei ut og jeg skjønner ikke hvorfor dette skjer siden de variablene som blir benyttet ikke blir delt der. Mulig det er HS og UZB1 som ikke spiller helt på lag. Jeg føler at der er det litt bingo om ting treffer eller ikke.

Etter en exclude og include ble det seende slik ut i HS med samme kode for input/output som i posten over. 

20200915_HS.thumb.png.9109d1b7f4df6808f832217f68208bf8.png

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.9.2020 den 9.16, Guahtdim skrev:

Problemet her er at det er litt for mange "moving parts"

På Z-wave så er det også en del forsinket/utsatt intervjuing som må ventes på.

I mellomtiden har man kanskje delvis nye og delvis gamle settings.

Det er i slike tilfeller man skulle hatt en pålitelig sniffer..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Endelig har jeg fått rotet meg til å teste litt. Rart hvor vanskelig det er når man må sette igang å lodde litt etc.

 

Men iallefall fikk jeg laget meg en plugg for 12v og koblet opp mot Z-uno. Ikke noe røyk og fin blinking. Så koblet jeg på ett dobbelt rele istedenfor de 2 led-lysene jeg har brukt for å simulere rele. Det blinket fortsatt fint, men jeg opplevde at z-wave transeiveren ikke oppfattet noe av det z-uno sendte ut. Jeg mistenker at z-uno kan lage 5V til seg selv og levere litt ut, men releet trakk tydeligvis mer enn hva de klarte selv om det ikke var i påslått tilstand. Men selv når jeg fjernet endel ting så ble det alikevel lite kommunikasjon fram og tilbake. 

Jeg flyttet litt hit og dit på meg, prøvde med og uten rele etc. 

Konklusjonen er som følger. Z-uno kan gjøre om 12V til seg selv, men klarer ikke levere ut. Kobler du derimot i USB-inngangen så klarer det fint å levere til signaler og releer. Så i boksen jeg har planlagt å lage så blir det nok desverre 2 ledninger inn. En 12V til røykvarsler "sentralen" og en USB 5V til Z-uno + releer.

 

Forhåpentligvis så klarer jeg å manne meg opp til å lodde og fikse dette i løpet av litt kortere tid enn det har tatt mellom forrige post og denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet meg dit at jeg har fått loddet litt. 

 

Jeg må sjekke at jeg ikke har noen loddinger som er i kontakt med andre, men annet enn det så er jeg greit fornøyd. Lodding er noe pirk så det blir så som så.

 

Jeg ser også at jeg må få merket hva de forskjellige innganger og utganger er for noe. Slikt glemmer man lett etter at alt er montert. Litt dumt om man må gjøre noen endringer i oppsett, kobler fra alt og ikke husker hvor ting skal tilbake.

 

Bilder av loddeplaten.

Spoiler

board1.png.ec954d38de045ca2f9c2b789a2fef391.png

under

 

board1_flipped.png.af58006fe001b3e25e519cce91e9bda1.png

Under flippet for å være orientert på samme måte som topp (mulig det ikke gir så mye mening uansett)

 

board2.png.7434b64aa72de1826ba3a9d5b3c09bf0.png

oversiden

 

 

board3.png.3680dc77feff520a7fc198c3373a45f7.png

Med Z-uno montert.

 

 

 

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Endelig kommet dit at alt er puttet inn i en boks. Selvfølgelig endte jeg opp med en veldig stor boks siden den jeg trodde passet ble litt for liten:

Biltema boks på 130 x 220 x 95 mm

 

Neste størrelse ble da en biltema boks på 240 x 190 x 90 mm så det var ikke noe problem med plass.

Spoiler

Box.thumb.png.707f3a8986f9827a8ae0deac40129210.png

 

OpenBox.png.8f9351cae825746001420405fa230370.png

 

Nå gjenstår det å sette opp litt logikk i Homeseer + sette opp alle de nye brannvarslerne mot "sentralen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering på tampen. Z-uno som ble satt inn begynte å bugge etter 24 timer. Men siden denne boksen tok over for en tidligere boks så ble det bare å laste inn programmet på den eldste z-uno og alt ser ut til å fungere som det skal.

Jeg må titte litt på den enheten som begynte å bugge. Jeg mistenker at jeg har svidd noe i den pga ett par feilkoblinger i testfasen. Egentlig overrasket over at den ikke er død.

 

Nå blir det over tid å skifte ut alle gamle røykvarslere med nye som har 10 års batteri. Det er blitt litt for mange netter med

Pip - - <vente 75 sekunder> -- Pip -- <vente 75 sekunder> 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.