Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HA + Raspberry Pi + smartlås


MikkeBoomBoom

Anbefalte innlegg

Etter å ha rota vekk nøkkelsett nummer fire har jeg satt ned foten (for meg selv og samboer, her er det delt skyld).

Siden vi kjøpte en Model 3 for en stund siden hvor mobilen er nøkkelen har det ikke vært noen spørsmål om hvor nøkkelen til bilen er, ønsker derfor samme løsning til inngangsdøra. På jobb har vi Yale Doorman og Verisure. Funker greit med kode og sånt, men liker ikke at den bråker så innmari og så er den ikke direkte vakker. Har heller ikke greid å forstå om jeg kan få den til å låse seg opp når jeg nærmer meg. Vurderer derfor Danalock. 

 

Så langt har jeg bestilt Raspberry Pi og begynt å se på HA og håpte på å få til noe med Geofence. Hva annet trenger jeg? En USB stick som snakker Z wave antar jeg? 

Ferdighetsnivået mitt på Linux er omtrent det samme som standpunkt i matte, 2. Har bygd og med en del google fått til en ganske bra fotoboks basert på Raspberry Pi, men det var før barn kom inn i bildet. Mao. jeg trenger det inn med teskje :) Det er noen andre smartgreier i huset som sikkert blir kobla på, men det er hovedsakelig låsen som haster.

 

Takk for alle innspill og kudos for et flott forum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

har sett på lignende selv, da jeg har en litt smådistré sønn som noen ganger må forte seg til skolen.

 

Har vært hos lokal låsesmed, og han har Doorman og Danalock, bl.a. Han sier at de har installert mange Danalocker, og i noen blokker hører beboere at nabo i etasjen over/under låser seg inn med Danalock... Det er jo ikke akkurat det jeg ser etter. Med manuell bruk, så er den såvidt jeg har fiklet som en vanlig vrider. Hvis du kjøper en Danabridge, så vil du ha geofencing allerede innebygget via appen til Danalock. Ellers må du bygge noe rundt i HASS med geofencing der og ZWave. Har selv vurdert å bruke en RPi Zero W med en eller annen BLE-scanner som sjekker smartklokke/telefon/beacons når noen er nære nok, og da plassere den i nærheten av døra. Men har for mange prosjekter. Ender sikkert opp med en Danalock ZWave så jeg kan sjekke om den er låst, og låse via ZWave, samt evt. kodepanel utenfor. Tror man må ha danabridge for kodepanelet.

 

Summa summarum: du trenger ikke HASS for å få Danalock opp og gå, men det er en (såvidt jeg ser) fin start for å starte med automasjon. Det tar litt tid å komme opp med noe man er fornøyd med, så det er litt hobby en stund. Og så finner man ut mer og vil optimalisere - så blir det hobby enda lenger. :)

 

Red: ser nå dette avsnittet i beskrivelsen hos Dustin:

Sitat

OBS - For at låsen skal kunne oppdage manuell opplåsing / låsing, må tommelhjulet bevege seg når låsen betjenes med nøkkel. Hvis dette ikke er tilfelle, vil låsene miste kalibrering når døren låses opp eller låses med en nøkkel.

Forstår det da slik at man ikke kan låse med nøkkel på vanlige låser uten at den mister posisjonen?!? Noen som har erfaring?

Endret av baronKanon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar @baronKanon. Tenker jo at det er litt hobby på kveldstid nå som dagene blir kortere og kveldene lengre (det er det eller å ta opp igjen karrieren på Xbox ;)

 

For å oppsummere: Danalock V3 med z-wave kan gjøre det jeg vil den skal gjøre sammen med HA, men den bråker fælt. Det vil fungere "ut av boksen" med en Danabridge og mobil, men man trenger ikke dette dersom man setter det opp i HA? 

Endret av MikkeBoomBoom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to stykker IDlock 150, og den er ikke musestille, men jeg mener den er stillere enn naboens Doorman. Men så skal det sies at jeg ikke har tenkt på noen av dørlåsene jeg har hatt opp gjennom årene som et problem med tanke på støy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Moskus skrev:

Vi har to stykker IDlock 150, og den er ikke musestille, men jeg mener den er stillere enn naboens Doorman. Men så skal det sies at jeg ikke har tenkt på noen av dørlåsene jeg har hatt opp gjennom årene som et problem med tanke på støy...

 

Nei, det var kanskje litt for mye fokus på støy i den opprinnelige posten min. Jeg prøver bare å være djevelens advokat :) Pro/cons med IDlock 150 kontra Danalock i det oppsettet jeg skisserer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Moskus skrev:

Hvis du vil unngå nøkler må du ha Danapad i tillegg, så det er vel aller mest snakk om smak og behag. Jeg mener IDlock blir penere, iallfall på innsiden. Men man mister mulighet til å ha nøkkel som backup.

Godt poeng. Lett å tenke at Danalock "bare" er 1700kr når det kommer en Danapad til 900kr i tillegg (2600kr tot). Men likevel et stykke unna nesten 4000kr for IDlock (om jeg ikke tar feil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Moskus skrev:

Men jeg ble nysgjerrig, @baronKanon. Hva er det med Danalock som faktisk gir bedre WAF enn IDlock eller andre alternativer?

IDLock er stygg og ødelegger estetikken på en fin dør. Danalock er kun på innsiden på et sted vi sjelden er. Døren sees av alle. 

 

At funksjon på IDlock har en bedre WAF for noen er jo individuelt. Som jeg skrev: det kommer an på W ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, baronKanon skrev:

IDLock er stygg og ødelegger estetikken på en fin dør. Danalock er kun på innsiden på et sted vi sjelden er. Døren sees av alle. 

 

Og alle oss med mindre pene dører fryder oss ettersom vi kan velge fritt uten å tenke på estetikk ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Hvis du vil unngå nøkler må du ha Danapad i tillegg, så det er vel aller mest snakk om smak og behag. Jeg mener IDlock blir penere, iallfall på innsiden. Men man mister mulighet til å ha nøkkel som backup.

Hvorfor må man ha Danapad for å unngå nøkler? Min Danalock lar seg helt fint låse opp via enten Danalock appen eller Home Assistant over Z-wave, noe som igjen gir muligheten for opplåsning ved tilkobling til WiFi, bluetooth, GPS eller hva som helst egentlig :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Preference skrev:

Min Danalock lar seg helt fint låse opp via enten Danalock appen eller Home Assistant over Z-wave

Fordi å fikle med en app på en mobiltelefon er mer slitsomt enn å bruke en nøkkel. Kode > app > nøkkel. :)

 

Jo, klart man kan bruke "wiFi, bluetooth, GPS eller hva som helst", men det gjelder kun hvis alle i husholdningen har mobiltelefon. Hos oss er ikke det tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Fordi å fikle med en app på en mobiltelefon er mer slitsomt enn å bruke en nøkkel. Kode > app > nøkkel. :)

 

Jo, klart man kan bruke "wiFi, bluetooth, GPS eller hva som helst", men det gjelder kun hvis alle i husholdningen har mobiltelefon. Hos oss er ikke det tilfelle.

 

Kan jo også bruke wearables eller trackers med Bluetooth, men ja. Synes det er lettere å bruke en app/widget enn nøkler jeg da, fordi jeg har ikke alltid nøklene like lett tilgjengelig i lommen som jeg definitivt har mobiltelefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Preference skrev:

Synes det er lettere å bruke en app/widget enn nøkler jeg da, fordi jeg har ikke alltid nøklene like lett tilgjengelig i lommen som jeg definitivt har mobiltelefonen.

Det er sant. Men med en kode, slipper man å dra opp mobiltelefonen. :) 

 

Jeg bruker ikke nøkler lenger hvis jeg kan unngå det... ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører Danalock i kombinasjon med HA, og det funker smooth 🙂

HA registrerer når jeg er hjemme eller borte ved hjelp av HA-appen..

Automasjonen ser feks slik ut;

- id: '1596288338267'
  alias: Lås ytterdør ved fravær
  description: ''
  trigger:
  - entity_id: person.xxxx
    event: leave
    platform: zone
    zone: zone.home
  condition: []
  action:
  - device_id: 70570d0417e6476783feb93612479cfe
    domain: lock
    entity_id: lock.danalock_ytterdor_lock
    type: lock
  mode: single
- id: '1596288392084'
  alias: Lås opp ytterdør ved ankomst
  description: ''
  trigger:
  - entity_id: person.xxxx
    event: enter
    platform: zone
    zone: zone.home
  condition: []
  action:
  - device_id: 70570d0417e6476783feb93612479cfe
    domain: lock
    entity_id: lock.danalock_ytterdor_lock
    type: unlock

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, MikkeBoomBoom skrev:

Hjertelig takk for svar @slippern

 

Har bare satt opp HA på en VM foreløpig så er litt usikker på hvor dette skal inn for å funke, så om du har en "Idiotguide" så setter jeg pris på det : )

 

Hvordan er det når du er hjemme? Låsen alltid åpen?

Her har du en guide; https://community.home-assistant.io/t/hass-io-on-vmware-esxi-6-7-step-by-step/151419

Har aldri kjørt det på VM, men ser ikke så ulikt som på en RPI, bare og mounte disken/imaget.. 

 

Låsen er alltid åpen når det er folk til stede, har en knapp i HA som heter "God natt!", denne låser døren, slukker lysene i stue og kjøkken samt  slår av TV-en.

Men låsen har en innebygd funksjon som heter "Autolock", den låser etter et gitt antall sekunder.

image.thumb.png.13c82ed757bad080d554584b26302820.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, slippern skrev:

Her har du en guide; https://community.home-assistant.io/t/hass-io-on-vmware-esxi-6-7-step-by-step/151419

Har aldri kjørt det på VM, men ser ikke så ulikt som på en RPI, bare og mounte disken/imaget.. 

 

Låsen er alltid åpen når det er folk til stede, har en knapp i HA som heter "God natt!", denne låser døren, slukker lysene i stue og kjøkken samt  slår av TV-en.

Men låsen har en innebygd funksjon som heter "Autolock", den låser etter et gitt antall sekunder.

image.thumb.png.13c82ed757bad080d554584b26302820.png

AH, vi snakker litt forbi hverandre :) VM funker fint fint, men lurte mer på Guide til Danalock.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MikkeBoomBoom skrev:

AH, vi snakker litt forbi hverandre :) VM funker fint fint, men lurte mer på Guide til Danalock.

 

Installer z-wave integrasjonen, det finnes to typer, z-wave og openzwave beta.. Jeg bruker sistnevnte nå.

Så er det bare og inkludere låsen som secure node, og det er helt nødvendig at låsen er maks 15cm fra gatewayen under inkluderingen.

Her står det endel om inkludering med z-wave integrasjonen; https://community.home-assistant.io/t/my-danalock-v3-z-wave-configuration-5-step-solution/75441

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MikkeBoomBoom skrev:

Takker og bukker :) Trenger da en Z wave stick i tillegg?

Yes det må du ha.

Jeg bruker UZB1, jeg brukte før Razberry 2 HAT, men migrerte nylig over til UZB1 da det muliggjør og kjøre OTA oppdateringer på feks Aeotec enhetene ved å plugge USB-sticken i en PC og kjøre softwaren fra dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.