Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

RFID / Serieport


780user

Anbefalte innlegg

Her et lite prosjekt på jobben hvor jeg ønsker å åpne noen dører med RFID.  Dette er ikke en bank, men mest for å logge aktivitet/basic tilgangsstyring.   En Z-Wave RFID-leser som sender kode til homeseer og script/events tar seg av resten hadde vært ideelt, men noe sånt finner jeg ikke. Videre tenkt at en simpel Arduinokrets kan lages med serieport som sender ut RFID-kode.  Noen som har tips på hvordan jeg kan interface f.eks. 4-5 serieporter med homeseer? Er snakk om 30-40meter på dørene lengst unna.

 

Regner ikke med Arduino-plugin kan hjelpe meg med denne oppgagen ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, 780user skrev:

En Z-Wave RFID-leser som sender kode til homeseer og script/events tar seg av resten hadde vært ideelt, men noe sånt finner jeg ikke.

Nei, dessverre er dette noe som ikke finnes. Behovet er der, så det er egentlig litt rart...

 

3 minutter siden, 780user skrev:

Noen som har tips på hvordan jeg kan interface f.eks. 4-5 serieporter med homeseer? Er snakk om 30-40meter på dørene lengst unna.

Jeg ville sendt det over Ethernet. Enten direkte via Arduino-plugin'en (men da må du muligens bruker APIet) eller via MQTT. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Moskus said:

Nei, dessverre er dette noe som ikke finnes. Behovet er der, så det er egentlig litt rart...

Det er ikke helt sant at dette ikke går 🙂

Jeg har montert en RFID brikke v/hoved døren som låser opp døren når iPhonen legges over den skjulte RFID brikken.

Benytter Apple Homekit, HomeBridge og HomeSeer.

Ulempen er at du må ha en iPhone som håndterer RFID ......

/Helge

 

 

2020-09-02 13.37.18.jpg

Endret av Byelektrikeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Byelektrikeren skrev:

Jeg har montert en RFID brikke v/hoved døren som låser opp døren når iPhonen legges over den skjulte RFID brikken.

Benytter Apple Homekit, HomeBridge og HomeSeer.

Ulempen er at du må ha en iPhone som håndterer RFID ......


Dette er vel NFC? Jeg bruker det samme mot HomeSeer direkte. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Byelektrikeren skrev:

Det er ikke helt sant at dette ikke går 🙂

Det er ikke det samme. Brikken er passiv og er det som henger fast, det er telefonen din som er aktiv.

Det er det motsatte vi er ute etter, da ID-kort på jobb er den passive biten og det som henger rundt halsen. :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Byelektrikeren skrev:

Hvordan bruker du dette direkte i HomeSeer


Nå er vi litt off-topic, men jeg bruker «hent innhold på url» i Snarveier-appen til å hente en URL på HomeSeer sitt JSON-interface. F.eks trigger jeg wallplug til skjermen på soverommet når vekkerklokka slås av eller slumres. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.