Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nexa - Signaler kommer ikke frem, eller annet


pettergulbra

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har et litt snodig problem med mitt Nexa system.

Systemet består av mottakere: 8 stk CMR-101 og 1 stk ECMR-250

Sendere (brytere): 4 stk dobble LWST-605 og 3 stk enkle LWST-615

Fjernkontroll: NEYCR-705

 

Jeg har 5 mottakere i 1 etg. og 4 i kjelleren. 2 doble brytere nede/oppe og 2 enkle ned og 1 enkel oppe.

Det er to brytere som kan styre et lys i trappeoppgangen(en i 1.etg og en i kjeller). Ellers går alle bare på en mottaker.

Sett bort fra en bryter som er koblet mot alle mottakere som en hovedbryter.

 

Og her kommer det som er rart, alle mottakerne/senderne fungerer som de skal unntatt en mottaker. Den sitter i 1. etg og klarer kun å ta i mot fra senderen

som sitter 2 meter unna. Fra senderen som sitter i etg under (kjelleren), har mer eller mindre fri sikt opp (da dette er trappelyset) når ikke frem.

Det samme punktet er også lagt inn på fjernkontrollen, og denne fungerer heller ikke fra kjelleren, men har jeg fjernkontrollen ca 60 cm over gulvet i 1. etg så

fungerer det.

 

Jeg har prøvd og kode på nytt, da får jeg ikke kodet den sammen med sendere som sitter i kjelleren. Disse signalene kommer rett og slett ikke frem til mottakeren.

En annen mottaker som sitter i samme boks som denne, fungerer det samme helt fint med.

 

Er det noe jeg kan gjøre for å gjøre signalene bedre på dette systemet?

 

 

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, pettergulbra skrev:

Og her kommer det som er rart, alle mottakerne/senderne fungerer som de skal unntatt en mottaker. Den sitter i 1. etg og klarer kun å ta i mot fra senderen

som sitter 2 meter unna. Fra senderen som sitter i etg under (kjelleren), har mer eller mindre fri sikt opp (da dette er trappelyset) når ikke frem.

Det samme punktet er også lagt inn på fjernkontrollen, og denne fungerer heller ikke fra kjelleren, men har jeg fjernkontrollen ca 60 cm over gulvet i 1. etg så

fungerer det.

433 MHz kan være følsomt for forstyrrelser. Har du gulvvarme? Eller har du noen eldre DECT telefoner (som er en klassisk støykilde)? Mur/betong eller tre-konstruksjoner?

 

Hva er denne mottakeren koblet til? Fungerer den hvis du kobler ut det den er koblet til?

 

... ellers kan det rett og slett være et mandags-produkt. Da er vel eneste alternativ å forsøke en annen (siden naboen fungerer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen gulvvarme, eller annet som skal forstyrre. Eneste må i så fall bli 2,4 Ghz trådløst nettverk. Har ikke 5 Ghz heller :-)

Ikke mur, og bare lettvegger.

 

Koblet til en vanlig taklampe, med halogen pære. Merker ikke forskjell om jeg kobler mottaker til noe annet.

 

Da får man investere i en ny en. Selv om det er skuffende så tidlig :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.