Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Litt hjelp til å tenke? :) VLAN...


bjwanvik

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg har sett meg blind på noe her, så om noen andre "har friske øyne" kan det være at feilen er åpenbar :

Holder på å segmentere nettverket mitt ytterligere, men det er noen VLAN som rett og slett ikke vil virke...
Veldig kort forklart er oppsettet slik:
Uniquiti Edgerouter ER-4 -> Aruba 7240 kontroller -> Aruba S2500 48p switch -> Aruba AP  (både 135, 205 og 325).

VLAN er opprettet i switch, kontroller og router. (På kontrolleren er de opprettet både i mobility manager, og på selve kontrolleren, forøvrig ArubaOS 8.6)
DHCP kjører fra router
Firewall kjører fra router

Har sletta masse unødvendige regler i firewall, så nå er det i hovedsak to regler som skal gjelde for de VLAN'ene jeg ikke får til å virke; de får ikke lov å snakke med noen VLAN som har "mer viktig" utstyr, MEN de får lov til å nå DNS og DHCP lokalt på routeren.
WLAN'et (SSID) fungerer isolert sett helt fint. Bytter jeg VLAN får den ikke DHCP.
Setter jeg IP manuelt (naturligvis i det subnet'et det skulle fått IP fra automatisk) får jeg forsåvidt tilkobling, men heller ikke DNS vil fungere..

Jeg har IKKE satt opp noe routing mellom VLAN verken i kontroller eller switch(er), men det skapes jo en route til subnettet automatisk i routeren så fort VLAN'et opprettes der.
Det er tre switcher her som ikke har noen ting med de VLANene jeg sliter med å gjøre - på disse har jeg ikke opprettet VLANene. 
På de det gjelder har jeg ikke satt noen IP til switch på det VLANet (men den har heller ikke IP på VLAN som faktisk fungerer, så det er greit nok...)

Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.