Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Saldo og transaksjoner fra Sbanken


Venin

Anbefalte innlegg

Her er en automasjon som gir varsel på mobilen når penger kommer inn på konto (hvis du har Home Assistant-appen installert).

- id: '1599151133857'
  alias: 'Varsel når penger kommer inn på konto'
  description: ''
  trigger:
  - entity_id: sensor.konto_1212121212
    platform: state
  condition:
  - condition: template
    value_template: '{{ trigger.to_state.state > trigger.from_state.state }}'
  action:
  - data_template:
      message: '{{ states("sensor.konto_12121212")|int }} kr er ny saldo.'
      title: '{{ trigger.to_state.state|int - trigger.from_state.state|int }} kr inn på konto.'
    service: notify.mobile_app_sm_g970f
  mode: single

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke dette til å virke, loggen sier bla a.

oauthlib.oauth2.rfc6749.errors.InvalidClientError: (invalid_client)

Kunne noen forklart en novice hva 'customer_id' er? Er det kontonummeret?

Hva er client_id? Er det den lange Applikasjonsnøkkel man får generert automatisk når man oppretter applikasjonen?

 

Skal noen av disse (inkl secret/passord man oppretter) oppgis med anførsselstegn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar.

 

Fant vel ut etter hvert at Customer_id var fødselsnummeret, ja. Feil i loggen etter det var at det ikke var nok rettigheter til å kjøre hente ut listen over kontonumre.

API sidene til SBanken hang flere ganger i går og jeg endte opp med flere applikasjoner, så tror feilen nå ligger i (Beta) APIet. Siden sletting ikke er implementert ennå, har jeg bedt via mail om å få slettet alle. Så får jeg prøve å opprette (én) applikasjon pånytt.

 

Notert at anførselstegn ikke trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

File "/config/custom_components/sbanken/sensor.py", line 187, in get_accounts 
  raise RuntimeError("{} {}".format(response["errorType"], response["errorMessage"])) 
RuntimeError: Input Merchant is not authorized to request the customerId which was requested

Fikk slettet alt vha support og lagt inn én ny applikasjon. Generert opp passord og parametrert opp sensor. No sigar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilmeldingen høres ut som du prøver å hente kontoer til noen som ikke er deg selv. Har du skrevet samme fødselsnummer som du logger inn i Sbanken med?

 

Har du forresten huket av tilganger nederst på Sbanken? Jeg har huket av disse to:

 

Grants access to perform read operations on the Accounts service.

Grants access to perform read operations on the Transactions service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, angitt mine egne 11. Applikasjonen ble opprettet etter innlogging med BankID på telefon (kodekortet er tydeligvis gått ut på dato, nytt ble bestilt automatisk). Trodde ikke innloggingsmetode skulle ha no å si, men kanskje må jeg logge inn med personnummer før jeg opprettet applikasjonen? I tilfelle er det vel bare å vente en ukes tid på nytt kort og prøve igjen.

Har prøvd med de 2 nederste og med alle avhuket. Samme melding.

 

EDIT: Da fungerer det endelig. Måtte sette personnummer i klammer.

Endret av olealm
Oppdatering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
On 18/06/2021 at 23:41, Evelen said:

Sliter med å få denne opp å gå

 


sensor:
  - platform: sbanken
    client_id: 6xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx28
    secret: WLxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxL5
    numberOfTransactions: 5

image.png.54d0c0053bb043a82dd03e95070b50d2.pngimage.png.6c112cd0569f9a7dc1f8cd49ee373983.png
 

Mistenker at det har med siste versjon av HA å gjøre? I custom components trenger du nå en manifest-fil med påkrevd "version" property.

 

https://github.com/sepodele/home-assistant-sbanken/blob/master/custom_components/sbanken/manifest.json

 

Du kan benytte HACS til å installere disse custom components ved å legge til github repo direkte, istedenfor å kopiere filene inn slik jeg mistenker du har gjort her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fiLLLip skrev (1 time siden):

Mistenker at det har med siste versjon av HA å gjøre? I custom components trenger du nå en manifest-fil med påkrevd "version" property.

Good catch. Hadde glemt å ta med manifest.json i README.md, ja. Har oppdatert infoen nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk det til via HACS, det er også en ryddigere løsning mtp updates ect..

Strevde mye med å finne sensoren da jeg søkte etter entities. Hadde trodd den skulle starte på sensor.sbanken, men den gang ei, sensor.konto_ var det.

 

Nå har det seg slik at jeg bruker Nordea Direct og ikke sbanken primært, målet mitt var å bruke sbanken som en gateway for denne integrasjonen, men den gang ei.
image.thumb.png.73f69c463b04576427353d642bbb5313.png

 

Vet dere om det er API-et som ikke støtter "kontoer fra andre banker" eller om det er integrasjonen som ikke støtter det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venin skrev (8 timer siden):

API-et har ikke noe eget for kontoer fra andre banker, så de burde dukket opp sammen med de andre kontoene dersom SBanken tillot det. Du kan eventuelt lage en issue på det her: https://github.com/Sbanken/api-examples/issues

Done, bump det gjerne slik at det får litt oppmerksomhet :)

https://github.com/Sbanken/api-examples/issues/76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Som mange andre(og enda flere i 2023) så bytta jeg til Bulder vinteren 2022. Fant ut at smn har gratis kort og kontii til barn, så ordna kort og konti til kidsa der. Kortene fungerer og mot vipps, så de får opp saldo der. Men hadde selvfølgelig vært kjekt å få det opp saldo og transaksjoner i Home Assistant. Ser de har åpent api for egne konti, satser på at det også gjelder de man er juridisk ansvarlig og skattemessig ansvarlig for. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Kjære API beta-bruker,

Denne våren går Sbanken og DNB over på felles teknisk plattform. Derfor stenger vi ned API beta-tjenestene våre 22. mars 2024. Vi har sendt deg samme informasjon i meldingsboksen i nettbanken også.

Vi vil gjerne takke deg for engasjementet i denne omgang, det har vært en glede!

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.