Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-net for dummies...


Olex

Anbefalte innlegg

Siden eg har serveren med HS4 i kjelleren, har eg bestilt inn ein Z-net som skal plasseres sentralt i huset.
Bruker i dag Aeotec Z-stick G5.
Har da noen spørsmål som eg håper noen flinke ringrever har svar på:
Homeseer har ein guide på hvordan overføre frå Z-stick til Z-net, ser greit ut (i teorien!)
Men, etter det eg skjønner, er det ikkje mulig å ta ein backup av Z-net’s eget interface, stemmer det?
Hvordan løser ein det hvis Z-net boksen havarerer?

 

Er ein mulig løsning og bruke Z-stick på Z-net og ta backup av sticken separat etter hver endring av Z-wave nettverket?
Ein snodig løsning forøvrig, poenget med Z-net er vel og slippe unna USB stickene…
Takk.

 


Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Olex skrev:

Homeseer har ein guide på hvordan overføre frå Z-stick til Z-net, ser greit ut (i teorien!)
Men, etter det eg skjønner, er det ikkje mulig å ta ein backup av Z-net’s eget interface, stemmer det?

HomeSeer kan ta backup av Z-NET, men ikke de versjonene som bruker UZB1 (send dem gjerne en hissig mail om det, for de mener det ikke er så mange som spør om det).

 

Du kan imidlertid bruke Aeotec sin programvare til å tak backup av Z-stick'en din, og overføre den til UZB1'en som følger med Z-NET.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk @Moskus

 

Som nevnt, Z-net for dummies...

Det du sier er at Z-net leveres med UZB1 stick, har ikke den eit innebygd interface (muligens basert på UZB1)?

Og backup av Z-net består av og ta ut UZB1'en av Z-net og bruke for eksempel Aeotec's programvare til å ta backup?

 

Synes som at du bruker Z-net, er dette stabilt og kan forventes og tusle uten havari over tid?

Og ja, sender ein mail til HS og etterspør backup av Z-net EU versjon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har kjørt med 4 z-net i huset i flere år m UZB1, det er veldig stabilt. Kan ikke huske å ha noe problemer med dette sålenge de er satt opp med fast ip også på router.

Når du starter opp HS så la den jobbe seg ferdig før du får panikk, det tar litt tid før den får opp alle z-nett. 1-2 minutter.

Bruker kablet nett. Har en Z-net for hver etg.  Kommer snart til å bestille en ny for garasjen. ☺️

 

Før jeg fikk på plass dette var det massiv forsinkelser på enkelte z-wave dingser, signalene blei routa gjennom mange noder.
Nå har jeg mer eller mindre real time på alt som kjører, ikke mange mS forsinkelse. 

Har ca150 z-wave dingser, og det vokser fortsatt.
Stua har ca 50 stk. Kjeller ca 40.

 

Har satt opp ett system for broren min også, samme fremgangs måte. Han er også fornøyd. 
Han har ca 60 dingser fordelt på 3 z-net. Kablet. Faste IP.

Endret av Thgv8g
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe

Er freak på dingser. Styring av lys , sensorer(bevegelse dør/vindu, lekkasje, røyk......), sol blending, varme, stikkontakter. Det er bare å gønne på.

Sensorer er helt essensielt for å kunne styre smart. Har mengder med ting som er kun for test og som bare havner i ubruklig skuffen.

Alt som kan automatiserers automatiseres hjemme hos oss. Er ingen dame i huset, dermed ingen som setter begrensninger. 

 

Siste dings er 0 til 10V vindmåler og vind retning, men må finne en måte å stoppe flow med oppdateringer, den spammer nettet. Vurderer å bruke Vera på denne da jeg har flere liggende  i ubrukelig skuffen. Sette limit grenser der og overføre dette til HS.

Styring av motor ventiler for overvanns pumpekum. Solenoid styring er jeg ikke fornøyd med, de har en lei tendens til å kalke istykker.
Skal bygge tilbakemelding på kjøleskap og fryser. Temperatur, dør, lekasje............

 

Har 21 Ip cam, 3 stk m ansikts gjenkjenning. Rutiner for dette.

 

Jobber som  automatiker, PLC, HMI. Elektrikker Gr.L. Mekaniker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thgv8g skrev:

Har ca150 z-wave dingser, og det vokser fortsatt.

Jeg har 140++ på  et interface. Fungerer utmerket. 

 

1 time siden, Olex skrev:

Det du sier er at Z-net leveres med UZB1 stick, har ikke den eit innebygd interface (muligens basert på UZB1)?

UZB1 følger med, men det er ikke innebygd. Det står i en USB-port.

 

1 time siden, Olex skrev:

Og backup av Z-net består av og ta ut UZB1'en av Z-net og bruke for eksempel Aeotec's programvare til å ta backup?

Ja, det mener jeg er eneste mulighet.

 

1 time siden, Olex skrev:

Synes som at du bruker Z-net, er dette stabilt og kan forventes og tusle uten havari over tid?

Jeg kjøpte mine Z-NETer (jeg har to som jeg bytter mellom av og til for testing) da også EU-modellen kom med et innebygget interface, og de er veldig gode. Men har satt opp mange systemer med UZB1 også, merker ikke veldig forskjell.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Thgv8g skrev:

Hei

Har kjørt med 4 z-net i huset i flere år m UZB1, det er veldig stabilt. Kan ikke huske å ha noe problemer med dette sålenge de er satt opp med fast ip også på router.

Når du starter opp HS så la den jobbe seg ferdig før du får panikk, det tar litt tid før den får opp alle z-nett. 1-2 minutter.

Bruker kablet nett. Har en Z-net for hver etg.  Kommer snart til å bestille en ny for garasjen. ☺️

 

Før jeg fikk på plass dette var det massiv forsinkelser på enkelte z-wave dingser, signalene blei routa gjennom mange noder.
Nå har jeg mer eller mindre real time på alt som kjører, ikke mange mS forsinkelse. 

Har ca150 z-wave dingser, og det vokser fortsatt.
Stua har ca 50 stk. Kjeller ca 40.

 

Har satt opp ett system for broren min også, samme fremgangs måte. Han er også fornøyd. 
Han har ca 60 dingser fordelt på 3 z-net. Kablet. Faste IP.

Hvordan legger du tll flere z-net? Holder på å lage meg en z-net men en pi og UZB1 som backup, men hvis det går å bruke flere kan jeg også bruke backup permanent. Eller vil disse ha forskjellige noder? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.