Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Elbil lader for smarthus


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg Elbil, trenger i den forbindelse en lader. Har idag 32A 3-fas 230V i garasjen jeg tenkte å bruke. Siden jeg bygger hus ønsker jeg å kjøpe en lader som er "smart". Ønsker å kunne styre denne fra Homey (Den jeg enn så lenge har siktet på). Noen som har anbefalinger eller erfaringer med dette? 
 

Ser at Mercedes har egen lader: (Tror denne er lite smart)

https://www.mercedes-benz.no/passengercars/mercedes-benz-cars/e-mobility/services-charging/charging-home/wallbox.html

 

Tibber og andre har Easee noe som virker å være hakke mer smart og kan styres:

https://tibber.com/no/store/produkt/easee

 

Åpen for andre forslag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, pannelars skrev:

Easee noe som virker å være hakke mer smart og kan styres


Men via en skyløsning. Som sikkert er greit nok for de fleste, men min erfaring med skyløsninger er at de har en dårlig oppetid. Så litt surt hvis bilen allikevel ikke er oppladet om morgenen og det skjer ca 1 gang i måneden.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, stigvi skrev:


Men via en skyløsning. Som sikkert er greit nok for de fleste, men min erfaring med skyløsninger er at de har en dårlig oppetid. Så litt surt hvis bilen allikevel ikke er oppladet om morgenen og det skjer ca 1 gang i måneden.......

 

Er vel bare styring/monitor av den som er skybasert/avhengig? Antar bilen lader uansett status på kobling til sky?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med at sky er nede når automasjonen din vil starte lading?

Men det koker ned til hva en er villig til å akseptere og om de relle problemene er større eller mindre enn dette.

Jeg har koketopp og stekeovn som rapporterer status via skytjeneste. Makan til elendighet..... Og det er nok av andre eksempler til at jeg aller helst velger vekk slike produkter og heller ser etter alternativer. Så tar jeg en revurdering og svelger en kamel hvis alternativene ikke er der.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg kjøpt en lader i dag, så hadde jeg kjøpt Easee. Det må jo utvilsomt være den beste laderen som man kan få fatt i. Og så hadde jeg selvfølgelig brukt Tibber som strømleverandør.

 

Cloud-APIer er ikke ideelt, men de er ofte et nødvendig onde.

De skytjenestene vi bruker er stort sett stabile, de påvirker oss ikke fra dag til dag.

 

Skal du ha 100% kontroll på det kan du sette et relé foran for å kunne overstyre av/på.

Aeotech Heavy Duty er dessverre ikke trefaset, men den kan være et alternativ med sine 40A. I manualen står dette koblingsskjemaet, men jeg lurer på om det ikke er for EU-modellen:

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AndreasLie skrev:

jeg kjører Homey, Easee og tibber. Funker helt topp og har gjort det i over et år. Har aldri opplevd feil eller at bilen ikke har ladet. 

Takk for tilbakemelding, din kombo er akkurat hva jeg har sett for meg. Blir da Easee tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.9.2020 den 12.54, Moskus skrev:

Skulle jeg kjøpt en lader i dag, så hadde jeg kjøpt Easee. Det må jo utvilsomt være den beste laderen som man kan få fatt i. Og så hadde jeg selvfølgelig brukt Tibber som strømleverandør.

 

Cloud-APIer er ikke ideelt, men de er ofte et nødvendig onde.

De skytjenestene vi bruker er stort sett stabile, de påvirker oss ikke fra dag til dag.

 

Skal du ha 100% kontroll på det kan du sette et relé foran for å kunne overstyre av/på.

Aeotech Heavy Duty er dessverre ikke trefaset, men den kan være et alternativ med sine 40A. I manualen står dette koblingsskjemaet, men jeg lurer på om det ikke er for EU-modellen:

image.png

Takk for svar, går da for Easee. Og til info har jeg seff allerede byttet til Tibber med pulse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare legge til at hos meg så styrer Homey ingen ting med lading, den biten lar jeg tibber ta seg av. Men jeg har satt opp laderen på homeydash slik at jeg kan se om bilen lader, hvor mye den lader med osv. Driver å skal se på om jeg kan lage en knapp i homey som overstyrer lading i tibber, men ikke kommet så langt enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
AndreasLie skrev (På 12.9.2020 den 17.53):

Både lastbalansering og etter billigste tid gjør jo tibber med easee lader rett ut av boksen. Trenger ikke sette opp noe for det 

Tibber gjør ikke det.  Den vet bare hva slags bil du har og hvor lenge den må lade fra tomt til fullt.  Da starter den ofte laderen altfor tidlig og avslutter gjerne når det er billigst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erikersnill skrev (27 minutter siden):

Tibber gjør ikke det.  Den vet bare hva slags bil du har og hvor lenge den må lade fra tomt til fullt.  Da starter den ofte laderen altfor tidlig og avslutter gjerne når det er billigst. 

Tja ikke skjedd på over det året jeg har brukt det ihvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo sjekke ut OpenEVSE, da har du full kontroll direkte, uten skyløsning.

Her kan du kjøpe som byggesett om du liker denslags, eller du kan kjøpe ferdig for EU som er CE godkjent.

Den har ESP32 ombord som du kan styre via eget web interface, eller via RAPI kommandoer over MQTT eller HTTP. Du kan også modifisere litt og sette in ethernet om det er ønskelig. Min erfaring har vert at ESP32 er meget stabil, har ikke hatt problemer med drop out, etc.

Har fått den integrert ganske så greit mot Home Assistant:

image.png.93b32dbf172d2b2decca12965ab09249.png

Ladestrøm kan settes i steg på 1A fra 6A. Bruker nå scriptet til stigvi for strømregulering som også nå styrer ladestrømmen i disse stegene. Det som var kjekt her var at utviklerene har tenkt på ofte endringer i ladestrøm, og har lagt opp for forskjellige kommandoer for endring av ladestrøm med og uten lagring til flash, slik at med for eksempel laderegulering så lagres da ikke innstillingene for å spare flash.

 

Eneste minus er vel at den ser litt kjip ut om du bryr deg om det. Et annet spennede alternativ kan være PRISM, men tror ikke den kan kjøpes ferdig bygget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjetilsn skrev (1 time siden):

Ladestrøm kan settes i steg på 1A fra 6A

Kan biler generelt sett gå under 6A? Ser at easee har 6A som laveste strøm og trodde det var en god grunn til det.......

En annen side er hvor lurt det er å lade så sakte. Det kan jo gå ut over virkningsgraden hvis det er en konstant strøm som går til oppvarming av batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg bruker også sky løsningen med easee og syns det virker bra. Den har alltid startet lading når jeg ønsker, selv om det kommer noen ganger kommunikasjonsfeil ved henting av data, henter data hvert minutt. Jeg styrer alt fra start, stopp og justering av ladestrøm, mest for den nye tariffen som kommer etterhvert. Kalkulerer da tilgjengelig effekt som kan lades med slik at ikke tariffen flyttes.

 

Det kom og forøvrig en oppdatering for en stund siden som gjør at hvis lade boksen mistet kontakt med skyen så starter den å lade

 

 

 

 

Screenshot_20220101-233304_Home Assistant.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.