Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Altibox med fiber i egen router - TV sluttet å fungere


Hillmar

Anbefalte innlegg

Jeg har, som flere her inne, satt opp nettverket mitt slik at jeg har Altibox fiber rett i egen router (EdgeRouter 4), med TV og internett ut av denne som om det var en standard hjemmesentral der TV og internett kan tas ut av samme port uten VLAN.

Jeg opplevde i kveld at alle TV-kanaler unntatt NRK sluttet å fungere.

Etter en henvendelse til Altibox som ikke hjalp meg stort (de ba meg om å koble ut hjemmesentralen, som jeg ikke benytter, i 10 min) la jeg merke til en tweet til Altibox som ga meg svaret.

Siden der er flere andre her inne med tilsvarende oppsett tenkte jeg å dele løsningen her. Disclaimer; Jeg er selv ikke kompetent nok til å forstå detaljene i det som må gjøres.

 

Altibox har gjort endringer i hvilke IP-adresser dekoderen må ha tilgang til for å fungere. Det må derfor legges inn en ny static route i routeren for å få TV til å fungere igjen. Jeg leste i tråden på freak.no at man også måtte legge inn IP-rangen som en NAT-regel også.

Jeg gjorde derfor følgende:

- Ny static route med destination=10.133.0.0/16 og Next hop address=10.202.206.1 (NB! Det kan hende disse addressene varierer avhengig av hvilken leverandør du har av Altibox mener jeg å ha lest, men dette fungerte for meg som har Viken Fiber).

- La til nettverk 10.133.0.0/16 i nettverksgruppen jeg benytter i NAT-regelen for IPTV.

  • Like 4
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg fikk ikke dette dette opp å gå mot Altibox/Lyse, jeg skal prøve om jeg kan få satt på noe firewall snooping for muligens å sjekke til hvilken adresse min stb vil til hos Lyse.

 

Inge

Endret av Ingeb
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...

I stedet for å rote med å legge til egne ruter, som jo også kan endre seg om Altibox finner på noe nytt, så kan man få alt man trenger ved å bruke en spesiell dhcp-option. se eksempler her, både for ubiquiti og Mikrotik.

https://github.com/trrunde/routerconfig


Jeg har integrert deler av mikrotik-configen du finner der i flere oppsett nå, og det fungerer kjempebra.
Det eneste som ikke funker er førstegangsoppsett/autentisering av de nye dekoderne. Det må enten gjøres via Altibox-router, ELLER man kan ringe inn og oppgi MAC-adressen til dekoderen og få altibox til å manuelt autentisere den mot abonnementet man jobber med. 


 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
20 hours ago, DeVille said:

Hvilken SFP er det som må brukes til slikt? Jeg har Edgerouter og VMG fra Lyse.

 

Jeg benytter Ubiquiti UF-SM-1G-S.

Ikke helt ideelt da det er en pakke med 2 SFP'er, der du kun behøver den ene. Men gikk for den for å sikre kompabilitet med EdgeRouter, og prisen var helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2021 den 16.06, DeVille skrev:

Hvilken SFP er det som må brukes til slikt? Jeg har Edgerouter og VMG fra Lyse.

 

Om du kontakter Lyse og ber om den nye FMG hjemmesentralen, følger det med en SFP i esken :) 
Ellers er det viktig at det er riktig spec.. 
1310 / 1550 nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har jeg fått Edgerouter 4 og SFP i hus, men trenger hjelp med konfigureringen. Klarte å kjøre ping fra konsollet i ER-4, men fikk ikke noe nett utover det. 

Har ikke mye bakgrunn fra nettverkskonfigurering, så hvis noen har en oppskrift hadde det vært bra. Skal kun ha internett, ikke TV.

 

Takker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, DeVille skrev:

Da har jeg fått Edgerouter 4 og SFP i hus, men trenger hjelp med konfigureringen. Klarte å kjøre ping fra konsollet i ER-4, men fikk ikke noe nett utover det. 

Har ikke mye bakgrunn fra nettverkskonfigurering, så hvis noen har en oppskrift hadde det vært bra. Skal kun ha internett, ikke TV.

 

Takker.

 

Hei

 

Kjenner ikke til Edgeroutere uten switch på lan portene slik Er-X har.
Men internet skal du få ved å opprette vlan 102 på porten du har koblet til sfp på .. 

Dersom det er eth0 du bruker, så skal du opprette vlan på denne: eth0.102, og sett opp ip med DHCP. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, DeVille skrev:

Takker.

 

Hva med kloning av MAC-adressen fra den gamle Altibox-boksen, er det nødvendig?

 

Ja det må du også. Utsnitt av min config av eth11 hvpr jeg har sfp:

 

 

    ethernet eth11 {
        description "Altibox Uplink"
        duplex full
        mac BX:DX:2X:XF:XC:XX
        speed 1000
        vif 102 {
            address dhcp
            description Internet
            dhcp-options {
                default-route update
                default-route-distance 20
                name-server update
            }

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, må plage deg en gang til...

 

Fruen jobber hjemmefra, og kobler seg til jobben via VPN. På den gamle routeren (Linksys) var det eneste jeg måtte gjøre å huke av for IPSec Passthrough (under VPN Passthrough) så funket det. 

 

Hva er det jeg må gjøre her?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.