Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvor åpen er skyvedøren?


Anbefalte innlegg

Jeg har noen skyvedører.
Jeg er interessert i en sensor som viser, ikke bare om en dør er åpen, men hvor åpen den er.
Med en slik kan jeg f.eks. la være å starte roombaen hvis døra til badet står for mye oppe, siden den roter fælt der inne.
Ser for meg en ultralyd- eller ir-avstandssensor plassert øverst i lomma der døren glir inn, eller noe helt annet.
Den kan da måle avstanden til dørbladet fra ca. 0 (lukket) til 1m (vidåpen).
Den må gå på batteri og batteriet må vare lenge.
ZWave/Zigbee/Wifi.
Ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke nødvendigvis svar på akkurat det du beskriver, men jeg hadde et tilsvarende prosjekt på en skyvedør der jeg ville vite om døra hadde liten nok åpning til å hindre støvsugeren å komme inn. Også jeg måtte ha det på batteri.

 

Løsningen ble å kjøpe en liten dose med skapmagneter som jeg satte på rekke på toppen av skyvedøra og en 433-magnetbryter plassert inni karmen over døra. Da koblet den inn fra ønsket åpning i til helt lukket og batteriet holder på årsvis :) Ikke veldig avansert, men det funket etter hensikt og var litt gøy å styre med :) 

 

Finnes sikkert zwave/zigbee-alternativer man kan bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mathias skrev:

Har ikke nødvendigvis svar på akkurat det du beskriver, men jeg hadde et tilsvarende prosjekt på en skyvedør der jeg ville vite om døra hadde liten nok åpning til å hindre støvsugeren å komme inn. Også jeg måtte ha det på batteri.

Teller du hvor mange magneter magnetbryteren passerer da, eller bare en stripe med magneter (eller magnetisk tape) i en retning fra "passe åpen"? Det kan gjøres med en xiaomi dørsensor, men det blir mange magneter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Helgemor said:

Teller du hvor mange magneter magnetbryteren passerer da, eller bare en stripe med magneter (eller magnetisk tape) i en retning fra "passe åpen"? Det kan gjøres med en xiaomi dørsensor, men det blir mange magneter.

Bare en stripe med magneter fra der åpning er liten nok og inn. Måtte bare sørge for at sensoren registrerte jevnt hele veien inn.

Magnettape fungerer sikkert også og bygger mindre. Har aldri testet det. Jeg hadde en pose med skapmagneter liggende så jeg tok de. Så vidt jeg forstår så er den delen som er uten elektronikk i en magnetsensor kun en vanlig magnet og man kan egenlig bruke hva som helst?

 

1 hour ago, Helgemor said:

Jeg kan gjerne mekke til en D1 Mini/esp-basert sak med ultralydsensor/ir, men en slik vil vel bruke mye strøm, og det spørs om den lar seg ta fra deep sleep til våken vha. endring av avstand.

Har aldri målt strømforbruket til en US, men kan hende at du må lade powerbank (eller hva du bruker) jevnlig. Jeg kjørte en nodemcu med en en 4Ah powerbank som backup i tilfelle strømbrudd (ikke deepsleep da jeg ikke hadde bruk for det) og den holdt rundt 20 timer med kun en magnetsensor tilkoblet. Har ikke testet det med deepsleep, da.

 

Min erfaring med US er at den kan gi varierende målinger hvis flaten på det den peker mot er liten, altså at den kan finne på å bomme innimellom. Dørbladet blir smalt og kan føre til at det blir litt unøyaktig. Kommer også selvfølgelig an på avsatnd. Jo kortere jo mer presis. Men jeg har egentlig aldri testet det med 100% nøyaktig sikting, der jeg har brukt slike har vært når jeg har et stort objekt å måle mot.

Endret av Mathias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekk ide! Og jeg har noen rotasjonsgivere liggende, og finner sikker et legohjul et sted.

Kan hende en d1 mini/esp32 med deep sleep og wakeup på rotasjonsgiver-inngangen ikke er så grådig på batteriet.Spennende!

Det er fryktelig trangt oppå skyvedørene, men jeg skal forske videre på dette!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen måte å gjøre det på er med hallsensor(er) som ikke skifter nivå før de ser motsatt polarisasjon på magneten. Altså hallsensor som er av "latching type".
Krever Interrupt om prosessoren er i sleep.
 

Jeg tenker da på flere magneter i rekke montert med annenhver polarisasjon.

Med to hallsensorer og to magneter i en egen "rekke" så har man også endepunktene.

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg bruker interrupt for å detektere farten på takvifta mi. Med "latching type" hallsensor.

Magnetene er snudd annenhver polaritet, montert på hvert vifteblad.

https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/5667-byggetråd-automatisere-takvifte-westinghouse-comet/?do=findComment&comment=66320

 

Men så var det å vekke ESP8266 fra sleep med interrupt.

Det er noen begrensninger dær jeg ikke har kikket på.

Kanskje en ESP32 er ett bedre valg i så måte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare kikke litt på "deep sleep" og oppvekking på de to ESPene.

https://diyprojects.io/esp8266-deep-sleep-mode-test-wake-pir-motion-detector/

https://randomnerdtutorials.com/esp32-deep-sleep-arduino-ide-wake-up-sources/

 

Dette kan fort bli hårete..
 

En one-shot krets som skissert i den øverste linken trenger man for ESP8266, mens for ESP32 trenger man det muligens da den ikke støtter edge-triggering.
 

Uansett hvilken metode man velger med pulsmåling er dette reelle begrensninger..
 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ToF? http://www.esp32learning.com/code/vl53l0x-time-of-flight-sensor-and-esp32.php

Apropos batteri og strømbruk. Hvis du vil bruke lite strøm så er det sikkert lurt å kun måle når døra beveges. Det kan du finne ut av med en annen sensor, f.eks. vibrasjonssensor fra Xiaomi.

Endret av petersv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 13/09/2020 at 15:12, Helgemor said:

Vibrasjons/tilt/bevegelsesbryterne er ganske rimelige. Jeg skaffer noen forskjellige og tester. Rapporterer så snart kinaposten har kommet.

 

Det er jo litt dårlig av meg å komme med denne, nå, men jeg tror jeg ville kopiert denne løsningen for å vekke ESP32-en: https://diyprojects.io/esp8266-deep-sleep-mode-test-wake-pir-motion-detector/ 

PIR-sensoren vil nok trigge om du peker den rett opp i skinna over døra når noen beveger den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.