Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Spørsmål til dere med elbil, vedr hjemmeladere


Anbefalte innlegg

Er det mulig å koble på en bryter på kursen til ladeboksen, og så bruke den bryteren for å slå av og på lading?

Etter hva jeg har prøvd å finne ut, så er det mulig å starte laderen via app hvis du har Easee og DEFA, men jeg ønsker jo ikke å måtte bruke appen for å slå av og på!
Tibber kunne kanskje løst dette, men virker som at nye funksjoner ikke er på deres prioriteringsliste, dessverre.

 

Har lagt inn bestilling på Skoda Enyaq med WLTP på 510km. Med den rekkevidde, så trenger ikke vi med vårt kjøremønster å lade mer enn 1 gang i uken.

Bilen brukes ikke til pendling, så står som regel hjemme i garasjen på dagtid. 

Og det er i den forbindelse at jeg vil kunne styre slik at vi bare lader bilen når jeg har stor egenproduksjon av strøm.

 

Vil det fungere å koble på f.eks en heavy duty switch, som Homeseer styrer ut ifra produksjon/forbruk? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Zappi lader som iflg manualet kan settes opp slik som jeg tror du ønsker (jeg vurderte å gjøre det). Den har et kontakt-punkt der man kan kobble til en kontakt slik at om kontakten er på så er ladingen slått på, om kontakten er av så er ladingen slått av. Om jeg husker rett så kan man også kobble til ulike motstander på denne kontakten slik at man kan styre hvilken lademodus som brukes (Boost, Eco, Av etc). Jeg tenkte kobble en Fibaro smart implant e.l. til den, men det ble med tanken....

 

Dersom dette er av interesse (hva du prøver få til) så kan jeg sjekke litt nærmere i manual og eposter jeg hadde med Zappi rundt disse mulighetene. 

 

Det sagt, om jeg skulle valgt lader på nytt så tror jeg kanskje jeg hadde gått for Easy jeg også. Zappi'en er fin den, men jeg har intrykk av av Easy'en er hakket mer automatisert mot strømprisene.

 

Og forresten, om du har egenproduksjon av strøm så har Zappi støtte for det. 

Endret av borg1n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Zoe med 2kW Zaptec lader. Har tenkt muligheten for å kunne fjernstyre laderen automatisk, f.eks. med et Z-Wave rele på tilførselen, men forhandleren var VELDIG klar på at FØRST skulle laderen plugges i og deretter bilen. En 3 år gammel Zoe er litt småsær på ladingen når en bare har IT nett så jeg tror ikke jeg prøver å leke meg med den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, borg1n skrev:

Jeg har en Zappi lader som iflg manualet kan settes opp slik som jeg tror du ønsker (jeg vurderte å gjøre det). Den har et kontakt-punkt der man kan kobble til en kontakt slik at om kontakten er på så er ladingen slått på, om kontakten er av så er ladingen slått av. Om jeg husker rett så kan man også kobble til ulike motstander på denne kontakten slik at man kan styre hvilken lademodus som brukes (Boost, Eco, Av etc). Jeg tenkte kobble en Fibaro smart implant e.l. til den, men det ble med tanken....

 

Dersom dette er av interesse (hva du prøver få til) så kan jeg sjekke litt nærmere i manual og eposter jeg hadde med Zappi rundt disse mulighetene. 

 

Det sagt, om jeg skulle valgt lader på nytt så tror jeg kanskje jeg hadde gått for Easy jeg også. Zappi'en er fin den, men jeg har intrykk av av Easy'en er hakket mer automatisert mot strømprisene.

 

Og forresten, om du har egenproduksjon av strøm så har Zappi støtte for det. 

 

Det hørtes jo spennende ut.

Surfet litt rundt nå og fant dette: 

Eco Plus Mode

Prevents anything other than surplus (free off-grid) power being used and benefits from a full backlit display so you can view the savings being made.

 

Det hadde jo vært midt i blinken for vår del. Da trenger man jo ikke å gå via Homeseer heller. 

 

Ser Zappi har HUB for å koble opp mot nettet, men er vel for mye å håpe på at de har et API. :P

 

Har jo mest lyst på Easee med tanke på automatisering og Tibber, men tror det nå nærmer seg 2 år siden jeg først snakket om dette med tibber.

Å ha smart lading av elbil og ikke ta høyde for at du har 8-12kW i overskudd, det er ikke så smart for vår del.

Ser det er mulighet med "Trådløs lastbalansering opp mot hovedsikring ved bruk av Tibber Pulse", men er da bare dumt at de ikke kan bruke det litt mer effektivt.

 

Siden vi ikke bruker bilen i det daglige, så vil jo Zappi med Eco Plus være mer enn nok for oss. :)

 

@borg1n, er det noen i Norge som har peiling på Zappi?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert Kristensen hos http://elbilhjelpen.no/ er flink på Zappi.

 

En liten korrigering på hva jeg sa tidligere. Man kan bruke eSense kontaktene i boksen for å fjernstyre. Først enabler man eSense, så kobbler man 220V på eSense kontaktene for å slå på laderen (dvs bruker en 220V bryter). Bruk av forskjellige motstander for ulike ladehastigheter var nok noe jeg husker fra en annen lader (tror jeg).

 

Jeg tror ikke de har noe åpent API, men de  har et brukerforum på http://myenergi.info/ der du kanskje finner noe relevant.

Endret av borg1n
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, hellowlol skrev:

Jeg ente opp med en easee lader pga den var finest og hadde best api støtte.

 

https://api.easee.cloud/index.html

 

Jeg har tibber puls men jeg kommer til å lage min egen last balansering og adgangskontroll.

 

Så jo veldig bra ut det(med mine øyne), men kompetansen til å benytte meg av et slikt API i Homeseer er nok null.

Da frister det veldig med en lader som bare monitorerer overskuddet selv og gjør det automatisk :) 

 

Edit:
Ser nå at Zappi har også et API som skal være mulig å bruke. Har sett løsninger der det er brukt med Node-red og HA.

Endret av JohnMartin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, JohnMartin skrev:

 

Så jo veldig bra ut det(med mine øyne), men kompetansen til å benytte meg av et slikt API i Homeseer er nok null.

Da frister det veldig med en lader som bare monitorerer overskuddet selv og gjør det automatisk :) 

 

Edit:
Ser nå at Zappi har også et API som skal være mulig å bruke. Har sett løsninger der det er brukt med Node-red og HA.


Jeg bruker Home Assistant. Det er en egen plugin til easee. Resten løses med enkle automasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, jeg kikte på den tidligere i dag, men oppfattet det slik at den har bare en status over tilstand. Men en kan altså styre ladingen med den? Finnes det noe dokumentasjon over hva den tilbyr eller må jeg studere koden?

 

The status sensor is the default sensor and has the following values

STANDBY
PAUSED
CHARGING
READY_TO_CHARGE
CAR_CONNECTED
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, stigvi skrev:

OK, jeg kikte på den tidligere i dag, men oppfattet det slik at den har bare en status over tilstand. Men en kan altså styre ladingen med den? Finnes det noe dokumentasjon over hva den tilbyr eller må jeg studere koden?

 

The status sensor is the default sensor and has the following values


STANDBY
PAUSED
CHARGING
READY_TO_CHARGE
CAR_CONNECTED


Det er lagt inn services som du kan bruke sammen med automasjoner. Du må evnt lese koden eller evnt api docs eller bare se på servicene i ha. 
 

Jeg har ikke satt opp noe så langt da bilen ikke er levert enda. Men det ser veldig kurant ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, berland skrev:

Dette vet jeg lite om, men er det likeverdig om man har API til bilen for å styre lading av/på som API til laderen? Begge deler vil vel fungere, så lenge man får en plugin til sitt hjemmeautomasjonssystem (eller lager det selv)?

Så lenge en oppnår det en ønsker så er vel veien dit hipp som happ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, berland skrev:

Dette vet jeg lite om, men er det likeverdig om man har API til bilen for å styre lading av/på som API til laderen? Begge deler vil vel fungere, så lenge man får en plugin til sitt hjemmeautomasjonssystem (eller lager det selv)?


Helt klart, men det er noen fordeler å gjøre det på laderen. Api støtte til biler er bob bob. gjør du det på laderen virker det uansett hvilken bil som lades.

 

I det daglige er det tm3 som blir ladet, men vi har familie medlemmer med e golf og e up.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.