Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Namron vs Fibaro switch og dimmere


2jan

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å bytte fra xComfort til Z-wave. Elektriker har allerede montert en del fibaro double switch 2 og fibaro dimmer 2. Men på badet er det ikke mulig å montere fibaro dimmer 2 bak et allpolig brudd, men han nevnte at de ofte bruker Namron produktene om kan gjøre dette. Har dere erfaring med Namron dimmere, switch, dobbel switch? De er jo en del billigere enn Fibaro også? 
 

Av system bruker jeg Home Assistant og den nye OpenZwave integrasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, 2jan skrev:

Men på badet er det ikke mulig å montere fibaro dimmer 2 bak et allpolig brudd

Er det fordi det ikke er plass eller fordi han ikke syns det er en god ide...?

 

7 timer siden, 2jan skrev:

men han nevnte at de ofte bruker Namron produktene om kan gjøre dette

Hvilket Namron-produkt er det, da? De er vel like lite all-polet som Fibaro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Moskus said:

Er det fordi det ikke er plass eller fordi han ikke syns det er en god ide...?

 

Jeg er ikke ekspert på dette akkurat, men det har noe med at ikke begge fasene kan brytes til pærene med servicebryter og Fibaro Dimmer (det går med Fibaro switch). Dette har både elektriker kommet frem til samt at jeg har hørt samme fra andre. Feks sier også Futurehome det samme.

 

Nok av plass i veggboksene. 

 

1 hour ago, Moskus said:

 

Hvilket Namron-produkt er det, da? De er vel like lite all-polet som Fibaro?


Namron Dimmer fra elektroimportøren. De har heller ikke topolet brudd, men det er mulig å oppnå det med servicebryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, 2jan skrev:

Nok av plass i veggboksene. 

Da forstår jeg ikke spørsmålet....?

 

Det er fint mulig å installere en 2-polet bryter sammen med en Fibaro dimmer. Jeg har det selv på badet i kjelleren (dvs. ikke Dimmer, men Fibaro Switch). Der har vi en dobbel Elko-bryter, der den venstre er to-polet brudd og den høyre er enpolet og utstyrt med en pulsfjær (og koblet til Fibaro Switch).

 

Men det beste alternativet nå om dagen er vel å benytte lyskilder hvor man ikke trenger servicebryter. SELV-merket og fastmontert LED er vel blitt ganske standard etter hvert, men selv om man har det så vil likevel enkelte elektrikere montere det. Men det behøver man jo ikke. :) 

 

NB! Hvis man likevel vil ha utbyttbare pærer slik at man også må ha servicebryter, så installer det to-polte bruddet etter dimmeren. Da fjerner man Dimmeren ikke fra nettverket selv om man skrur av den to-polte bryteren.

 

 

43 minutter siden, 2jan skrev:

Namron Dimmer fra elektroimportøren. De har heller ikke topolet brudd, men det er mulig å oppnå det med servicebryter.

Ja, da er altså Namron, Fibaro og alle andre likestilte. Hvis han får det til med Namron, får han det til med de andre også. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Moskus said:

Da forstår jeg ikke spørsmålet....?

 

Kunne nok vært formulert bedre ja.. Fungerer de som forventet, integreres de enkelt? Støttet av OpenZWave? Dimmes den naturlig eller hakkete?

 

2 hours ago, Moskus said:

Det er fint mulig å installere en 2-polet bryter sammen med en Fibaro dimmer. Jeg har det selv på badet i kjelleren (dvs. ikke Dimmer, men Fibaro Switch). Der har vi en dobbel Elko-bryter, der den venstre er to-polet brudd og den høyre er enpolet og utstyrt med en pulsfjær (og koblet til Fibaro Switch).

 

Du sier det selv, du bruker Fibaro Switch, ikke Fibaro Dimmer. Switch fungerer helt fint, jeg har selv to slike bak servicebrytere. Problemet er at dimmer er laget på en annen måte, noe elektrikeren mente at var lite intuitivt. 

 

2 hours ago, Moskus said:

Men det beste alternativet nå om dagen er vel å benytte lyskilder hvor man ikke trenger servicebryter. SELV-merket og fastmontert LED er vel blitt ganske standard etter hvert, men selv om man har det så vil likevel enkelte elektrikere montere det. Men det behøver man jo ikke. :) 

 

På badet har jeg blanding av fastmontert LED (som da ikke krever topolsbrudd), en stor E27 pære hengende i ledning (nattlys, ønsker her dimming), og speillys hvorav de siste to krever topolsbrudd. Planen var her å ha 3 brytere (en til hvert lys), en fibaro double switch til fastmontert LED og speillys og en fibaro dimmer til pæren samt servicebryter. Men fibaro dimmer fungerte ikke her som nevnt tidligere.

 

2 hours ago, Moskus said:

 

NB! Hvis man likevel vil ha utbyttbare pærer slik at man også må ha servicebryter, så installer det to-polte bruddet etter dimmeren. Da fjerner man Dimmeren ikke fra nettverket selv om man skrur av den to-polte bryteren.

 

Med min config måtte jeg da hatt to servicebrytere, baller på seg av knapper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, 2jan skrev:

Du sier det selv, du bruker Fibaro Switch, ikke Fibaro Dimmer. Switch fungerer helt fint, jeg har selv to slike bak servicebrytere. Problemet er at dimmer er laget på en annen måte, noe elektrikeren mente at var lite intuitivt. 

Dimmere2 kan kobles opp helt likt. :) 

Mine foreldre har den løsningen på den nye hytta. Dvs. de hadde det, helt til jeg fikk elektrikeren til å fjerne det unødvendige to-polte bruddet (han hadde montert det av gammel vane, men siden de har LED-lys og SELV så var det jo ikke nødvendig, noe elektrikeren var enig da han fikk tenkt seg om ;) ).

 

 

10 timer siden, 2jan skrev:

Men fibaro dimmer fungerte ikke her som nevnt tidligere.

Neida, bruk Dimmer2, det er går helt fint. Det er faktisk en forholdsvis vanlig kombinasjon, så mange andre har iallfall fått det til.

Be ham forklare hva som skal være vanskeligere med Dimmer2 enn Switch2, så kan vi se hva han ikke forstår.

 

 

10 timer siden, 2jan skrev:

Med min config måtte jeg da hatt to servicebrytere, baller på seg av knapper.

Da kan det være verdt det å bytte ut lyskildene med noe som ikke krever allpolig brudd, du har jo elektrikeren på stedet. :) 

Hva er det med speillyset som gjør at det kreves allpolig brudd?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Moskus said:

Dimmere2 kan kobles opp helt likt. :) 

Mine foreldre har den løsningen på den nye hytta. Dvs. de hadde det, helt til jeg fikk elektrikeren til å fjerne det unødvendige to-polte bruddet (han hadde montert det av gammel vane, men siden de har LED-lys og SELV så var det jo ikke nødvendig, noe elektrikeren var enig da han fikk tenkt seg om ;) ).

 

 

Neida, bruk Dimmer2, det er går helt fint. Det er faktisk en forholdsvis vanlig kombinasjon, så mange andre har iallfall fått det til.

Be ham forklare hva som skal være vanskeligere med Dimmer2 enn Switch2, så kan vi se hva han ikke forstår.

 

Ja får høre hva som er det faktiske problemet. Som sagt så er det flere som har pekt på dette problemet (blant annet FutureHome) og kompis som måtte ty til Qubino. Når det er sagt så må det jo ikke være Fibaro heller, det var jo erfaringene med Namron som et alternativ som var spørsmålet initielt. Men er godt fornøyd med Fibaro Dimmer så langt, så kunne godt bare kjørt det videre.

 

12 hours ago, Moskus said:

 

Da kan det være verdt det å bytte ut lyskildene med noe som ikke krever allpolig brudd, du har jo elektrikeren på stedet. :) 

Hva er det med speillyset som gjør at det kreves allpolig brudd?

 

Det er vel det at det går an å skifte pære (eller lysstoffrør) som gjør at det må være allpolig brudd vel? Det er Ribag Spina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, 2jan skrev:

Som sagt så er det flere som har pekt på dette problemet (blant annet FutureHome) og kompis som måtte ty til Qubino.

Ja, jeg ser at de skriver det, men jeg er ikke kar om å forstå hvorfor det skulle være et problem med Fibaro som er løsbart med Qubino eller Namron. Som sagt; 2+1 brytere har vært brukt før med Dimmer2, så noen elektrikere er tydeligvis våkne nok til å få det til.

 

Jeg ville sagt at om noe så er det enklere med Dimmer2 enn andre, for Dimmer2 kan kobles både som 2-wire (serie) og 3-wire.

 

 

10 timer siden, 2jan skrev:

Det er vel det at det går an å skifte pære (eller lysstoffrør) som gjør at det må være allpolig brudd vel? Det er Ribag Spina.

Nei, så lenge du har en armatur som du selv kan bytte lyspære i så kreves det allpolig brudd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med Moskus

 

På to bad har jeg spotter med utskiftbare GU10. Da har jeg en dobbeltbryter fra Elko hvor det er to-polet brudd på den ene siden og impulsfjær på den andre og dette fungerte helt utmerket. Elektrikerfirma selv som foreslo denne løsningen, alternativt foreslo de at samme to-polede bryter som avtrekksvifte kunne brukes hvis denne alltid stod på.

 

Jeg bruker da Fibaro Dimmer 2.

Endret av Kropling
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.