Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-Seer


Slabbedask

Anbefalte innlegg

Jeg har kikket litt på Z-Seer, og har noen spørsmål

 

Hva er forskjellene på B til venstre og høyre.

 

Fibaro switch.PNG

Dette er en Fibaro switch 2. Begge mine fibaro har en rød B til høyre. Er det tilfeldig eller noe med fibar?

 

 

Gul B.PNG

Hva betyr gul B?

 

 

Lås lagt til secure.PNG

Ser der er en stor B. Betyr det at noden er lagt til secure? 

 

 

Rosa.PNG

Hva betyr denne rosa fargen ?

 

 

Rød B.PNG

 

 

 

 

Endret av Slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, har du først trykket "Submit" og redigerer det etterpå er det nok slik.

 

Og hvis du går til Help -> Documentation... finner du bl.a. denne:

http://help.homeseer.com/help/Z-Seer/static/#.features___functions :) 

 

 

13 timer siden, Slabbedask skrev:

Dette er en Fibaro switch 2. Begge mine fibaro har en rød B til høyre. Er det tilfeldig eller noe med fibar? 

Rødt tall er et "mistet" test-restultat. Det er tallet som står bak som er interessant. Ideelt skal denne være 0

 

13 timer siden, Slabbedask skrev:

Hva betyr gul B?

... samme?

 

13 timer siden, Slabbedask skrev:

Ser der er en stor B. Betyr det at noden er lagt til secure? 

"Battery device".

 

13 timer siden, Slabbedask skrev:

Hva betyr denne rosa fargen ?

At HomeSeer ikke fikk kontakt med sensoren da du startet programmet. Du kan gå til View -> Update... så ser du om den forsvinner. Hvis ikke, kan den f.eks. mangle strøm.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 3 stk som har en rød B=1 til høyre (begge fibaro switchene) som er reponse. =1 Betyr det da at han har mistet en pakke av 10? Er det noe som bør utbedres?

 

  • Wheat - This is your Z-Wave controller, and should be node 1.
  • Green - Indicates a route speed of 100 kbps
  • Blue - Indicates a route speed of 40 kbps
  • Orange - Indicates a route speed of 9.6 kbps
  • Red - This node cannot be reached by your network.

Har også noen som er orange, ca 1/3 er det noe som bør utbedres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hvor mange pakker du sendte... B = 1 betyr at en pakke er mistet, iallfall. :) 

 

9.6 kbps betyr at noen har ganske dårlig dekning, ja. Hvis de kan flyttes eller nettverket kan bygges ut, så er det en fordel. Men 1/3 var overraskende mange...? Hvor stort nettverk har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Moskus skrev:

Det kommer jo an på hvor mange pakker du sendte... B = 1 betyr at en pakke er mistet, iallfall. :) 

 

9.6 kbps betyr at noen har ganske dårlig dekning, ja. Hvis de kan flyttes eller nettverket kan bygges ut, så er det en fordel. Men 1/3 var overraskende mange...? Hvor stort nettverk har du?

Jeg har 53 noder. Telte opp og det var 11 orangsje og 2 blå. Resten grønn. Alle enheter laget for er 100k hvis jeg forstår riktig.

Har installert 36 mulitsensor 6 i samtlige rom med fatstrøm (flere i rom der det trengs). Så skulle tro dekningen skulle bli bra.

 Har også installert noen Heatit varmekabel termostater og Heatit dimmere samt fibaro switcher og heavyduty, men er ikke ferdig med dimmere mm enda.

 

Når jeg kjører Test All, får jeg noen rød B=1

Prøvde Full Optimize All tror nesten det ble dårlige da, 2 noder som går igjennom 4 andre mm. Hadde maks 2 før :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Slabbedask skrev:

Prøvde Full Optimize All tror nesten det ble dårlige da

Au da... Det var ikke nødvendigvis en god idé med et såpass stort nettverk...

Men den eneste måten å gjøre noe med det på er å gjenopprette en backup av nettverket ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Moskus skrev:

Au da... Det var ikke nødvendigvis en god idé med et såpass stort nettverk...

Men den eneste måten å gjøre noe med det på er å gjenopprette en backup av nettverket ditt.

Vil det da si Homeseer backup eller UZB1 backup? :)

 

Tror kanskje jeg har trykt det tidligere også i Homeseer programmet når jeg har utforsket ting :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Slabbedask skrev:

Vil det da si Homeseer backup eller UZB1 backup? :)

UZB1.

 

10 timer siden, Slabbedask skrev:

Går det å fjerne et antall noder fra Homeseer til et full optimeze nivå, så legge til nodene igjen?

Det er strengt tatt mulig, men hva vil du oppnå med det?

 

En optimalisering lager en tabell over routing, og Z-wave bruker da tabelloppslag for å finne en passende rute. Med Z-wave Plus kom også Explorer Frames, dvs. en metode for Z-wave å selv finne ut hva som er raskeste vei mellom to noder. Og denne gjør en bedre jobb enn optimaliseringen.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Moskus skrev:

UZB1.

 

Det er strengt tatt mulig, men hva vil du oppnå med det?

 

En optimalisering lager en tabell over routing, og Z-wave bruker da tabelloppslag for å finne en passende rute. Med Z-wave Plus kom også Explorer Frames, dvs. en metode for Z-wave å selv finne ut hva som er raskeste vei mellom to noder. Og denne gjør en bedre jobb enn optimaliseringen.

 

Leste litt gjennom denne tråden   

 Hvis jeg forstår riktig så er det nok å lage en backup av UZB1, deretter legge backupen tilbake på UZB1en. Så er det fikset, da routingen resetter seg?

Jeg laget en komplett Pi med image og UZB1 med backup for noen dager siden og testet ok, som jeg skal ha i reserve. 

Kan jeg da bare bruke den så er problemet løst? Er det nok å bytte bare UZB1en?

Jeg trodde først at jeg måtte ha en gammel backup hvor jeg ikke hadde trykt "all optimize" som jeg sikkert ikke har, derfor jeg tenkte jeg måtte slette noder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Slabbedask skrev:

Hvis jeg forstår riktig så er det nok å lage en backup av UZB1, deretter legge backupen tilbake på UZB1en. Så er det fikset, da routingen resetter seg?

Riktig.

 

1 time siden, Slabbedask skrev:

Kan jeg da bare bruke den så er problemet løst?

Tja... du har da fremdeles en UZB1 som har routingtabell.

 

1 time siden, Slabbedask skrev:

Er det nok å bytte bare UZB1en?

Ja, det burde være det.

 

1 time siden, Slabbedask skrev:

Jeg trodde først at jeg måtte ha en gammel backup hvor jeg ikke hadde trykt "all optimize" som jeg sikkert ikke har, derfor jeg tenkte jeg måtte slette noder.

Aha, nei det er ikke nødvendig.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.