Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-wave long range


Guahtdim

Anbefalte innlegg

Dette ser lovende ut. Det blir spennende å se når det kommer i buttikene.

 

https://venturebeat.com/2020/09/08/z-wave-long-range-protocol-supports-up-to-2000-smart-devices-on-a-mesh-network/

 

Quote

Z-Wave LR eliminates this need with up to four times greater range than regular Z-Wave signals. Z-Wave LR boasts a range of 400 meters and bumps the number of supported devices to 2,000 on a single network, up from the previous limit of 232, while still operating on such low power that some sensors will last 10 years on a coin cell battery.

 

 

Endret av Guahtdim
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mere her: https://z-wavealliance.org/z-wave-alliance-announces-new-z-wave-long-range-specification/

Sitat

The Z-Wave LR specification will be managed and certified under the Z-Wave Plus V2 certification program, which currently mandates the inclusion of the enhanced S2 security framework as well as SmartStart, a setup feature that enables true plug and play for the consumer smart home.


La oss håpe at det er enkelt å inkludere i de eksisterende rammeverkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Du kan visst komme ganske nær den øvre grensen, det er ikke sånn 50-enhets grense som med Hue. Og i en vanlig husstand er det ikke et ekstremt problem.

 

Men hvis du vil styre et hotell eller kontorbygg, så er det altfor lite så dette kan bli spennende! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, i fylgje Silicon Labs så er visst ikkje dette så enkelt som ein skulle tru...

 

image.thumb.png.c187d83412265f0769645b667cd319bb.png

 

Sjå nedst på biletet. Her seier dei at systemet ikkje taklar meir enn 160 einingar. Eg har 134 per i dag og har av Futurehome blitt åtvara på det sterkaste mot å leggje til fleire. Eg hadde planlagt med ikring 150 einingar før eg var i mål, men veit ikkje heilt kva eg skal tru...

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... jeg vet at det er flere med HomeSeer som har passert 160 noder, og det skal visstnok virke. Jeg har akkurat nå pr dags dato faktisk 134 noder selv, etter at jeg fjernet noen gamle som ikke lenger er i bruk. Jeg har ingen bekymringer for å legge til flere.


Et alternativ kan da være å bytte til en controller som ikke har problemer med å bruke flere interfacer. I HomeSeer kan du ha flere uten at det utgjør noe problem, det er bare å legge dem til. :) 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eg lyt satse på at det går i orden for meg òg. 😊

 

Å byte kontroller er for tida fullstendig uaktuelt. Eg har rett og slett ikkje tid til å styre så mykje med dette. Eg har bruka meir enn nok tid på å få sett opp systemet slik det er no... 😂 Uansett, ut frå det du seier så er det tydeleg at grensa på 160 ikkje er 100 % hogd i stein. Eg trur uansett eg skal klare å ikkje gå over 160, så då bør det kunne gå greitt. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.