Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Grunnleggende om smart lysbryter/dimmer + generelt


Mart

Spørsmål

Hei

 

Jeg er helt fersk på dette med smarthus, men har et ønske om å bygge opp litt etter litt i huset, og jeg vil starte med lys.

Jeg hadde trodd at jeg jeg lurte på var såpass banalt at jeg skulle klare å google meg frem til det, men jeg har utrolig nok ikke klart å finne et tydelig svar på dette ved googling (muligens fordi jeg ikke kjenner terminologien og ikke vet hvor jeg skal lete). 

Jeg håper derfor a) at noen kan gi innspill på caset mitt nedenfor og b) sende meg i retning av hvor man som helt nybegynner kan lese seg opp på standarder, fordeler/ulemper med ulike løsninger med lysbrytere/pærer (hvor bør teknologien ligge) og øvrige saker som man bør vite om smarthus og spesielt smart belysning.

 

Caset er som følger: 

I stue/kjøkken er det ca 25 dimbare (dumme) spotter. Per i dag styres de av hele 4 (dumme) dimmebrytere som står på rad og rekke nedover veggen og styrer hver sin del av rommet. Jeg ønsker her å ha en smartløsning hvis hovedformål er å enkelt kunne skru alt av og på, samt å kunne dimme alle felles. Jeg ønsker også en enkel fysisk bryter/dimmer som lar meg styre alle spottene (jeg trenger her ikke den fulle fleksibiliteten det er å ha 4 separate dimmebrytere -- det holder egentlig at alle spotter mottar samme signal).

Mitt spørsmål er rett og slett om det er mulig å få til noe sånt UTEN å bytte ut alle spotter med smartspotter? Altså, kan man koble 25 dumme dimbare spotter på en eller annen smart lysbryter med dimmehjul samtidig som i hvert fall på en app har mulighet til å skru på lyset f.eks. bare på kjøkkenet? Eller må man faktisk over på en løsning der teknologien sitter i spottene selv (og prisen trolig blir mye høyere siden jeg har så mange spotter).

 

Håper på gode svar og innspill og noen pekere i riktig retning for å lære seg mer om dette 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Man får så rare svar hvis man søker på "pilledimmer". ;) 

... men ellers er jeg enig i @erikolaulvestad. Bytt bryterne ut med smarte dimmere.

 

Fibaro Dimmer 2 er en mikromodul-dimmer, og AeoTech, Namron og flere har diverse. De fåes i Z-wave og Zigbee.

I tillegg kan du sette en skrudimmer på en av dem og sende det signalet til andre dimmere, skrudimmer eller mikromoduler. (Personlig mener jeg denne assosiasjonen er enklest å få til med Z-wave).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Mange takk til @erikolaulvestad og @Moskus for innspill!

 

Er det da slik å forstå at denne mikromodul/dimmerpille-saken fungerer som en mellomstasjon mellom spotter og skrudimmer og at jeg i prinsipp kan ha en helt vanlig skrudimmer på utsiden igjen som kan overstyre dette, eller må jeg ha en bestemt type skrudimmer utenpå denne? Og trenger jeg én slik mikromodul/dimmerpille som jeg kan koble alt av det som i dag går til 4 ulike skrudimmere, eller må jeg ha 4 stk og så lage slike assosiasjoner som gjør at de snakker sammen?

 

Som dere skjønner vet jeg ikke helt hva jeg prater om, og da blir det ikke så greit å få tak i essensen i produktbeskrivelser heller, så tips til hvor jeg kan lese meg opp på sånt som dette tas i mot med takk 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
12 minutter siden, Mart skrev:

Er det da slik å forstå at denne mikromodul/dimmerpille-saken fungerer som en mellomstasjon mellom spotter og skrudimmer og at jeg i prinsipp kan ha en helt vanlig skrudimmer på utsiden igjen som kan overstyre dette, eller må jeg ha en bestemt type skrudimmer utenpå denne?

Nei, ikke helt. Går du for mikromodul-løsningen kan du kun ha vanlige brytere på utsiden. Ønsker du skru-dimmer, så må det kjøpes separat.

Det er dessverre ikke flust med trådløse skrudimmere å velge mellom...

 

MEN: Et signal sendt til en dimmer kan enkelt sendes videre til en annen dimmer, og mottaker-dimmeren(e) trenger ikke å utstyres med dimmehjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
  • 0

Mer takk, @erikolaulvestad og @Moskus 🙂 

 

Da blir det noe som kommuniserer over Z-wave eller Zigbee!

 

Jeg har unnlatt å nevne det faktum at det er et krav (fra kona) at bryter/skrudimmer er sort, så det begrenser jo det hele enda litt 🤭

 

Kan en mulighet være å bruke denne

https://www.ledonline.no/elko-wireless-plus-wl-bryter-4k-batt-p-i-so.html til å velge en av fire scenarioer (f.eks. 1. alt på, 2. kun kjøkken, 3. kun spisebord,  4. stue + spisebord), og så

bruke denne: https://www.ledonline.no/lysdimmer-esh-plus-316gled-rf-sort-elko.html (selv om den av en eller annen grunn koster skjorta) til å styre lysstyrken. Og da altså med slike mikromoduler på innsiden.

 

Når jeg tenker meg om så er det forsåvidt ikke viktig at det faktisk er en skrudimmer, det viktigste er at det er en fysisk innretning som faktisk kan dimme lyset, og at man også fysisk kan velge noen ulike scenarier. 

 

Vil det jeg foreslår funke? Finnes det bedre alternativer?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Når det gjelder vrihjul så kan denne sjekkes ut https://www.elektroimportoren.no/namron-led-dimmer-z-wave-200w/1402756/Product.html?Event=searchlist

Jeg har ikke testet den, og andre på forumet her har sikkert erfaringer. Det var mest et tips om at sånt eksisterer med zwave om det er viktig med WAF eller at det skal se "vanlig" ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

HeatIt Z-DIM er også et godt alternativ.

 

 

23 minutter siden, Mart skrev:

https://www.ledonline.no/elko-wireless-plus-wl-bryter-4k-batt-p-i-so.html til å velge en av fire scenarioer (f.eks. 1. alt på, 2. kun kjøkken, 3. kun spisebord,  4. stue + spisebord), og så

Jeg er usikkker på om denne kan brukes til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for flere gode svar. Jeg er fortsatt ikke helt med på alt her, men lærer da litt og litt. 

 

Jeg må altså ha en dimmer i fargen sort, og det begrenser jo det hele enda mer. Den eneste trådløse vridimmeren jeg kan finne er denne svært dyre fra Elko plus 316gled rf sort: https://www.ledonline.no/lysdimmer-esh-plus-316gled-rf-sort-elko.html Finnes det andre? 

 

 

1. Om jeg har forstått det rett, så kan jeg kjøpe 4 stk Narom Zigbee dimmer: https://www.elektroimportoren.no/namron-zigbee-dimmer-400w/4512700/Product.html som hver kobles inn der hvor de fire dimmerne står idag. Så kan jeg kjøpe f.eks. to stk Elko plus 316gled rf (https://www.ledonline.no/lysdimmer-esh-plus-316gled-rf-sort-elko.html), og la den ene kobles direkte kobles mot 2 av Namron dimmerne, og den andre mot de to andre, slik at den ene vridimmeren styrer halvparten av spottene, og den andre den andre halvparten av spottene? Om jeg forstår det rett er det ikke så mange andre alternativer?

 

2. Kan dog et alternativ være å bruke en Heatit Z-Push Button 4 istedet for de to Elko vridimmerne. Basert på det @fiLLLip skriver i en eldre tråd her, så virker det som disse kan programmeres til å operere som trykkdimmere, slik at f.eks øverste rad kontrollerer to av Namron dimmerne, og den nederste raden de to andre. Det er også hva jeg klarer å tyde fra manualen: https://www.heatit.com/wp-content/uploads/2019/07/Manual_Heatit-Z-Push_Button-4-_FW-1.26_Ver2019-A_ENG.pdf (Alternativt kunne jeg vel tatt 8-knapps varianten og latt hver rad gå til én Namron-dimmer.) Vil dette kunne funke? Er det begrensninger her som jeg bør ha i bakhodet, f.eks. i forhold til antall enheter?

 

 

3. Andre produkter som kan brukes her?

 

Hvis dette lar seg gjøre, hva slags bakenliggende system må/bør jeg ha da, der jeg programmerer opp disse scenene? Ser HomeSeer nevnes i den tråden. Homey, Google Nest, Alexa Home Assistent, Samsung smartthings osv er vel andre. Hva anbefales/anbefalse ikke? Noe som funker like bra med både zigbee og z-wave systemer i kombinasjon, eller bør man aller helst holde seg til en av dem? 

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
8 hours ago, Mart said:

2. Kan dog et alternativ være å bruke en Heatit Z-Push Button 4 istedet for de to Elko vridimmerne. Basert på det @fiLLLip skriver i en eldre tråd her, så virker det som disse kan programmeres til å operere som trykkdimmere, slik at f.eks øverste rad kontrollerer to av Namron dimmerne, og den nederste raden de to andre. Det er også hva jeg klarer å tyde fra manualen: https://www.heatit.com/wp-content/uploads/2019/07/Manual_Heatit-Z-Push_Button-4-_FW-1.26_Ver2019-A_ENG.pdf (Alternativt kunne jeg vel tatt 8-knapps varianten og latt hver rad gå til én Namron-dimmer.) Vil dette kunne funke? Er det begrensninger her som jeg bør ha i bakhodet, f.eks. i forhold til antall enheter?

Det skal nevnes at logikken her må gjøres i en sentralstyring som greier å se eventene knappene sender ut. Den kan vel ikke programmeres til å jobbe direkte slik du skriver i første del. En 8-button skal vel være mulig å programmere sånn du skriver nedst. Hvilke funksjoner og begrensninger dette medbringer vet jeg ikke da jeg ikke har testet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 hours ago, Mart said:

 

OK, tror jeg skjønner! Det er altså ikke slik at alle sentralsystemer som støtter Zigbee kan se disse eventene (og lar deg programmere opp slike enkle assosiasjoner)?
Hvis ikke, vet du (eller andre?) hvilke sentralsystemer som klarer å se eventene fra disse knappene?

Namron (zwave) sine knapper er/skal være støttet av Homey :)  Utover dette aaaaner jeg ikke. Jeg klarer å se Ikea buttons i Deconz, og da Home Assistant, ellers er det et mysterium :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • -1
2 timer siden, fiLLLip skrev:

Det skal nevnes at logikken her må gjøres i en sentralstyring som greier å se eventene knappene sender ut. Den kan vel ikke programmeres til å jobbe direkte slik du skriver i første del. 

 

OK, tror jeg skjønner! Det er altså ikke slik at alle sentralsystemer som støtter Zigbee kan se disse eventene (og lar deg programmere opp slike enkle assosiasjoner)?
Hvis ikke, vet du (eller andre?) hvilke sentralsystemer som klarer å se eventene fra disse knappene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.