Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Erfaring med Raspberry Pi Wifi og HA


Anbefalte innlegg

Nå som døra låses opp når jeg nærmer meg hjemmet så tror vennene mine at jeg er et geni og vil ha hjelp til å sette opp lignende systemer hjemme hos dem. De skulle bare visst at det tok fire sider med forumposter før noe funka 😹

 

Uansett, her er problemstillingen: Kompis kjøpte hus med integrert lydanlegg i taket på badet. Dette drives av en amp med FM radio (hurra). Nå som FM nettet stort sett er stengt er det få frekvenser med gull. Så, tanken er å putte en RPi i taket, med en liten amp, installere HA (de har tenkt å bruke dette mot en Yale Lås og lys) og kjøre Sonosintegrasjon eller Spotify Connect. Låsen er rett i nærheten. 

 

I dokumentasjonen står det at HA ikke bør kjøres på WiFi, men er det noen som har førstehåndserfaring med dette? Det er ikke mulig å få kabel opp dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Moskus skrev:

Ha en egen Pi til HomeAssistant, og sett den et sted med kablet nett. :) 

 

Takk for svar, men det var egentlig ikke det jeg spurte om :) Men om du svarer kabel basert på dårlig erfaring med HA på WiFi vil jeg veldig gjerne høre om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker vel at om du ønsker å sjekke om PI3 har ustabilt wifi-nett så finnes det bedre steder på nettet å sjekke det enn her (sorry guys). Gjør noen Google søk (begresent til siste år) og se om det er mange som sliter med det. Jeg ville bli overrasket om det er et problem, men det kan vel evt tenkes at noen wifi-rutere er sensitive for wifi-klienter som er statisk oppkobblet over lengre tid. Vil tro at evt problemer kan løses med regelmessig reboot.

Endret av borg1n
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble litt usikker på hva det egentlig spørres om hær..

Dersom det er:

atomasjonsserver -> switch -> aksesspunkt -> WiFi -> automasjonsdings

kontra

automasjonsserver -> switch -> automasjonsdings

så er det klart at sistnevnte har færre ledd som kan feile.

 

men om det er

WiFi -> automasjonsserver som styrer lokalt tilkoplete tinger

så vil automasjonen av de lokalt tilkoplete tingene fungere selv om WiFi hikker.

 

Når det gjelder lyd har jeg siktet meg inn på snapcast: https://github.com/badaix/snapcast

Det finnes andre mere "ferdige" løsninger også.

 

Som forsterker dumpet jeg over https://shop.justboom.co/collections/raspberry-pi-audio-boards/products/justboom-amp-zero-phat

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, MikkeBoomBoom skrev:

Takk for svar, men det var egentlig ikke det jeg spurte om :) Men om du svarer kabel basert på dårlig erfaring med HA på WiFi vil jeg veldig gjerne høre om det. 

Hvis du mener (som det er) at HA = HjemmeAutomasjon, så ja. Kjør på med ethernet, bruk kun wifi der det absolutt er nødvendig.

 

Men hva er det egentlig du spør om? Man behøver ikke Home Assistant for Sonos eller Spotify Connect. La et system gjøre det det skal, og ikke bland kortene.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Hvis du mener (som det er) at HA = HjemmeAutomasjon, så ja. Kjør på med ethernet, bruk kun wifi der det absolutt er nødvendig.

 

Men hva er det egentlig du spør om? Man behøver ikke Home Assistant for Sonos eller Spotify Connect. La et system gjøre det det skal, og ikke bland kortene.


Jeg tenker at hvis en ting kan gjøre flere ting er det bra. Har kjørt Spotify Connect på HA her hjemme, funker veldig fint. I en testfase kjørte jeg med powerline adapter.

 

Det må en mottaker i taket hvor ampen ligger, ettersom dette er rett ved utgangsdøra så prøver jeg å slå to fluer i en smekk.
 

Ble ikke så mye klokere på dette med RPi, HA og Wifi så nå bestiller jeg og ser hvordan det funker. Poster resultatet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.9.2020 den 22.52, MikkeBoomBoom skrev:

Jeg tenker at hvis en ting kan gjøre flere ting er det bra.

Tja... det er det jo som alltid delte meninger om. ;)  Man skal for all del ha et toppsystem (som Home Asstant eller HomeSeer, eller whatever) som kan styre alt, men utenom det er jeg i aller høyeste grad for "divide and conquer". Det er jo bl.a. derfor virtualisering av servere og docker finnes. 

 

Men i begynnelsen fungerer det sikkert helt fint. :)

Man kan alltids flytte HA over på en annen RPi senere, det er jo ikke akkurat noen kostnad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den gamle forsterkeren lydinngang? I så fall kunne du sett på en Chromecast Audio eller noe å streame til for å plassere oppi taket. Så kan du streame fra HA i RPi som står på kablet nett en litt mer tilgjengelig plass...

 

Jeg har null erfaring med det, men snublet over det i HA-forumet når jeg så etter noe annet.

Eks. her: https://community.home-assistant.io/t/chromecast-radio-with-station-and-player-selection/12732

 

 

Endret av Mathias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mathias skrev:

Har den gamle forsterkeren lydinngang? I så fall kunne du sett på en Chromecast Audio eller noe å streame til for å plassere oppi taket. Så kan du streame fra HA i RPi som står på kablet nett en litt mer tilgjengelig plass...

 

Jeg har null erfaring med det, men snublet over det i HA-forumet når jeg så etter noe annet.

Eks. her: https://community.home-assistant.io/t/chromecast-radio-with-station-and-player-selection/12732

 

 

Nei, dessverre. Da hadde jeg bare satt inn en Raspberry Zero, Apple TV, Chromecast eller lignende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det bør ikke være noe problem å kjøre HA på rpi via wifi, så lenge du har en oppegående ruter og godt signal. Men vær OBS på at Yale er noen kjipe drittsekker, og at du ikke får styrt Yale fra HA via zigbee fordi de kun lar Yale-låsen snakke med produkter fra firmaer som betaler dem penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører HA (applicance Hassio) på en RPi generasjon 4 med original strømforsyning og kun wifi. Fungerer smertefritt, stått på et snaut år uten noe problemer. Har en annen RPi som er generasjon 1 som kjører wifi med usb-dongle, Spotify connect og Airplay, fjellstøtt. Har ingen ethernetkabler i huset, og ca 30 enheter uten en tråd

Endret av madsun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2020 den 20.47, MikkeBoomBoom skrev:

Testa en stund nå med litt ymse tjenester og alt funker fint, ser ikke at det er noe problem å kjøre Wifi. Takk for alle svar. 

 

Har du enablet bluetooth også?

Jeg måtte droppe wifi pga bluetooth og wifi sammen ga ustabil homeassistant. En liten mulighet for at det er andre elementer som spiller inn men det var helt tydelig at straks jeg hadde begge enablet samtidig så timet alt mulig ut på HA. Kun BT eller kun wifi gikk fint.

Noen flere med den erfaringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk med kommandoen "rfkill".

Med den kan man slå av og på de forskjellige radioene.

(Skulle ønske den hadde muligheten til å slå av 2.4ghz mens 5ghz var på..

Det hadde hjulpet med evt. interferens mot zigbee)

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.