Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

IFTTT reduserer gratis-tilbudet betydelig


Moskus

Anbefalte innlegg

Det måtte jo skje. Det siste argumentet for skytjenester har vært at "vel, i det minste støtter den IFTTT, så vi får leve med det", men nå ser det ut til at det også kan falle bort.

 

IFTTT er en tjeneste kobler mange andre skytjenester sammen, og den har så langt vært gratis. Det har vært et nødvendig onde for mange av oss for å knytte sammen alle disse skytjenestene vi må bruke fordi vi ikke får lokale APIer til vårt eget utstyr.

 

IFTTT1.png

 

Nå ser det ut til at gratis-modellen ikke var levelig. Ikke at det var en overraskelse, men billig blir det ikke i fremtiden. Ca. en hundrelapp i måneden ser det ut til å måtte koste å for å benytte tjenesten videre. Gratis-alternativet skal fortsette, men kun med 3 egen-lagde rutiner.

 

Foreløpig "skal man sette prisen selv".

Stem med lommeboka. Sett prisen lavt.


Vis full oppføring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på dette som en fordel, faktisk. Tror dette ender opp i at produsenter av utstyr tenker seg om både to og tre ganger før de kun tilbyr styring via ifttt.

Men på kort sikt skaper det et lite problem for meg. Jeg må finne alternative løsninger.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ga meg et spark i ræva for å få fikset alternativ løsning (ble en ESPhome-løsning) på den eneste integrasjonen jeg brukte IFTTT til. Så nå er kontoen på IFTTT slettet. Mest av prinsipp og for å bruke det eneste jeg har av markedsmakt.

 

Enig med @stigvi i at dette kan være en fordel på sikt

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Google Wifi der noe info kan hentes ut via lokal polling med Google Wifi integrasjonen til Home Assistant. Men hvilke enheter som er koblet til kan en bare få info om via ifttt. På supportsidene til Google kan en lese at de har "samarbeidet" med ifttt om dette.

Så nå får en jo se hva som skjer. Regner med Google får en del supporthenvendelser på dette.


Men ikke noe stress for meg om dette forsvinner. Jeg detekterer telefoner ved hjelp av bluetooth også og HA appen forteller også hvilket wifi nett telefonen er tilkoblet.
TV'en får jeg heller pinge for å se om er påslått.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, stigvi skrev:

Jeg detekterer telefoner ved hjelp av bluetooth også og HA appen forteller også hvilket wifi nett telefonen er tilkoblet.

Det er jo vel og bra for deg og oss andre som ikke bruker IFTTT til dette.

 

Derimot er det (og dessverre mer og mer) utstyr hvis integrerbarhet skjer kun via IFTTT, eller iallfall "blir betydelig bedre med IFTTT enn uten". Men det er vel dette de skal tjene penger på, dvs. holde de som har brukt tid og krefter på en IFTTT-integrasjon (og da både produsenter og brukere) som gissel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, pettergulbra skrev:

Jobber du gratis selv?

Ja, faktisk. Alle mine plugins kan du laste ned helt gratis. :) 

Og hvis du spør meg om hjelp her, trenger du ikke betale for det.

 

IFTTT er en tjeneste som allerede tar seg betalt av de produsentene, så inntekt fra før burde de jo ha. Det jeg reagerer mest på er selve prisen de legger opp til. $10 er faktisk mye, sammenlignet med hva man får og hva andre abonnementstjenester tilbyr (se f.eks. Spotify, Netflix, Disney+ og Office365). $2-3 hadde jeg selv stått i, men 1200 kr i året for en enkel "hvis det så det"-tjeneste synes jeg er ublygt mye.

 

Og jeg er redd de kan komme til å miste såpass mye kunder at det kanskje ikke er liv laga. Men kanskje dette er et tegn på at det muligens ikke var det i utgangspunktet heller...

 

Ikke for det, inntekt kan være et nødvendig onde. Forumet her er jo et eksempel på at det kanskje ikke går i lengden uten støtte fra brukerne. Men da ville vi være direkte idioter hvis vi spurte etter en hundrelapp fra hver bruker i måneden, ellers fikk han kun lese 10 poster....

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 14.9.2020 den 22.14, pettergulbra skrev:

Bruker ikke dette selv, men hvorfor i all verden skal alt være gratis? 

 

Jobber du gratis selv?

 

Som Moskus sa .. Pluss at det er next-level-sleipt å snike seg inn i markedet med å være "fritt" og "gratis", for så å backstabbe noe så til de grader. Veldig ugreit. Å legge på premium-tjenester på toppen mot betaling er noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kjenner på at FOMO'en min blusser til liv her nå.  IFTTT låser om to dager prisen sin til $3,99 per måned, mens jeg kan kjøpe et abonnement til $1,99 per måned hvis jeg gjør det nå i oktober (og prisen forblir det så lenge abonnementet er aktivt).

 

Men jeg sliter med å finne behov for et IFTTT premiumsabonnement.  Er det noen som IFTTT er et helt uvurderlig verktøy for?  Og hva brukes IFTTT til i så fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har et behov, så er det jo enkelt. ;)

Jeg hadde overraskende mange tjenester der, så for meg var det enkelt. Jeg har selvfølgelig Home Connect, Fing, Facebook/Instagram, Knocki, OneDrive, OneNote, Ring, Reddit, og det handler om knytte sammen tjenester enkelt som ellers krever litt for mye innsats å få til (om det er mulig).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.