Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-Wave vs ZigBee LED dimmer


ØysteinHJ

Anbefalte innlegg

Ser at Elektroimportøren har kampanje på ymse smarthus-utstyr nå.  Deriblant en Namron ZigBee LED-dimmer og en Namron Z-Wave LED-dimmer.

 

Ettersom jeg har både ZigBee og Z-Wave i heimen, klør jeg meg litt i hodet over hvilket trådløssystem jeg bør bruke til noe slikt.  Til nå har jeg brukt Z-Wave til dimmere, termostater og wallplugs, mens ZigBee har blitt brukt til smartpærer, trådløse brytere og sensorer (temperatur og dør/vindu).  Så ryggmargsfølelsen min er å bruke Z-Wave til LED-dimmeren, selv om den er litt dyrere.

 

Har noen prøvd ZigBee vs Z-Wave LED-dimmere og kan uttale seg om det ene er bedre enn det andre?  Tenker da responstid, tilgjengelige funksjoner og datapunkter som kan hentes, at det er toveis-kommunikasjon (e.g. at HomeSeer/apper oppdateres med nåværende status ved en omstart), etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, ØysteinHJ skrev:

Til nå har jeg brukt Z-Wave til dimmere, termostater og wallplugs, mens ZigBee har blitt brukt til smartpærer, trådløse brytere og sensorer (temperatur og dør/vindu).  Så ryggmargsfølelsen min er å bruke Z-Wave til LED-dimmeren, selv om den er litt dyrere.

Det der høres veldig kjent ut.

 

8 timer siden, ØysteinHJ skrev:

Har noen prøvd ZigBee vs Z-Wave LED-dimmere og kan uttale seg om det ene er bedre enn det andre?

Jeg har begge to her hos meg, men jeg har ikke fått kjørt den sammenligningstesten jeg har tenkt å gjøre enda...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Moskus skrev:

Jeg har begge to her hos meg, men jeg har ikke fått kjørt den sammenligningstesten jeg har tenkt å gjøre enda...

Får du kjørt en test før tilbudet på elektroimportøren er over? :)  

 

Hadde nesten forventet at Z-wave enheten skulle koste mer en Zigbee. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...
solosuper skrev (På 28.9.2020 den 20.21):

Ser også at kjell har en zigbee dimmer fra Sunricher som er et enda rimeligere alternativ enn det elektroimportøren har. Noen som har erfaring med denne?

https://www.kjell.com/no/produkter/smarte-hjem/fjernkontroller/smarte-dimmerer/sunricher-smart-zigbee-dimmer-p51595

 

Kjøpe du denne? Vurdere denne nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.